Gå til innhold

Jeg vil gi dere litt ros jeg...

2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

For at dere her inne deler deres tanker, erfaringer og ellers.

Jeg er ikke stemor, jeg er en alenemor med en sønn som aldri har vært kjæreste med barnefaren.

Når jeg gikk gravid tenkte jeg at jeg kom til å hate en evt stemor, jeg hatet tanken på at en annen dame skulle leke familie med min sønn.

Heldigvis har jeg jo endret den tankegangen.

Men jeg lærer mye av å lese her inne, både på de gode og vonde historiene her inne.

Jeg har lært at en stemor kan være en verdifull ressurs i barnets liv om man er villig til å se henne som det, jeg har lært hva jeg ikke skal gjøre den dagen sønnen min får en stemor, jeg har lært mye av hva jeg bør gjøre.

Jeg håper at jeg den dagen han får en stemor kan få til en god tone med henne, stole på henne og lære sønnen min at stemor skal han også ha respekt for.

Man kan lære mye ut fra å lese her, jeg ønsker aldri å sitte å være den slemme biomoren som stikker kjepper i hjulene, er vrang og setter barnet opp mot stemor.

Jeg håper inderlig han den dagen han får en stemor, får ei som er en flott og barnekjær dame som vil bli glad i han, jeg håper han vil bli glad i henne og jeg håper jeg vil klare å ha ett godt samarbeid med både barnefar og stemor.

Og av å lese her inne lærer jeg mye av hvordan jeg skal få til dette.

Såklart er det en del skrekkemsempler her inne, stemødre som jeg håper min sønn aldri kommer til å oppleve. Men stort sett tror jeg det er veldig mange oppegående flinke damer her inne som er en god bonus i stebarna sine liv.

Stå på damer, det er nok ikke alltid bare lett å ha ett stebarn og skal forholde seg til mange aspekter ved dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig. Om alle hadde tenkt som deg så hadde ting blitt bra :) Kunne ønske du var biomor til mine stebarn, for da hadde alt gått lettere du :)

Skrevet

Å så flott innlegg! Med den innstillingen tror jeg nok at du kommer til å ende opp med å ha et godt samarbeid med en evt stemor (om hun ikke er helt på bærtur da..) :-)

Husk alltid at du er og blir mamma og ingen stemor kan noen gang true din posisjon hos barnet. La barnet få bli kjent med stemor med et åpent sinn, om sønnen din merker at du er trygg og glad så blir han også trygg. Denne personen vil helt sikkert ha andre erafringer og andre måter å gjøre ting på enn deg, men se på det som en berikelse for gutten din!

Og om det blir litt skurring innimellom så ikke snakk om det med barnet, la det bli mellom dere voksne. Barna merker at noe er galt, ikke tro noe annet, men de trenger ikke å få høre negative ting om far/stemor eller detaljer om hva som pågår.

Skulle ønske at mor til mine stebarn var like gjennomtenkt som deg...

*sukk* ;-)

Skrevet

Signerer denne. Det er utrolig mange gode stemødre der ute -er bare det at en ofte bare hører om de dårlige...Det samme gjelder for oss biomødre... Er ikke så ofte en får høre hyggelige ting om oss heller... Å det er jo synd, for jeg tror de allerfleste av oss også er snille damer :)

Jeg har full forståelse for at situasjoner kan være kinkige, det er bitterhet inne i bildet osv. Men det er faktisk biomor, far og stemor og stefar som er de voksne i situasjonen og bør klare å oppføre seg deretter! Jeg blir ufattelig lei meg når jeg hører om tilfeller der barnet beste overhodet ikke er tatt med i betrakningene og det er faktisk det viktigste om ikke det eneste hensynet man skal ta - barna skal ha det bra!

Pappaen til min sønn har ny kjæreste. Jeg har helt fra starten av (de ble sammen før jr ble født -vi var ikke sammen når vi oppdaget at jeg var gravid og han var sammen med henne på dette tidspunktet...drama..haha) invitert henne hit til oss sammen med pappaen slik at han/de vet at hun er velkommen.Jeg har snakket mye med bf om dette slik at han er hundreprosent klar over at om de tar forholdet dit hen at hun blir "stemor" så syntes jeg det bare er hyggelig. Jeg har møtt henne og hun virker som en real og trivelig jente.I tillegg kjenner jeg jo han så godt, så jeg vet jo at han ikke drasser med seg hva som helst..hehe :)

Han bor veldig langt unna oss, men prøver å komme hit så ofte han kan få til. Da overnatter han enten her sammen med jr og jeg legger meg på stua, eller han tar med jr hjem til foreldrene sine. Pga lange avstander og ung alder på barnet har vi ingen fast samværsavtale,men om han tilfeldigvis skulle få til å komme nedover en helg eller en uke så legger vi til rette for det.. Om vi har andre planer så er det stort sett ikke ting vi ikke kan gjøre helgen etter, så da omrokkerer vi litt.. SYntes det er kjempe viktig at de får bygget en god realsjon. Det samme vil gjelde når bf velger å involvere kjæresten sin i sønnen vår sitt liv. Jeg vet at han ikke vil gjøre dette for tidlig, han vil være sikker på at det er noe varig slik at jr ikke knytter seg til henne så blir hun plutselig borte...

Nå har jr også fått et fantastisk mannlig forbildet i min kjæreste,og han kommer til å bli en flott stefar og far til våre barn en dag. Både jeg og bf har stor tro på at samarbeidet vil fungere godt i årene fremover,vi er gode venner og vi ser ingen grunn til å legge hverandres nye partnere for hat heller. Den som taper aller mest på om vi skulle gjøre det er Jr. og han er helt uskyldig oppi det her - så det er ikke aktuelt engang...

om det ikke blir den nåværende kjæresten til bf som er blir stemor for jr så håper jeg det blir ei annen fantastisk dame som legg godvilja til og er klar for et flott samarbeid med meg og min kjære ;)

Skrevet

Jeg har selv vært stemor og er nå selv biomor, men datteren min har ingen stemor enda. Men det kommer nok med tiden..

Det er ikke så lett å være stemor heller det vet jeg alt om, men jeg vet at jeg i allefall skal være positiv når det blir en stemor inni bildet her:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...