Gå til innhold

Jeg bærer på en liten hemmelighet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og den vokser..

Nei, det er desverre ingen hyggelig nyhet.

Da jeg fikk min lille sønn for 18 mnd siden var jeg veldig plaget med mastitter i det ene brystet, og nå vet vi grunnen.. Jeg har en kul der inne, som stenger for melkegangene og som har vokst en god del siden svangerskapet.

Det er litt ekkelt å tenke på. Men alle blodprøver sier at den er godartet, men ingen forstår hvorfor den vokser. Har vært inne til ukentlig kontroll den siste tiden og den vokser fortsatt. Så nå står jeg øverst på operasjonslistens lynkø..

..dette er min lille hemmelighet, og det er derfor jeg legger den ut her. For her treffer jeg ingen kjente..

Noen som har hatt brystoperasjon tidligere? Som kanskje kan gi meg noen beroligende tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tatt noen slik operasjon selv, men tenker at det er veldig bra at du står på lista og skal opereres fort. Alle kuler skal sjekkes, og jeg mener at det må tas biopsier før man fastslå helt sikkert om den er godartet eller ikke - men dette er jeg ikke sikker på altså. Kan godt være at blodprøver gir like gode svar.

Men fort ut med den, det er bra - lykke, lykke til!!!

Skrevet

Er du forresten sikker på at du vil dette skal være en hemmelighet? Kanskje det blir enklere hvis folk rundt deg vet?

Skrevet

Nå trodde jeg at det var en liten baby i magen jeg da:-)

Men når det ikke er det......så må vi jo krysse fingre for at operasjonen går på skinner og at du slipper å vente for lenge.

Vet du, jeg har ingen erfaring med brystoperasjoner, men er helt sikker på at det går bra.

Vil tro at brystoperasjoner er noe de har erfaring med.

Og vi er her vi vet du, krysser fingre og ønsker all mulig lykke til!

Skrevet

Kjære deg,

Jeg tenker at det er supert at de har fulgt deg så tett. Og de er nok ganske så sikre i sin sak siden de ikke har fjernet den før! For når det mistenkes noe farlig så går det svært fort fra svar til handling når det gjelder unge mennesker. Det vet jeg:-)

Jeg var inne for noen uker siden på mammografi og ul. Der fant de en væskefylt cyste. Den ble stukket hull på og væsken trukket ut. Intet farlig.

Og så er det bra at du står øverst på lista - det er ikke mange som gjør det nemlig!!!

Og du, en ting til. Så bra at de gjør noe med dette nå. Så om du velger å få flere barn, så vet du mer enn du gjorde sist. Da du sleit og strevde med ammingen. Nå vet du jo hvorfor. Og det er jo faktisk sånn, at ikke alle kan amme av diverse årsaker. Men når de tryller bort kulen din, så blir forhåpentligvis det i orden også:-)

Når det gjelder å høre ordet "kul i brystet" så tror jeg man automatisk blir redd og tenker det verste. Men, vit det, at i de fleste tilfeller så er det intet ondartet!! Vi hører jo bare om de verste tilfellene som regel.

Samme som når man er førstegangsgravid og mange bare MÅ fortelle om de grusomme fødslene sine;-D

Masse lykke til - dette kommer til å gå finfint!!

Vi krysser alt vi har for deg:-)

Klem fra

Skrevet

Nå husker jeg hvorfor jeg ville legge ut hemmeligheten min her! Fordi jeg får så mange fine trøstende ord og råd! - Ja, man blir automatisk veldig redd når man hører ordene "kul i brystet". Men der har jeg alltid vært trygg. - Faren min har kreft og det gikk veldig fort fra diagnose ble stilt, til behandling startet. Så hadde det vært noe ondartet så hadde jeg nok allerede vært inne både 2 og 3 ganger til behandling.

Nei, min store bekymring er selve operasjonen, og hva det innebærer. Hvor mye må de ta av brystet mitt? Hvordan vil arret se ut? Hvor smertefult er det egentlig? Kommer de til å ta like mye av det andre dersom det er så mye som de sier det er? (700g - og det føles ut som mange kilo bryst for meg) Og vil det noen gang bli pent? Kan jeg gå i bikini igjen?

Sukk, sikkert banale spørsmål dersom det hadde vært kreft, men nå er det en gang sånn at bryster er liksom en del av kvinneligheten det..

Skrevet

Har de sagt at de må ta noe av brystet? Eller om de kun fjerner selv kulen.

For det er mest vanlig med brystbevarende operasjoner her til lands nå vet jeg.

Vil også tro at de kommer til å ta hensyn til hvor arret blir.

Om de må fjerne brystet, noe jeg ikke tror overhodet, så bygger de opp nytt til deg.

Om de må fjerne deler av brystet, så reduserer de det andre, evt bygger det opp igjen etterhvert.

Såklart du tenker på dette, alle kvinner ville nok gjort det.

Husker da søsteren min måtte fjerne hele det ene brystet sitt, og hun var en dobbel E-cup..... det ble skjevt. Men hun fikk redusert det andre brystet og bygget opp det som var borte og ble en snerten B-cup. Noe hun faktisk nøt etter å ha slitt i alle år med å finne bher som var lekre i tillegg til å passe:-) Før hun fikk operert dette var hun i Hellas. Hun gikk toppløs med et bryst!! Det er noe av det tøffeste jeg har opplevd at en kvinne har gjort. Med arr på magen, kryss og tvers og med et bryst borte. En ettermiddag, da hun hadde kledd på seg for å gå hjem fra stranden kom en fremmed mann bort til henne. Han hadde tårer i øynene og ville takke henne. For han hadde en kone som hadde fjernet et bryst og som nektet å kle av seg på stranden, men satt i T-skjorte. En dag hadde hun sett min søster......og dagen etter kledde hun også av seg på stranden:-)

Ikke meningen å kuppe tråden din, men en gladhistorie jeg gjerne ville dele:-)

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt sykehuset og bedt om informasjon om hva de kommer til å gjøre! Du har krav på å få vite det, det er din kropp!

Skrevet

Dette kan jeg som sagt veldig lite om..... Men mamma har en venninnne som måtte fjerne begge bryst grunnet kreft. Og de rekonsruerte nye bryst... Men jeg vet jo ikke hvordan det så ut uten klær på. Men det så veldig bra ut med klær.

700gr. høres jo mye ut.... Men de vil nok fikse det.....husk at du er såpass ung at de vil nok ikke "ødelegge" brystet ditt.

Jeg kjenner bare til de som har lagt inn silikon, og der er i hvertfall arrene veldig pene om man kan kalle arr for det:-)

Klart det er en bekymring for hvordan det vil bli etterpå..... Ikke så rart det.

Skrevet

Jeg har spurt mange ganger, og på forrige UL så sa legen at kulen er en del av brystet. - Kulen er brystvev og kjertler som har klumpet seg. Det er veldig vanlig i familien min, og jeg vet også at min mor fikk tilbud om å fjerne kulen, men takket nei siden den ikke vokser.

Min vokser stadig, derfor vil vi gjerne ta denne.

Jeg har ikke automatisk krav på å fjerne like mye fra det andre brystet, før man ser hvor mye av brystet som er berørt. Jeg håper bare at jeg kan ta det samme dag.. ikke at jeg må gå med skjeve bryst i 6 mnd..

Men de er kjempeflinke til å gi meg informasjon, og jeg vil nok få mye mer når det nærmer seg dato for operasjon. - Jeg er jo fortsatt bare på venteliste..

Jeg synes søsteren din var fantastisk tøff. Jeg vet ikke selv hvordan jeg hadde taklet det..

Skrevet

Rekonstruerte bryst blir flott det!

Jeg var med søsteren min når hun fikk bygget opp sitt, både før under og etter. Og resultatet ble knallbra! Så ut som en ungjente igjen;-D

Skrevet

Da skjønner jeg bedre ja. Det er nok ikke de samme legene som fjerner, som bygger opp igjen. Det er jo plastisk kirurger som bygger opp og rekonstruerer.

Så det ville jeg mast litt ekstra om. Men om det er snakk om å redusere det andre tilsvarende som det med kulen, så burde de jammen kunne gjøre det i samme operasjon ja!

Det stemmer vi for!!!

Søsteren min ja, hun var en tøffing hun. En klok kvinne som la igjen mye kunnskap her på jord:-)

Skrevet

Så fint at du får info. og mer blir det sikkert....

Hadde vært fint å ta det samtidig, og da tenker jeg mest på å slippe to operasjoner. Men å kunne bli operert for to ting under samme operasjon.

Det er jo gjerne litt sånn at man gruer seg litt for en operasjon, og da kunne det vært fint å bli ferdig med en gang.

Rart at brystvev og kjertler kan oppføre seg på den måten?

Skrevet

Jeg synes også det er rart, men visstnok så skjer slike ting gjerne under svangerskap.

- Jeg kjenner ikke til årsaken, men det var en kjempegod forklaring på hvorfor jeg hadde de problemene jeg hadde med tanke på amming. Det er arvelig, og jeg vet at både min mamma og min søster blir jevnlig undersøkt med mammografi og ul for de samme problemene.

Skrevet

Ikke rart at du slet med amming.

Men godt at hjulene har begynt å rulle.

Men du vil kunne amme en evt. ny baby?? Etter at kulen er fjernet?

Ikke at det er det viktigste, men muligheten er der kanskje?

Skrevet

Jeg vil ønske deg lykke til med operasjonen, kan desverre ikke gi deg noen gode råd, men jeg kan iallefall ønske deg lykke til og krysser fingrene for at resultatet blir fint og lett og leve med.

Klem fra

Skrevet

Har ingen erfaring med slikt, men jeg kan sende deg en klem og krysse fingrene for at alt blir bra!!!

Skrevet

Huff og huff! Jeg har heller ingen erfaringer å dele og ingen lure tips, dessverre. Så godt at du står øverst på lista, håper de kan gjøre det sabla raskt så du ikke rekker å gruble så mye :)

Masse lykke til!!!

Skrevet

Dette har jeg ingen erfaring med.Men kan tenke meg det både er tøft og vanskelig å ha.

Men kan ikke tro anna enn at du vil få den beste opperasjonen,og eventuelt korrigering.

Godt du er langt opp på lista.Å jeg krysser fingra for at du får gjort dette jo før jo bedre.

Lykke til,og mange mange goklemmer fra meg.

Skrevet

Du har fått så mange fine svar.. så jeg vill bare sende deg en klem.

Kroppene våre forandrer seg hele tiden. Du blir nok god som gull igjen.

Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...