Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Jeg har hørt så mye forskjellig om dette. Vet at en del fødeavdelinger ikke tilbyr dette lenger og at en del mener det kun fungerer som en "avledningsmanøver". Hva er deres erfaringer?
Krissy78 Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Jeg likte det ikke. Ble kvalm og følte meg skikkelig full...
Gjest Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 jeg og ble bare skikkelig full av den...var bare ubehagelig
TusseMor07&09&14 Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Det funket bra på den første rien jeg supa lystgass på. Gledet meg nesten til neste rie vettu, men da jeg begynte å supe på neste så ble jeg helt usannsynlig kvalm og kastet hele greia veggimellom. Ble ikke noe lystgass etter det;o)
GreitÅVæreAnonym Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Det funker i den forstand at man puster mer riktig og således kan få en lettere/forkortet åpningstid.. Det fikk i allefall jeg med nr.2. Med nr. 1 lå jeg bare å knøt meg og holdt pusten slik at det ble enda vondere. Ellers føler man seg dritings ja....
*Lykkeliten* Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Det funka i åpningsfasen.. Men når det ble mer intens, så syns jeg det ikke kom nok luft der.. Ja, man føler seg dritings det gjør man..
flypapir Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Jeg supa lystgass, men mente at det ikke hadde noen effekt... Så gikk jeg en tur på do og da kom selvsagt en ri... DA merket jeg at lystgassen hadde funket mye bedre enn jeg trodde! Så jeg klamret meg fast til den... Men den har jo sine ulemper også. Jeg ble kvalm og kastet opp noen ganger. I tillegg hadde jeg skikkelig tecno(!) musikk i hodet i starten... Uansett så er jeg glad de har lystgass på ringerike sykehus hvor jeg skal føde denne gangen.. Og helt til slutt så må jeg bare si at grunnen til at mange sykehus har sluttet med lystgass (slik jeg har forstått det) er at føderommene ofte er ganske små, med dårlig ventilasjon. Dette har ført til at jormødrene også har fått i seg mindre doser, noe de anser som uheldig....
Bare oss to <3 Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Jeg hadde ingen smertestillende under fødselen kun lysgass å syns det var bra, den hjalp en del. Jeg ble ikke kvalm eller noe, bare veldig tørr på leppene (så ha med lepomade) så var jeg bare ikke helt klar i hodet, glemte å puste selv når jeg ikke skulle inhalere lysgassen.
babyfrøken *mamma* Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Ingen erfaring selv (enda), men ei venninne av meg som fødte nylig ELSKET den!! Hun sa det var helt fantastisk, hadde vært "godfull" og blid som ei lerke under hele fødselen, hun hadde ikke klart seg uten. Er vel som med alt annet veldig individuelt hvordan en reagerer på den, sikkert verdt et forsøk (",)
Yarn Skrevet 5. november 2008 #10 Skrevet 5. november 2008 Det er jo en slags avledningsmanøver i forhold til smertene. Det regnes jo ikke som smertestillende, mener jeg de sa, men man får litt sånn "gi-faen-holdning" til smertene. Omtrent som man er full, ja. Man slapper litt bedre av og jobber litt mer med riene i stedet for i mot... på en måte.. Jeg syns det var fantastisk å ha, selv om jeg følte meg litt full der jeg lå og fløt i badekaret, og syns det nesten var litt pinlig når JM var inne.. hehe.. Stemmen var rar og jeg måtte ta meg sammen for å ikke virke for full. Følte meg litt som når jeg kom hjem litt sent etter å ha tatt meg noen øl mens jeg enda bodde hjemme.. hehe.. Men får du tilbudet, er det jo bare å prøve, blir du kvalm, så tar du ikke mer.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 5. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 5. november 2008 Takk for svar! Får nok bare prøve det, skjønner jeg. Så får jeg heller kutte ut hvis jeg blir dårlig eller uvel. Så på svenske jordmødrene i går og der var det jo to fødende som klamret seg til lystgassen :-) Tar gjerne imot flere erfaringer!
