mastermind Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Har kjøpt meg nye orkideer, og denne gangen skal jeg ta godt vare på dem. Hva gjør jeg for å stelle dem best mulig?
trine->mai07 og juni09 Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 1 eggeglass med vann en gang i uka la de få mye lys (har tre stk som blomstrer nå for 3 gang i år ;D) klipp av "stilken" ned til 3.ledd når de er avblomstret.
Shabby Cheap Chic Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Ikke vann de for mye i alle fall.. De skal helst ha lys på røttene, så de skal egentlig ha gjennomsiktige potter. Men mine har stårr i vanlige potter og de kommer igjen for det..
Erisa* Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Jeg bruker mammas metode for vanning: En gang i uken fyller jeg 5 cm lunkent vann i vasken på kjøkkenet (som jeg har vasket først...), og så setter jeg orkideene oppi, og heller litt av vannet over dem. Lar de stå i ca 5 minutter, og så heller jeg GODT AV vannet - det må ikke være vann igjen i pottene! da råtner de, og det er triste saker... Lys: på vinteren tåler de å stå i solsteika, for sola er så svak, men ellers på året bør de stå i et vindu der de ikke får for sterkt sollys på seg. Men de må ikke stå mørkt. Temperaturen i rommet bør være over 17 grader, ellers fryser de i hjel. Det er lurt å legge stein eller sånn leca i bunnen av pottene slik at de ikke blir stående i vann. Lykke til! Orkideer er gøy!
rampete robin Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Er tydeligvis flere forskjellige måter å ta vare på sine orkideer, for jeg vanner de med mer enn ett eggeglass i uka! Jeg vanner de to ganger hver uke og bruker litt gjødning en av gangene. Plantene står gjerne i litt vann et par dager før plantene har drukket det opp. Det går så et par dager til før de får ny ladning med vann :-) Står i vinduene nå på vinteren og grei romtemperatur.
Prinsemammaen Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Jeg gjør ikke akkurat som de over her. Jeg har dem i gjennomsiktige potter i sollyst vindu, og så lar jeg dem stå konstant i vann (heller vann i bunnen). Og de blomstrer som bare det! Faller selvfølgelig av etterhvert, men det tar ikke lang tid før nye blomster er på plass. Til og med svigermor er imponert over orkideene våre! ;-)
Bare jeg er meg :o) Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Mye forskjellig her. Jeg rett og slett "dynker" mine i vann en gang i uka. Lar vannet rennet godt ut før jeg setter de tilbake i o potta. I potta har jeg en duplokloss i bånn og pittelitt vann. Blir damp til orkideeen. Står i godt lys. Hilsen datter av en som har orkideer som en stooor hobby.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå