Gå til innhold

Får ikke i henne middag- hjelp trenger råd!


inovember

Anbefalte innlegg

jenta mi har vært vanskelig å få i mat hele veien. Er fremdeles et "styr" uten like til hvert eneste måltid. Hun må få leker underveis ellers spiser hun ikke, og de kastes overalt. Nå de siste 14 dagene har middagen vært svært vanskelig, og siste dagene har hun bare grått og snudd seg bort når hun skal få middag rundt fire tiden. Lunsj får hun ca 12-13, så hun må da være sulten? Hun begynner gråte før hun har smakt på maten. Middag har vært det vanskeligste hele tiden, samme hvilken type og om jeg har leget den selv. Men nå er det helt stopp. Hun blir jo veldig surkete utover etterm/kveld før kveldsmaten, men jeg kan jo ikke gi den tidligere enn 18-19 ellers blir hun jo sulten midt i natten. Huff, jeg er så sliten av dette styret rundt matsit. Noen som har tips?

I løpet av en dag får hun frokost, ca 1 porsjon grøt, lunsj, 2 skiver og litt frukt, middag-ikke siste dagene, og kvelds 1 porsjon grøt. Alt med ca 3-4 t mellomrom. Noen som har opplevd lignende? Eller har råd? Hun er liten av vekst og trenger all den næring hun kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vel ikke noe revolusjonerende tips å komme med er jeg redd...Men vi var litt i samme situasjon vi også, inntil siste måneden kanskje. Vi fikk tips av helsesøster om å "sulte" henne litt. Dvs ikke gi mat hver 3.time slik det står at de "skal" ha, men gjerne dra det ut opp mot 4 timer. Dette, kombinert med at det er pappaperm her i huset nå (har kanskje gjort noe med hele matsituasjonen, kanskje hun og jeg hadde kjørt oss litt fast i et mønster på et vis?), har løsnet på hele matsituasjonen føler jeg. Nå går det det fint med de fleste måltidene.

Ang. kveldsmaten, hun får grøt ca halv seks. Får da ikke noe mer før pupp ca 05.00, og jeg innbiller meg at hun hadde våkner omtrent da uansett...

LYKKE TIL, det løsner nok hos dere og etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får hun lov å leke litt med maten, ta og kjenne litt på den?

sara liker best når hun får spise selv, vi legger maten forann henne på bordet, så spiser hun litt etter litt selv. tar jo litt tid, og det blir jo søl, men det er iallefall gøy for henne, pluss bra trening i kordinasjon!

er heller ikke redd for krydder, feks fennikkelfrø brukes mye!

ville også tatt det opp med hs.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som om jenta de spiser så alt for lite akkurat. Tre store måltider er jo ikke verst - ikke alle som får til det heller! Men hva med å bytte om lunsjen og middagen, kanskje hun er mer sulten på det tidspunktet ettersom hun da spiser to brødskiver? Kanskje hun da ville ha spist litt middag og fått øvd seg på disse middags-smakene.

Gutten min spiser heller ikke så mye, og kan rett som det er hoppe over et måltid. Frokost for eksempel er ikke alltid populært. Og brødskiver spiser han omtrent ikke. Noen få biter hver dag til lunsj er mer enn nok for ham. Han er blid og glad og i godt hold, men bare ikke alltid så sulten som "han burde etter boka".

Høres også ut som det kan være litt stress med alle leker som kastes rundt. Ville vendt henne av med leker sammen med maten. Gutten min spiste en stund grøt kun når han fikk holde mobiltelefon, men jeg fant ut at ikke det kunne fortsette sånn. Kutta det ut, så var det noen dager han ikke ville spise grøt, men det gikk fort over. Stort sett spiser de når de er sultne... Men vet at dette ikke er lett, mange bekymringer. Håper det løsner og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...