Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Henter valpen vår til fredag! Blir vår første engelske staffordshire bullterrier, men vi har hatt hund før. Har et barn på 17 mnd, hvordan lære fra første stund at valpen ikke er en leke? Har hatt hunder på besøk her og ser da at han har en tendens til å være litt hardhent mot hunden. Det er vel ikke så ille for en voksen hund,men en liten valp tåler jo ikke så mye. Redd den skal bli redd. Han kan ikke snakke enda.
hundemamma ♥ Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Åååå ble misunnelig her jeg nå. De må være verdens skjønneste valper. Jeg har en staff som er 4,5 år. Fantastisk hund sammen med barn. Jenta mi er også 17 mnd. Tok litt tid å få henne til å klappe pent på hunden. Tror ikke du trenger være bekymret for valpen. Dette er utrolig robuste hunder. Må selvsagt passe på de men disse hundene tåler mye. Skal mye til for å skremme en mentalt stabil staff uansett alder. Eller det skumleste hunden min vet om er lyder fra gangen. Da løper hun og gjemmer seg hehe. Ikke mye til vakthund gitt! Jeg har hatt to staffer og begge er fantastiske med barn. De går et annet sted dersom det blir for mye for de. Nå er vesla her bestis med hunden. Hun kaller hunden for hest og bruker henne til stol og stige. Jager hunden ut av sengen sin og legger seg godt tilrette selv mens hunden står og venter på gulvet. Men så får jo hunden goder den også av forholdet i form av store mengder mat som vesla smugler med seg og roper på hunden for fore den i smug. Men som regel slipper ikke vesla maten,lar bare hunden smake på den så står de og holder i hver sin ende til hunden gir seg. Send meg gjerne en PM Gøy med staff!!!
AS3* Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Det er like viktig at et barn lærer seg å omgås valpen uansett rase (selv om det sikkert er lettere å bryte ned en setter enn en staff). Det er kjempebra at du tenker på dette! Konkret hva du bør gjøre med datteren din vet jeg ikke, for jeg kan lite om barneoppdragelse ennå, men det er VELDIG VIKTIG at hun ikke får bruke hunden som en leke, og at hunden alltid har mulighet til å komme seg unna og ligge i fred. Når hunden går må ikke barnet få følge etter. Hunden skal aldri ha besøk av barn på liggeplassen sin, det er fristed. Kan jo være en idè å ha liggeplassen i et bur e.l. så dere kan stenge datteren ute, men da er det viktig at hun ikke får stå og slamre på buret, noe som er like skummelt for den lille valpen. Du kan ende opp med en hund som hater barn, og det er ikke noe særlig. Jeg har en sånn en (omplassert) som ble brukt som "kosedyr" av en gutt på 5 år da hun var valp. Hun stikker av så fort det er unger i nærheten - Tåler ikke trynet på dem. Vi må stenge henne inne i et eget rom hvis vi får besøk av barn, hun ligger bare og stresser. Og hun trives ikke med å bli stengt ute heller, så det er ikke særlig koselig.. Jeg grøsser når jeg ser hva enkelte barn får gjøre med hunden sin hjemme "fordi den er så snill". Plutselig en dag gjør de det samme med en hund som ikke er like snill... Det finnes et dataprogram som heter "Hunden Blå" som veterinæren din kan skaffe deg. Det er egentlig ment som et lek-og-lær spill for litt eldre barn enn din, men det er verdt å kjøpe allerede, koster bare 99,-. Det finnes også foreldre-informasjon ifht hva man gjør med hunden osv.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2008 #4 Skrevet 7. november 2008 AS3* Vet ikke helt hvem du sikter til ang.; "grøsser når jeg ser hva enkelte barn får gjøre med hunden sin hjemme "fordi den er så snill"" og at du i tillegg hele tiden refererer til en jente som HI ikke har sagt noe om at hun har, bare meg, antar jeg du misliker hvordan jeg har det hjemme med hunden min. Samme at du sier meg tvert imot som er en erfaren eier av rasen bare fordi jeg forteller hvor heldige vi faktisk er med hunden vår av rasen HI skal få seg. Du sier dessuten selv at du ikke har barn og at dine erfaringer er en omplasseringshund som ikke liker barn. I så fall bør du sette deg inn i rasen. Din omplasseringshund er ikke representativ i forhold til denne rasens, staffordshire bull terrier, omgang med mennesker. Da vi har valgt denne rasen ikke en gang men to ganger på grunnlag av gemytt og omgjengelighet med mennesker og ikke minst barn (hunden går under navnet "NANNY DOG" i hjemlandet England) våger jeg å påstå at jeg er mer skikket til å gi HI er mere korrekt syn på hvordan denne rasen er/kan være. Forskjellen på min hund og din er jo nettopp det at min liker barn. Hun elsker barn og selvsagt er dette fordi hun er vant med å omgåes barn, små som store. Helt riktig at man skal passe på og at man som eier er ansvarlig å både lære både barn og hund hvordan de skal oppføre seg mot hverandre, man igjen må jeg presisere at mitt svar til HI er formulert ut ifra at jeg svarer som en eier av rasen. Da HI har hatt hund fra før er hun antagelig ikke ukjent med hvordan oppdra en hund generelt. Min hund har en liggeplass men hun ligger rundt forbi overalt der hun finner det for godt. Favorittstedet er badegulvet.Jeg er absolutt for burtrening og mener det er grunnleggende for en raskere vei til en lydig hund generelt. Er også bra for hunden å kunne trekke seg bort. MEN jeg mener ikke at man skal stenge hunden inne for å "skjerme" den fra barnet. Det blir helt feil. Dersom man stenger en hund inne i buret når den selv trekker seg bort, vil den over tid oppleve det som straff dersom den ikke vil få samme mulighet til å forlate buret igjen når den er klar for det. Som småbarnsforelder og valpeeier har man påtatt seg et stort ansvar og man forplikter seg til å være den som sørger for at begge parter lærer å omgåes hverandre. At ditt beste råd er å kjøpe et dataspill blir litt langt frem i tid spør du meg da barnet dette gjelder er 17 mnd og hunden antagelig er rundt hjørnet. Alt man kan gjøre er å passe på men jeg har aldri hørt om en staffevalp ikke like barn... Derimot søker de seg til barn uansett alder om de er "sosialisert" med barn. Husk at alle raser er forskjellige og avlet til varierende bruk. Vet ikke hvilken rase AS3* har så derfor uttaler jeg meg ikke om hvordan hans/hennes hund er forutenom grunnlag AS3* selv har oppgitt. Kan forøvrig legge til at jeg også har hatt en schnauzer, noe som er mye mere hund i oppførsel enn en staff. Veldig snill, schnauzeren, men det er og blir en vakthund med det som følger med. Det en mor og fars eget ansvar å lære at alle hunder ikke er som den hjemme og at man ikke skal gå bort til ukjente hunder. Dette gjelder alle foreldre og ikke bare dersom man har egen hund. Dersom AS3* ikke har ment noe på den måten jeg har oppfattet det, ber jeg om unskylding med en gang og jeg har forståelse for at du svarer på innlegget med egene erferinger som hundeeier. Men siden du har svart på mitt innlegg direkte, har jeg tolket det dithen. Jeg elsker hunder men jeg som voksen spør alltid eier om jeg får hilse på hunden uansett rase selv om jeg nærmets "kaster" meg over en staff hehe Datteren min blir oppdratt til å ikke gå etter verken katter hos venner eller hunder vi møter.
DællaSiiiin<3 Skrevet 7. november 2008 #6 Skrevet 7. november 2008 jeg har oxo engelsk staff:) leste litt om de før jeg fikk minste mann og da stod det at staffen er et skikkelig familie hund, den vil gjøre alt for å bli medlem av menneske familien, finnes ikke en bedre hund.. har en sønn på ni mnd og når han kom tilverden hadde vi hatt staffen i to mnd, og de har lært seg å leve med hverandre.. de koser seg masse sammens, merker at Hero(hunden) elsker minste mann:) så dette kommer til å gå bra, de er veldig tilpassnings dyktige de små tøffe hundene:)
AS3* Skrevet 7. november 2008 #7 Skrevet 7. november 2008 Kjære deg, jeg mente ikke på noen måte å angripe deg, barnet ditt, hunden din eller rasen. Jeg har ikke staff, men kjenner mange av dem og vet at de er helt fantastiske. Og at jeg brukte ordet "jenta" beklager jeg også. Ingenting av det jeg skreiv var myntet på ditt svar, jeg klikker alltid bare på det nederst innlegget. Det er flott for dere at dere kan ha et så fint forhold mellom hund og barn. Jeg ønsket bare å gi noen generelle råd til HI. Rasen min hund representerer er særdeles følsomme, noe som sikkert er grunnen til at min blei "ødelagt" av en 5-åring. Hun er derimot veldig familiekjær og elsker alle i familien bare hun får tid til å bli kjent med dem. Hun er ingen farlig hund, bare mentalt svak. Jeg har endel erfaring med i hund i kraft av mitt yrke, som er dyrlege. Jeg har avlivet mange hunder pga at de ikke kom overens med barn, og mange som har bitt barn "uoppfordret". Det er ikke noe hyggelig i det hele tatt når man vet det kunne vært unngått på et tidligere stadium. Grunnen til at jeg skreiv det slik er at alle valper, uansett rase, er følsomme individer, og det er viktig at dette tas på alvor. Men jeg syns absolutt at HI har gjort et smart rasevalg. De hundene jeg har sett bli utnyttet iforhold til sin tålmodighet, er boxer og labrador. dette er så miilde og vennlige hunder at de ALDRI ville vise aggresjon ovenfor et barn. Dette har resultert i at hvis barnet får leke med hunden akkurat som h*n vil, oppfører h*n seg tilsvarende overfor andre hunder. Det kan bli utrolig skummelt. Et barn kan fint lære seg å ikke dra i ører, klatre på hunder, forstyrre på liggeplassen osv. Jeg står fortsatt på at hunden bør få sin friplass. Har hunden mange slike, er det jo ikke noe problem dersom en av liggeplassene er opptatt, men jeg mener ikke at de skal få lov å jage hunden fra plassen sin. Det er min mening, hvis du syns det fungerer for dere er det vel og bra. Grunnen til at jeg anbefalte Hunden Blå er fordi jeg vet at det der følger med en bok til foreldrene om hvordan man kan trene både hund og barn i forhold til hverandre. Og prisen er jo ikke akkurat et ran... Nå klikka jeg på siste innlegget ditt igjen (dårlig vane) så jeg husker ikke om det var mer av det jeg sa som gjorde deg oppbrakt. Men som sagt, jeg mente ikke å angripe deg på noe område, jeg mente å gi noen velmente råd til HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå