Gå til innhold

Kan pergo skade et foster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man f.eks har begynt på ny pergorunde fordi man var sikker på at man ikke var gravid... men alikevel var det. Jeg har ikke dette problemet, men er bare litt nysgjerrig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg fikk denne infoen i en mail fra gynekologen min ved Fredrikstad Sykehus:

> -Det er ingenting i veien for å starte med Provera for å sette igang blødning for deretter å starte med Pergotime. Men du bør da ikke være gravid. Det er forsåvidt uproblematisk å ta provera under en tidlig graviditet forutsatt at embryoet har kommet ned i livmoren- noe verre er det med pergotime i det dette preparatet er en anti- østrogen med en viss androgen effekt også( mannlig kjønnshormon) Det kan nok indusere en abort og teoretisk også kunne virke inn på kjønnsdifferensieringet hos et foster. Så hvis man ikke får blødning etter en kur med provera må gravitest sjekkes- er den negativ og ingen blødning må en snakke med lege.

For info: kjønnsdifferenseringen starter i fosterets 7. leveuke og en påvirkning av hormonene som styrer denne utviklingen kan da resultere i at fosteret ikke utvikler normale kjønnsorganer (eggstokker og livmor/testikler) i forhold til sin genetiske sammensetning. Utgangspunktet for begge kjøn er en gruppe celler som kalles gonader. Dersom et foster med XY, dvs at det er en gutt, ikke har fungerende Y-kromosom blir det en kvinnelig utvikling. Dvs at kvinnelig kjønnsutvikling er på en måte "default pathway"... :-)

Tror det er smart å være sikker på at man ikke er gravid før man går på ny runde med Pegotime ja...

Lykke til :-)

Skrevet

Hehe ja det skal være sikkert ;)

Men i 7 leveuke..da er du jo ni uker på vei, og en skulle tro de fleste hadde funnet d ut da. Men det spørs jo litt hvor lenge pergoen "sitter" i kroppen..

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...