-Hengebuksvinet- Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Jeg er ikke noen stor mattepersonlighet, men har nå fått æren av å ta hånd om en gruppe som sliter i matte. Dette er elever som man har store problemer med å få i gang med noe som helst, elever som helst sitter med hodet i hendene og bare venter på at timen skal gå forbi. (Eller da finner på andre og uønskede aktiviteter). Jeg får nå muligheten til å følge opp 3 elever, som er ekstremt umotiverte. En av elevene ligger sannsynligvis på 5 klassenivå, hva angår fagforståelse. En annen er veldig kvikk, og er i stand til å følge vanlig løp i matte. Men har begynt å få litt hull i kunnskapene, pga at hun har gjort lite eller ingenting så lang i år. Den tredje vet jeg lite om, men jeg vet at hun ikke er noe stort skolelys. Jeg vet hvordan jeg legger løpet sånn i grove trekk, men hadde blitt veldig glad for noen gode matteaktiviteter Som passer til en variert gruppe, og som kan være med på å skape motivasjon for faget.
*gruffalo* Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Hvis de liker å gjøre aktiviteter på data, og de har mulighet til det, så er det mange oppgaver på gyldendal.no/multi Kanskje du finner noe der?
-Hengebuksvinet- Skrevet 5. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2008 Synes lokus123.no også er bra. Skulle til å si har multi noe for ungdomsskole? Takk for svar.
*gruffalo* Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Var oppgaver opp til 7.trinn så det ut som...
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Baking matlaging etc hvor de må lage doble eller halve oppskrifter. Poker, eller andre kortspill som involverer telling.
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Mattebowling! Du fyller 10 halvliterflasker med vann og skriver tall på dem. (hvilke tall velger du selv. 0-9 hvis de skal gange, litt høyere hvis de skal bruke + / -)Tar en sånn blå eller rød litt myk ball fra gym'en som brukes som bowlingkule. De får poeng etter hvor mange flasker de får ned. Den er gøy på alle klassetrinn!
*smula* Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Algebra-spillet. Get Smart - spillekort MATTO Matematikk.org Matematikk.net Matematikk.info
Piri Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Slenger meg på her også. Trenger litt tips selv. Vi er ofte på kjøkkenet og lager litt mat. Måler, veier, ganger og deler. Jeg har ei i 7. klasse men har dratt henne ned på 4. klassenivå. Tegner hus med rom til enere, tiere, hundrere og tusenere. Det bruker vi hver gang vi får et nytt tall og vi flytter tiere fra rom til rom. Nå har vi faktisk bygd ut en helt ny del på høyresiden. Der bor desimaltallene. Og jo flere deler vi har jo lengre bort fra komma må de flytte. Også har vi konkurranse i ganging. (her er det flere med) Premier og greier. fin trening på gruble.net. Når vi skal begynne med areal tenker jeg vi måler skola med ei papp-plate på 1 kvadrat. Målestokk lager vi skola i miniatyr. Eller kanskje pepperkakehus? Mange gode oppg. på matematikk.org. Men "mi" jente har ikke noe utbytte der før hun har forstått posisjonssystemet, tror jeg.
-Hengebuksvinet- Skrevet 5. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. november 2008 Takk, takk, takk for mange gode tips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå