Gå til innhold

Barnet mitt skal utredes! Hva skjer i prossesen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som har begynt i første kl som har vært urolig hele sitt liv, men det er først nå på skolen andre enn meg har vist sin bekymring.

Han forstyrrer de andre i klassen mye, og har vanskelig for å høre etter. Her hjemme er han ofte ute av kontroll, og jeg føler meg helt utslitt og har det vondt på hans vegne, siden det blir så mye kjefting og negativ fokus både her og på skolen. Han er klar over at han har gjort noe galt i ettertid, men det virker som han rett og slett ikke har kontroll over det. På konferansetimen foreslo de at skolepedagogen skulle overvære en time, men hun hadde foreslått et tverrfagelig møte med en gang. Er dette vanlig? Jeg er veldig usikker på hvordan denne prosessen er, hadde vært fint å høre erfaringer fra de som har vært igjennom det.

Vi er åpne til dette begge to (samboeren og jeg), for at vi skal få en bedre hverdag med gutten vår, samtidig som jeg lurer på om det kun er adhd de ser etter, eller om det kan være andre ting som gjør dette også.

Han er snill, høflig og grei hvis han er hos andre uten meg. Men er han med meg kan han ofte oppføre seg dårlig, og jeg føler at flere av mine venninner misliker han og tenker nok sitt om oppdragelsen. Dette er så utrolig vondt, og gjør gjerne at man isolerer seg litt, for å slippe slike vonde opplevelser både for han og meg. Dette ble visst langt... håper det er noen som kan dele litt erfaringer:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei anonym

Jeg forstår deg så godt. vi er i akkurat samme situasjon.

vi har bare vært hos fastlege forløpig og skal til BUP for utredning.

Vi har også fått tilbakemelding fra skolen ihht dårlig konsentrasjon, urolighet i timen osv.

Det mest fortvilende er den negative endringen som kommer så plutselig når hun ellers er slik søt,god jente.

Jeg er veldig oppgitt og usikker på hvordan hverdagen skal angripes ihht situasjoner uten at det blir så mye negativ fokus og kjeft.

Har du noen gode råd??????????

Skrevet

Tverrfaglig møte er ikke noe å bekymre seg for. Det kan være at de allerede FØR en utredning vil prøve å tilrettelegge for barnet, utfra hvilke problemer de ser er der for gutten. Det er veldig bra. Du skal være glad for det:)

Men jeg hadde krevd en utredning hos BUP eller PPT, uansett. For nettopp på en profesjonell måte få kartlagt problemer og styrker.

Det som evt skjer i en utredning er at de(skolen i ditt tilfelle) melder inn hvilke problemer ungen har, og så blir det testet litt generelt utfra det, for å finne problemområder OG sterke sider hos barnet:)

Og ut fra hva de finner, blir en evt diagnose satt. MEN: Det er ikke sikkert det ender med diagnose,men en kartlegging og dermed styrking av/tilrettelegging for svakere områder. PPT/BUP går ikke spesifikt etter diagnose når de hjelper. De går direkte etter problemene. Det er kun NAV som er så "opphengt" i diagnoser for å gi økonomisk hjelp.

Og det med hva andre tenker om oppdragelsen; husk at du nok jobber mer med den enn mange andre foreldre. Så hev deg over det;) Du er nok i mange tilfeller mer ekspert på ditt barn enn hva andre er på sitt;)

Vet det er vondt, men ingen har skyld i dette. En må bare gjøre det beste utav situasjonen, sant?:)

hilsen

R:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...