mamma til tre prinsesserღ Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Crp skal være under 10 når en er frisk. Men hvor høy skal den være for at det ikke er virus lenger? Hadde nå crp på 47 og det var virus sa legen. Hvor høy skal den være for å få medisin for "sykdommen". ???
Nea og juniors mamma Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Dette tipper jeg kroppen selv ordner opp i. Det kommer selvfølgelig ann på, men en vanlig virussykd blir ikke behandlet medikamentellt uten begrunnelse. Dessuten er en CRP på 47 ikke veldig høy, spørsmålet er også om du har feber (og annet ubehag )og i så fall hvor høy og hvor lenge. Hvis ingen temp, så går nok dette over. Får du imidlertid høy tp over 39 grader over lang tid (dager!!) og paracet ikke hjelper, ville jeg kontaktet lege igjen. Du kan ha CRP-stigning og klinisk være helt ok, samt ha en bakt.infkesjon uten utslag på CRP. En sier også at grensen mellom virus og bakterie går ved 50. Lykke til og god bedring
mamma til tre prinsesserღ Skrevet 5. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2008 Synes det er veldig greit å slippe de medisinene nå som jeg er gravid. Lurte derfor bare på hvor grensen går! =) Takk for svar!
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Crp er generelt høyere ved bakterieinfeksjoner enn ved virusinfeksjoner. Ofte setter man grensen rundt 50-70. Men hvor høy CRP er avhenger også av hvor stort område som er infisert. Hvis man har en bakteriell ørebetennelse f.eks, trenger ikke CRP være høy fordi det er et lite område som er betent. Og det finnes også virusinfeksjoner som kan gi skyhøy CRP. Så det er inget sikkert skille. Uansett hjelper ikke antibiotika på virus, så det er ikke vits å bruke det ved virusinfeksjoner. Og det er også kommet studier og retningslinjer som sier at antibiotika oftest har liten effekt ved infeksjoner som bihulebetennelse, ørebetennelse og bronkitt. Det anbefales derfor ikke å gi antibiotika til alle som har disse infeksjonene, kun nøye utvalgte pasienter. Generelt skal man være restriktiv med antibiotika, ikke bruke det for sikkerhets skyld. God bedring! Gå til legen din igjen hvis du ikke blir bedre innen noen dager eller får vedvarende høy feber.
mamma til tre prinsesserღ Skrevet 5. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. november 2008 Takk for svar! =) Da ble jeg litt klokere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå