Gå til innhold

Feil termin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg ha fått "feil" termin ved UL? Noen som har født før som vet dette? Etter min og legens beregning(har regelmessig mens) skulle jeg hatt termin 24. mars. Da jeg var på UL flyttet jordmor termin frem til til 2. april. Jeg var hos jordmor på helsestasjon i dag, og hun mente at det virket mer sansynelig med den første termin i forhold til størrelse på livmor og div. annet..

Greit å være ganske sikker til jeg skal søke om permisjon og sånn.. =)

Takker på forhånd for hjelp! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om man vet nøyaktig når siste mens var og akkurat når barnet ble unnfanget, er ultralydterminen mest nøyaktig. Dette er fordi svangerskapets lengde avhenger av hvor store babyene er på ultralydundersøkelsen. "Små" babyer blir lengre i magen enn større babyer. Så utifra hvor stor babyen var på ultralyd, kan man best beregne den virkelige terminen. Selv om svangerskapet da blir lengre enn de gjennomsnittlige 280-282 dagene.

I tillegg ligger noen embryo i "dvale" noen dager etter befruktningen slik at de begynte å utvikle seg senere enn man skulle forvente ut i fra siste mens. Da vil også terminen bli noe senere.

Skrevet

På mitt skjema etter UL stod det feil år, hehe.. skulle egentlig allerede ha født jeg da. Så det er mulig med trykkfeil, ja. Men dette er vel neppe trykkfeil.

Min termin ble framskyndet (jeg tenker på framskyndet som at var tidligere enn mensterminen) en liten uke, så da hadde jeg eventuelt hatt eggløsning mens jeg enda hadde mens, omtrent.

Synes også det var rart at den ble satt tilbake så mye, men jeg har ingen greie på det. Noen sier at eggene kan ligge i dvale før de fester seg, men jeg vet ikke.

Sier jordmor at du bør gjøre noe da? Har inntrykk av at de UL-terminene kan være vanskelige å flytte..

Skrevet

Da jeg skulle ha min første fikk jeg først termin 12.juli og det var jeg enig i. Så kom jeg på UL og ble flyttet til 5.august!!!!!!!! Det er lenge!!

Jeg protesterte, men ingen som brydde seg. Jeg skulle ikke engang vært gravid når jeg tok testen da! Jenta mi kom faktisk ikke før 6.aug, men da sa jordmor at hun kunne se at jeg hadde gått over tida. (hun så det både på ungen og fostervannet). Ungen kommer når den er klar, men det er litt frustrerende å ikke bli hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...