Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sønn 16 mnd, født 8 uker prematur. Hele tiden hatt utfordringer når det gjelder søvn. På gode netter sover han til 5, sjelden uten å våkne en eneste gang. På dagtid soer han ca 1t 15 min, tidspunkt veldig varierende. Vært vanskelig å få rutiner da han er veldig varierende. Fulgt alle råd ang innsoving og rutiner om kveld og natt, avviklet nattamingen for lenge siden. Siste uken skreket nesten 3 timer om natten, ingen ting som plager han på dagtid og han er helt frisk, han er aktiv og litt urolig. Fått vallergan for å prøve, sov første to nettene fra ca 19-19.30 til 6.30 og han var veldig opplagt neste dag. Lekte konsentrert og sov bedre også på dagtid. Normalt er han mye mer sutrete, opplevde å få en ny gutt. Synes det er ille å gi han dette og har fra første natt trappet noe ned på dosen. Etter 3 gode netter begynner han å våkne og skrike igjen, mer sutrete om dagen, får prøve å øke dosen litt igjen. Ammer fremdeles 1-2 ganger i døgnet og lurer på om jeg skal kutte det hele ut og se om han roer seg, uansett er vi inne i en dårlig periode nå og sikkert greit å ta alt skrik på en gang. Er sliten og tenker med skrekk og gru på om han fortsetter slik til nestemann kommer i juni-09. Noen som har efaring med bruk av vellergan og avvikling av dette? Noen med erfaring a hvordan man skånsomt kan avvikle ammingen? Bare kutte det ut eller smøre inn brystene med sitron som jeg en gang har hørt? Takknemlig for andres erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff ja, det der evige kampen om å få nok søvn. Jeg vet ikke helt hvilken råd jeg skal gi men vil bare si at jeg vet hvordan du har det. Jeg har to barn. En på 3 år og en på 1 år. Han på 3 år sov alltid lite på nettene och jeg var et vrak av søvnmangel. I tilegg blev jeg gravid da han var 16 mnd og tenkte akkurat som deg...hvordan skal dette gå. Vi prøvde alle triks i boken men ingenting hjalp. Vi prøvde aldri sovemed på ham. Etter han blev 2 år begynte han plutselig sove mye bedre. Det var ikke noe spesielt vi gjorde men det bare skjedde. Det siste året har han stort sett sovet fra 19:30 til 07 men har da selvfølgelig perioder der han sover dårlig innimellom.

Han på 1 år har sovet veldig bra frem til han var 6 mnd. Nå er han våken flere timer hver natt og står opp mellom 05 og 06 hver morgen. Han er trett og sutrete og må som regel legges igjen ved 08:00. Det er utrolig slitsomt og jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre. Helsesøsteren sier at vi må ta skrikekur på ham men det blir uaktuelt....dessuten er det ikke alltid han skriker...han er bare våken liksåm. De siste tre nettene har jeg ventet lengre før jeg har gått inn til ham og noen ganger har han faktiskt klart å roe seg selv etter bare noen få minutter. Da jeg går inn, sier jeg bare nå er det natt, sov godt og legger ham ned i sengen (han står alltid) så går jeg ut igjen. Det har også fungert veldig bra på den måten at han sovner fortere enn hvis jeg blir der inne og stryker ham eller prøver å roe ham.

Det med amming syns jeg har gått greit med mine. Jeg har bare kuttet ut når jeg har ammet 1-2 ganger per dag i noen uker. Det har gått veldig bra med begge mine. Jeg tror ikke de var noe savn for noen av dem:)

Jeg håper dere får sove snart. Det var ikke mye råd du fikk men jeg vet ikke om det alltid finnes råd....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...