Gå til innhold

Jeg er hjemme og mottar KS med god samvittighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er straks 2 år og vi koser oss hjemme om dagene. Er i åpen bhg, går tur er hjemme og tegner, bygger dupplo og koser oss. Hadde det ikke vært for kontantstøtten hadde dette ikke latt seg gjøre. Jeg jobber kveld og helg og da er det faren som har barna. Jeg betaler skatt og det gjør han og så mottar kontantstøtten med god samvittighet. Jeg vil ha barndoms tiden med barna mine. Hun begynner i bhg litt før hun fyller 3 år og det er en super alder spør dere meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg også kunne tenkt meg og gjort. Men pga mannens arbeidstid går det ikke for oss:( Han slutter 16.30 og jobben min startet 14.30:( Ikke kan han gjøre noe med det heller...

Men kos deg hjemme med jenta di!

Skrevet

Jeg ville også likt å få noen tusenlapper i måneden fordi jeg f.eks. ikke belaster sykehusbudsjettet. Motorvveier bruker jeg også sjelden, og nesten aldri tog. Men så enkel er ikke verden. Attpåtil må jeg betale flere tusen i måneden for plass i barnehagen.

Skrevet

Hva mener du? Det står da at HI arbeider... Da betaler hun vel skatten sin også da. Gnom

Skrevet

Det gjør hun forhåpentligvis, men det blir for enkelt å si at det hun betaler i skatt, har hun så fortjent å få tilbakebetalt i form av kontantstøtte. Jeg får ingenting, og må betale 3.500 i måneden for å bruke barnehagen. Har dessverre ikke anledning til å jobbe verken på kveldstid el. i helger.

Skrevet

Ja, men nå har du vel innrømmet at du er mot KS pga misunnelse vel!!!

Skrevet

Ja, jeg unner ingen kontantstøtte. Det er en misunnelse basert på rettferdighetssans, og dessuten en avvisning av den tåpelige idéen at man skal få kompensert for å la være å bruke et offentlig gode. Kontantstøtte er like idiotisk som å gi penger til folk som ikke har vært på sykehus.

Skrevet

Så lenge det finnes en sånn støtte så benytter jeg meg av den og har ikke dårlig samvittighet for det og hva andre gjør blir opp til de. Er veldig glad for at vi får to år ekstra hjemme med barna vår. Og skatt betaler vi nok av.

HI

Skrevet

Ja, det skjønner jeg selvsagt. Egentlig ikke ment som et angrep på de personene som bare mottar en støtte de offisielt har krav på, men et angrep på selve ordningen. På den annen side er det en del av mottakerne som kommer med såpass selvrettferdige forklaringer på hvordan de har gjort seg fortjent til kontantstøtten, at det halve kunne være nok.

Skrevet

Hei Hi. Skulle tro det var jeg som hadde skrevet innlegget! Jeg er også hjemme med jenta mi på straks 2 år . Er også i åpen bhg, går turer, besøker andre med barn på formiddagene, er hjemme og leker og koser oss. Jeg jobber også kvelder og helger og da er det pappaen som er sammen med henne. Jeg betaler skatt og det gjør han også. Hun begynner i bhg litt før hun fyller 3 år om hun får plass. Hun skal ikke gå i barnehagen hver dag. Veldig glad for kontantstøtten. Skal du jobbe helger og kvelder når datteren din begynner i barnehagen? Jeg har ikke helt bestemt om jeg skal det eller om jeg skal jobbe på dagtid.

Skrevet

Da er det bare å håpe at denne urettferdige og tåpelige ordningen blir avskaffet i neste Stortingsperiode. Takket være Senterpartiet ble den dessverre beholdt i denne perioden. Bøndene er jo vant til å bli subsidiert for å gjøre lite eller ingenting.

Skrevet

Hva med oss som bor her nord, da? Vi har verken tog eller hovedflyplass, så det koster flesk å komme seg noe sted! Hvor kan jeg få utbetalt min del av dette?

Skrevet

"Bøndene er jo vant til å bli subsidiert for å gjøre lite eller ingenting."

Akkurat den kommentaren var nå en smule på trynet, da. Det er få som jobber pg sliter så mye for nesten ingen penger som bøndene!

