Gå til innhold

Det "beste" argumentet FOR kontantstøtte....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er som regel at de som går i barnehage mottar indirekte støtte fra staten, dermed burde også de som IKKE går i barnehage motta det samme....

Så...

Lurer på hvilket fe-hode politiker som brakte dette argumentet på bane i sin tid??

For det er jo nettopp dette som er rammen rundt et velferdssamfunn?

Hva med alle mennesker over 75 år som IKKE benytter sykehjemsplass, skal DE motta støtte?

Og hva om min onkel får blindtarmbetennelse.. Skal jeg da motta et tilsvarende beløp, som han benytter fra helsevesenet, siden jeg IKKE har hatt blindtarmbetennelse??

Synes dette er et snålt argument...

Om barn bør være lengre hjemme enn ett år, er liksom en litt annen debatt, synes jeg, da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen ruger for harde livet
Skrevet

Forskjellen er vel at mange av de som mottar kontantstøtte ikke har fått barnehageplass, mens eldre får sykehjemsplass dersom de trenger det, og du får helsetjenester om du har behov for det.

Men jeg er enig i at kontantstøtten har negative sider (sier jeg, som bruker den selv...=P)

Skrevet

For oss gir kontantstøtten mulighet til å velge dagmamma, da vi ikke ønsker å ha gutten vår i barnehage før han er 3 år. Så økt valgfrihet er mitt beste argument her.

Skrevet

Er det (hoved)argumentet da?

I og med at barnehagedekningen har vært såpass dårlig mange steder (og flere steder er det ennå) så vil staten gjerne ha skattepengene til mor og far, men det får de ikke så lenge noen må være hjemme med barnet. Det er da en "billigere" løsning for staten å gi kontantstøtte som foreldrene feks kan bruke til (hvit) dagmamma og dermed får staten pengene tilbake både i form av mor og fars skattebidrag, mindre utgifter til bhg (fordi kontanstøtte er billigere enn bhgtilskudd pr barn), og kanskje også i form av dagmammas skattebidrag. Nei jeg vet det ikke alltid fungerer sånn, men jeg trodde ikke at det var et reellt argument det der med at man får støtte fordi man ikke bruker en bhgplass på den måten du fremstiller det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er jo langt fra alle som får sykehjemsplasser da...

Jeg er veldig glad for at kontantstøtta aldri har vært et tema i mitt hus.. har nok bekymringer :o)

men jeg er for valgfrihet, altså! :)

Skrevet

Forskjellen er at de som mottar ks har behov for det samme som de som har barnehageplass har, nemlig pass til barna.

Så om du får blindtarmbetennelse og velger å ordne det problemmet hjemme hadde det vært helt greit for meg at du fikk samme beløp utbetalt som det hadde kostet å fikse det på sykehus...

Det samme gjelder for de gamle. Om de ikke greier seg selv synes jeg de selv bør få velge å få pleie hjemme om de ønsker og da få utbetalt tilsvarende det det koster å ha dem på sykehjem.

Det det er snakk om er jo folk som har samme "behov", men som ønsker å løse problemer på ulik måte, ikke at alle som ikke har et problem skal få betalt fordi de ikke har problemer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...