Lykkeliten og jeg Skrevet 4. november 2008 Forfatter #2 Skrevet 4. november 2008 Fra tarmen? På en på 15 mnd? :S
It's all about me Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 De blodprøvene gir langt ifra sikkert svar og er ofte negative selv om en har cøliaki. Derfor blir det ved misstanke om sykdommen alikevel utført gastroskopi. Dette er den eneste måten å få diagnosen eller utelukke helt. Ved gastroskopi føres en slange ned til tynntarmen gjenneom svelget. Der tar de en vevsprøve for å se om tarmtottene er skadet eller ikke. På små barn gjøres dette under narkose. Har selv en gutt som var så vidt over året da han var iogjennom dette. Ikke noe gøy akkuart, men høyest nødvendig da dette er en alvorligere sykdom enn de fleste er klar over.
Lykkeliten og jeg Skrevet 4. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. november 2008 Mini skal til utredning fordi han er så tynn og jeg sliter med å få han til å legge på seg. Så håper de tar full utredning slik at dersom han faktisk har det - at vi finner det ut og kan legge mer til rette. Og han kanskje legger på seg.
It's all about me Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Ved misstanke må en aldri holde parsonen unna gluten før full utredning er gjort. Det uansett alder.
Lykkeliten og jeg Skrevet 4. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2008 Ja jeg leste nettopp om det. Fant på nettet. Og flere av "symptomene" stemmer =/
Lykkeliten og jeg Skrevet 4. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2008 Idag fikk han to brødmåltider etter hverandre (speltbrød) og han hadde 3 bløte bæsjebleier på under 1,5-2 timer....
It's all about me Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 Ja det er mye på nett, det er der jeg lærte meg det meste. Da har du sikkert sett landsforeningen sine sider også, www.ncf.no. Cøliaki har masse symtomer som ofte kan forveksles med hverdagsplager. En kan ha alle, noen eller ingen. Det er derfor det er så vanskelig å oppdage noen ganger, og for hver som har diagnosen er det en som ikke oppdager det.
It's all about me Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Å ikke ønske utredning for å finne ut av ting er da helt på trynet. er det virkelig noen som nekter å gjøre det. Utredninga er trygg den, annet enn den risken narkose alltid vil innebære. Men selv var jeg aldri det minste i tvil da min lille gutt ble syk. Ville da selvfølgelig gjøre alt for å få ha "frisk" og rask igjen. Dessutten er glutenfri mat DYRT, og diagnose gjennom gastroskopi er det eneste som gir rett til grunnstønaden. Greie penger å få med seg, blir noen tusen i året.
It's all about me Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Ja spelt er like ille som hvete, så er ikke utenekelig at det er det som feiler han nei.
Lykkeliten og jeg Skrevet 4. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. november 2008 Vi får bare se hva som skjer videre.. Nå skal han jo på utredning så får vel svar etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå