Gjest Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Terminberegning Av Jordmor Siri von Krogh Terminen - hvordan beregnes den? Terminberegning er både vanskelig og enkelt, bare man har "trylleformularet". En graviditet varer i 280 dager og er fastsatt av Verdens Helse Organisasjon (WHO). Nyere forskning viser imidlertid at det egentlig er 283 dager som er lengden på et gjennomsnitts svangerskap. Men likevel er det altså 280 dager som er den offisielle lengden på menneskets svangerskap. Her står det at et svangerskap er 280 dager, men BIM-kalkulatoren rgner med 282 dager. Mine leger og jordmødre bruker også 282dager. Altså 40uker + 2 dager. Hva bruker deres leger og jordmødre?
flypapir Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 40+2 ble brukt av de legene og jordmødrene jeg gikk til sist jeg var gravid samt de jeg går hos nå (gått til flere pga flytting)..
Anonym bruker Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 40+0 er visst ganske vanlig i utlandet. 40+2 er vanligst i Norge.
Gjest Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Men 280 dager = 40 uker + 0 dager ikke sant? Eller er det bare jeg som er dårlig til å regne?
Gjest Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Men 280 dager = 40 uker + 0 dager ikke sant? Eller er det bare jeg som er dårlig til å regne?
Gjest Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Han som tok UL på meg har foresten regna 278 dager (ser jeg når jeg ser på hva han har oppført som hittil svangerskapslengd og termin) han surra noe voldsomt når han skulle fylle ut papiret, så går ut i fra at han rett og slett har skrevet feil, men jeg skulle likt å visst om han har skrevet feil på terminen eller på lengd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå