Gå til innhold

Hva synes du om folk fra Finnmark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes de har en annen kultur enn resten av landet. Som skiller seg ut. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva i f... mener du med det om jeg får spørre???

Skrevet

Jeg synse folk i Finnmark er det kuleste folkeslaget i hele Norge!

Skrevet

Samene har en litt annerledes kultur, og selv om de skiller seg ut, er det ikke på en negativ måte. Resten av Finmarks befolkning er vel som resten av landet.

Skrevet

Nei resten av Finnmarks befolkning er ikke som resten av landet. Øst i Finnmark er det ikke så mange samer og der er også kulturen veldig spesiell. Har vanskelig til å forholde meg til de, de er like forskjellig for meg som muslimer og deres kultur..

Skrevet

Kan du forklare hva du mener med "de har en annen kultur enn resten av landet. Som skiller seg ut."? :)

Skrevet

Er ganske mange samer i Øst Finnmark også da...Nesseby f.eks er jo nesten en ren same kommune f.eks...

Hva er så spesielt med Øst Finnmarkinger?

Skrevet

Jeg vil si noe jeg har erfart. Myten om at Finnmarkinger er så gjestfrie, hjelpsomme og blide stemmer ikke! Jeg har bodd flere steder i Finnmark, både små og større steder. Og makan til mange kalde mennesker skal man lete lenge etter! Lite smilende, lite hjelpsomme og elendig service (grunnet manglende konkurranse, de kan behandle kundene sine som de vil fordi kundene stort sett ikke har andre steder å handle). Man kan spore litt mer gjestfrihet på de mindre stedene. Men byer som Alta og Hammerfest er det ikke mye gjestfrihet og imøtekommende mennesker å spore. Dessuten synes jeg det er mye surmuling og misunnelse der oppe. Jeg vet at dette sikkert kan provosere noen Finnmarkinger, men da må jeg legge til at jeg er Finnmarking selv.

Dette har jeg spesielt lagt merke til etter å ha flyttet til Østlandet, rundt Oslo. Her skal alle være så kalde og travle ifølge "myten". Men min erfaring er at det heller er tvert imot! Folk er så hyggelige og hjelpsomme her! Fremmede kan stoppe og prate med deg og servicen er stort sett fantastisk sammenlignet med Finnmark. Vi stortrives!

Rart dette, men sånn opplever både jeg og min familie det.

Skrevet

Dette må jeg faktisk dessverre si meg mye enig i.

Skrevet

Akkurat ja, oktaviastar. Trist men sant!

Skrevet

Det blir veldig mye å ramse opp. Kan ta et eksempel de snakker om ting i butikken / ute på gaten som vi knapt nok prater om på soverommet under dyna. Ellers er de alt for direkte, rett på sak. Jeg liker det ikke. Uff.

Skrevet

Folk på kysten er ihvertfall blide og hyggelige :)

De innlandsfolkene kan kanskje være litt mer inneslutta og sære.

Men jevnt over synes jeg at Finnmarkingene er et trivelig folkeslag!

Skrevet

Men nå er jo dette også "myter" da. Jeg flyttet til Vadsø og forventet å finne "byen bak gardinene", men møtte istedenfor en hel masse positive, impulsive og gjestfrie mennesker. Med et lite smil kan man komme i snakk med hvemsomhelst! Men nå har jeg ingen sammenligningsgrunnlag, for jeg har bare bodd forskjellige steder i Øst-Finnmark.

Skrevet

Joda, er enig jeg.. Er finnmarking selv:) Men ikke sammenlign oss med utlendinger!! Og at folk er så utrolig imøtekommende i Oslo, hell no! Bor her selv! Og ikke ta alle finnmarkinger under en kam! Folk er forskjellig!

Skrevet

Ingen svar på hva som er så spesielt med Ø.Finnmarkinger??

Skrevet

Mange `søringer` tror jo at vi bor i to etasjes lavvu,og spiser naboens bikkje til frokost...vi er da blitt litt mer kristelig etter den tid.

Syns ikke vi i Finnmark er noe mer spesiell en folk andre steder i landet.

Men nå er det jo slik at når det er noe på tv fra Finnmark så er det en reinflokk og en gammel same på vidda det handler om,så det er jo ikke rart at noen tror vi er helt på etterskudd,og lever som noen urtidsfolk her oppe :D

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ser ned på folk fra Finnmark. Kan ikke for det..

Skrevet

Må si meg enig med Oktaviastar og musipusi....

Dessuten tror jeg at all innavlen dessverre nå begynner å vise at det har hatt sine triste konsekvenser for befolkningen der. Mange genfeil, og folk er ikke "gode i hodet" som det så fint heter. Dette er trist, og er egentlig et samfunssproblem som myndighetene burde gripe tak i ASAP.

Ellers må jeg si meg enig i at misunnelsen råder. Det viktigste er liksom å ha den nyeste scooteren, den kuleste hagla og de feiteste piggdekkene. Det er jo heller ikke mye man kan ta seg til, det begrenser seg til jakt og fiske, så det er ikke så rart de blir litt "begrensede", om jeg kan kalle det det.

Ungdommene der oppe er en egen rase, og burde absolutt blitt sendt bort på skole, så de lærte seg de sosiale kodene av barn på østlandet. Senest fra ungdomsskolealder, helst før.

Huff, øyner ikke mye håp for finnmarkingene, men der det er håp er det liv. Jaja...

Skrevet

Tråden over høres ut som Østfold.

Skrevet

må ærlig innrømme at jeg ser ned på østlendinger.. eller, det var feil sagt.. det jeg mener er.. de fleste østlendinger er mindre opplyst. om det er pga dårlige gener eller dårlig skolegang skal jeg ikke si noe om. faktum er hvertfall at de er veldig etnosentrisk, og uttrykket "might is right" er de veldig kjent med. Er det en stakkar fra nord norge eller vestlandet som uttrykker seg kritisk på tv som østlendingene ikke liker, får han så hatten passer. og det er ikke alltid det er like saklig det som kommer. humrer litt inni meg når de med nesen i været hevder at dere kan tro hva dere vil, her er det vi som bestemmer.

ja ja de om det :)

Skrevet

Noen som har glemt kvinnesynet til en del av mannfolka der oppe?

Er jo ikke så lenge siden det var overgrep i f.eks kautokeino..

Når jeg bodde der oppe, var det ikke unormalt å være gutt på 22-30 og sammen med ei jente langt under lavalder...

Skrevet

Og det er det liksom ikke i resten av lander. Haha, du er bra uopplyst. Skjer det liksom aldri overgrep i sør?

Skrevet

Hehe,er det mulig???

Du...det er ikke piggdekkene det kommer ann på,det er FELGENE! ;p

Og en annen ting,ongene her oppe er ikke mindre opplyste enn ongene sør for Trondheim,tror ikke det er så mye å lære av barn på østlandet liksom... ;p

Skrevet

Æ syns vi e knallego ;-)

Å at folk bynne dræge opp d grusomme fra Kauto som normalt hær oppe i Finnmark e jo horribelt.... Trur dokker at vi syns d e greit?? Æ sku kutta ballan av me potetskreller på de mannfolkan som både misbrukte og voldtok alle de jentan :-(

Ellers så e vi nu som folk flest, kanskje litt mere gla i sprit, naturn, scooter å puling i det bekmørke vinterhalvåret ;-)

D finns koselie folk overalt i Norge, men d e nåkk som nån nevne hær oppe at du må til de små plassan for å virkeli kjenne på gjestfriheta :-) E d ikke sånn over hele landet kanskje?

Æ trives kjempee godt hær oppe å føle ikke at æ miste nåt :-) tvert imot! Tenk dokker de nydelie sommeran me midnattsola å for å ikke snakke om den kalde, men nydelie julemnd me nordlys å skikkeli sne ;-)

D e jo ikke akkurat som om vi ikke reise rundt å oppleve andre kultura eller dela av Norge ;-) Greit at vi ikke har tog, men fly har vi :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...