Gå til innhold

Rubella- vaksine...(røde hunder)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen flere som har fått beskjed om at de har lavt antistoff mor røde hunder? Lurer bare på hvilken beskjed dere evt har fått av lege? Min sa bare jeg bør få ny vaksine innen 6 uker etter fødsel, og lagde ikke noe stort poeng ut av det...men lurer jo litt på om jeg bør ta noe spes forhåndsregler? Har ikke barn fra før, så er vel ikke så utsatt for evt røde hunder- smitte pga barnehage osv...sagt fra på jobb at de må gi beskjed dersom barna deres får det, men. Kan vel ikke akkurat sykemeldes og isoleres heller :D Vet at jeg ikke skal ta noe vaksine nå, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har hatt røde hunder. så der er jeg ganske trygg. jeg hadde nok sykemeldt meg om noen på jobben har fått det eller har barn som har det. det er visst utrolig farlig for fosteret! så den sjansen hadde ikke jeg tatt. men ville nok snakket m legen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er kjempefarlig for fosteret (særlig i starten av svangerskapet) om man skulle få det. Men, jeg kan vel ikke akkurat sykemelde meg bare i tilfelle det skulle være noen som blir smittet ett eller annet sted. Da kan jeg jo ikke gå på butikken/ trening/ legen eller noe liksom...

 

Trodde egentlig jeg hadde hatt det da jeg var liten, men vi finner ikke den gamle helseboka akkurat nå selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. jeg har hatt lavt antistoff for røde hunder under tre av mine fire svangerskap, har fått beskjed fra legen at måtte ta en vaksine etter fødselen. å at jeg måtte passe meg litt ekstra for sykdommen. men det skulle vær liten sjanse for at jeg ville få røde hunder da dette ikke er en vanlig sykdom i norge lengre.

lyklke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for det....;)

 

Fikk den beskjeden av jordmor jeg også ;) er jo liksom ikke så mye annet en kan gjøre! Det rare er jo at man faktisk BØR ta påfyll av vaksine hvert 10-20 år (leste jeg på et fagområde på nettet). Etter hva jeg husker fikk vi siste "skolevaksine" mot MMR i 6. klasse på barneskolen....dvs at de fleste burde tatt påfyll innen de er klare for barn tydeligvis... men men, da vet jeg det til neste gang :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...