Skrevet

Sånn som du bruker kontaktstøtten er jeg for kontaktstøtten. Slik som jeg (mis)bruker den, er jeg helt i mot kontantstøtten. For oss finansierer det en praktikant. Syns det er helt teit at dette er lov, men så lenge reglene er sånn så letter det situasjonen for oss, selv om jeg syns det er kjempe teit at det kan brukes til praktikanter og dagmammaer. Dessverre vanskelig å kontrollere hva pengene går til.

Skrevet

Tydeligvis mange som ikke tenker på at barnehagene mottar statsstøtte likelydene kontantstøtta. Derfor er det maxpris! HUsk det dere som er så imot kontantstøtta!!!

Skrevet

Får du ingenting? Du er ikke klar over at hver bidige barnehageplass er subsidiert med mange tusen kroner pr måned? Den dagen du betaler den prisen det faktisk koster å ha ungene i barnehage, da kan du sutre...

Skrevet

Statsstøtten til fulltidsplasser er mer enn det dobbelte av kontantstøtten faktisk... 90 000 pr år dersom barnehagen er åpen mer enn 8 timer pr dag...

Skrevet

Ja, er en super ordning og fungerer veldig bra for oss. ;o) Når hun begynner i bhg satser jeg på å få jobbet en del dag også, men også fortsatt helg og kveld. Vi får kose oss så lenge vi kan. De blir jo så fort stor. Ha en fin kveld, snuppas mamma!

Skrevet

I så fall har de tatt med absolutt alle de kostnadene som er forbundet med i det hele tatt å bygge en barnehage. Det er altså ikke slik at om jeg får inn ett av mine barn der, så belastes det offentlige med over det dobbelte av kontantstøtten, slik det antydes her. For jeg går ut fra at det ikke er noen som går inn for å nedlegge alt som heter barnehager?

Dessuten, og enda viktigere: de som har barnehageplass (el. dagmamma, for den del) er som regel yrkesaktive, og da betaler de tilbake dette, ikke bare i form av skattepenger, men i form av produktivt arbeid.

Skrevet

Du _er_ heldig som kan gå hjemme med barnet ditt. Og har anledning til å jobbe kveld og helg. _OG_ har en far til barna som har anledning til være hjemme med barna når du ikke jobber.

Kontantstøtta forfordeler de med ekstremt fleksibel arbeidstid, de som ikke er alene, de som i utgangspunktet har god råd. Etc..

Skrevet

Tror nok ikke bygging av barnehagen er med her gitt.. Hvor mange barn går det pr ansatt i en avdeling for unge i alderen 0-3? Lønnskostnadene er store... I tillegg til andre driftsutgifter.

Og kjære deg, det er mange yrker jeg ikke ser på som så innmari produktive. Sikkert noen som blir fornærma nå, men går verden under om en negledesigner eller frisør er hjemme et år ekstra med ungen sin?

Jeg er ikke for å legge ned alle barnehager, men jeg er litt skremt over den utviklinga som har skjedd. Folk tror faktisk at ungene deres har det bedre i barnehage enn hjemme, allerede før de er ett år gamle... At unger på 10-12 måneder *kjeder* seg, og ikke blir sosialiserte, eller lærer nok?

Skrevet

Til dere som er hjemme,kos dere masse med barna deres.

Jeg var hjemme med snuppa min til hun var 3,perfekt alder å begynne i barnehage.Og siden jeg jobbet der i tillegg,fikk jeg se henne mye likevel.

Skal være hjemme med godgutten til han blir 3 også;-)

Klem

Skrevet

Joda, alle kostnadene er medregnet. Barnehageassistenter tjener nemlig ikke så mye! Førskolelærere finnes det bare én av på hver avdeling, og selv de tjener langt mindre enn f.eks. en lærer på barneskolen. Mitt poeng er altså at den kostnaden som her er oppgitt pr. barn, ikke er marginalkostnaden (altså ekstrakostnaden for "ditt" barn), men totalkostnaden, altså inkl. bygging, hele driften og alle lønnskostnader, sosiale avgifter osv. Et sånt regnskap blir meningsløst når vi forutsetter at det faktisk skal være et barnehagetilbud her i landet.

Dine skriverier om hvilke yrker som er "produktive", bør forgigås i stillhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...