Gjest Skrevet 5. november 2008 #12 Skrevet 5. november 2008 Funket som bare det! Om det var avledningsmanøver eller faktisk smertestillende er jeg jammen ikke sikker på, men funket gjorde det :-) Eneste jeg tenkte på under riene var "meg og lystgassen min, meg og lystgassen min". Grunnen til at endel fødeavdelinger ikke tilbyr dette er vel i hovedsak pga at det lekker lystgass ut i rommet, og om ikke ventilasjonen er helt på topp så blir jordmødrene utsatt for (om enn små doser) lystgass for hver fødsel de er med på, og det er ikke videre sunt. Tror en av grunnene til at lystgassen fungerte så bra på meg var at den/masken hjalp meg til å konsentrere meg om å puste dypt og riktig. Skal i hvertfall ha det på neste fødsel også. Alt annet av smertelindring får "gå som det vil" så lenge jeg får lystgassen min :-)
Yarn Skrevet 5. november 2008 #13 Skrevet 5. november 2008 Slo meg, tingeling, at det du sier at man konsentrerer seg sånn om masken og pusting sikkert også hjelper litt på å lede oppmerksomheten bort fra det vonde,så den har flere effekter. Jeg ble iallfall sint når samboer ikke skjønte umiddelbart at jeg ville ha masken (det var han som hadde ansvaret for å rekke meg den, jeg lå jo og fløt i badekaret), han prøvde et par ganger å gi meg hånden sin, trodde jeg ville holde i den, stakkars.. hehe..
cec26 Skrevet 5. november 2008 #14 Skrevet 5. november 2008 Funka helt fantastisk i begynnelsen... men etter 40 timer med rier...hehe.. så kunne du får lystgassen gratis av meg... da var det epudral for alle penga...
SNURF 5 GUTTER Skrevet 5. november 2008 #15 Skrevet 5. november 2008 Har funka på alle 4 fødslene. Kun brukt lystgass og får det når jeg har 7 cm åpning. Kjenner på kroppen når ria kjem og start før rien kommer da får du effekten. Jeg har kun hat riene som presser ned i dåsen ingen rygg smerte.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 5. november 2008 #16 Skrevet 5. november 2008 hva? får den først etter 7 cm? første fødselen min fikk jeg ikke lystgass før det var for sent, fikk meg et par deeeilige trekk, fikk sjokk, den hjalp så mye, men så røska de den fra meg for jeg måtte i fødesengen å presse med nr to sa jeg ganske tidlig at nå kan jeg gjerne få begynne med lystgass, og fikk det, når jeg kom til 7 cm hadde jeg bare en rie til da vqar det full åpning, 3 cm på en ri altså, og to press etter var hele fødselen over. Tok 4 timer tilsammen. Nå får jeg litt noia om jeg da skal rissikere å måtte få en reprise på fødsel nr 1 hvor de sier jeg må vente og vente før jeg kan få gassen og så blir det for seint fordi jeg føder så fort...
godiva med 3 gull Skrevet 6. november 2008 #17 Skrevet 6. november 2008 er det noe som heter for sent å få lystgass?? Jeg brukte ingenting før pressriene. Og da tok jeg et par drag lystgass og ut med jenta. Den virket VELDIG på meg hvertfall. Men om man har pest lystgass i mange timer kan jeg se for meg at virkningen avtar. Men litt smerte tåler de fleste av oss. Man skal jo føde sitt barn med smerte he he he. (det er det faktisk endel jordmødre som lever etter)
SNURF 5 GUTTER Skrevet 6. november 2008 #18 Skrevet 6. november 2008 Korfor skal jeg bruke lystgass fra 0-7 cm åpning når jeg knapt kjenner riene og går i gangen at og fram. Når jeg får lystgassen fra 7 cm åpning varer det ca 10 min. Det hjelper meg men det er fra kropp til kropp.
Nussa80 Skrevet 6. november 2008 #19 Skrevet 6. november 2008 Jeg fikk lystgass da epiduralen jeg hadde ventet 4 timer på å få (legen var opptatt i operasjon), kun fungerte på 1 side! 8-9 cm åpning da, og kun bedøvd på venstre side. Da fikk jeg lystgass- de to første supa følte jeg meg ganske full-husker jordmor og samboer svevde foran øya mine- og praten kom laaangt borte fra.. Men ikke kvalm! Men så var "full"-effekten borte- men jeg klamret meg til maska de resterende halvannen timene. Følte på en måte at lystgassen tok den aller siste vonde toppen av riene- og ikke minst- man hadde noe å konsentrere seg om..bare lukke øynene og puste, puste, puste.. Blir sammen prinsippet som når jeg sitter i tannlegestolen og syns det er helt grusomt..da tenker jeg alltid på de små fetterene mine og kusinene og et eller annet hyggelig med de.. Litt avledning hjelper det:)
Yvonne-78 Skrevet 6. november 2008 #20 Skrevet 6. november 2008 Jeg fikk en fryktelig tørr hoste etter at jeg hadde innhalert lystgassen kun to drag.Overdriver ikke når jeg sier at hosten varte i 6.mnd etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå