Gå til innhold

Trenger kattehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kastert liten fyr på 7mnd. Siden han kom i hus har han vært særdeles glupsk. Hadde en katt fra før og måten han oppførte seg mot den andre ved matfatet blant annet var grunnen til at jeg kastrerte han ganske tidlig. Men det hjalp ikke. Han jager vekk den andre og er på benken KONSTANT. Jeg kan ikke gå vekk fra benken om jeg lager mat for da er han der- og idag var han PÅ komfyren når jeg lagde middag.Spiser barna ved stubordet er han jaggu der også. Setter jeg søpla ved døra i påvente av å ta den ut neste gang er han oppi der og jeg holder nå på å bli gal. Er alene med barna og akkurat nå føles det som jeg har et ekstra et. Idag klorte han meg gjennom buksa da han prøvde klatre opp beina mine etter jeg tok han ned fra komfyren.

Han er bortsett fra dette en utrolig herlig katt og det finnes ikke ondt i han. Barna leker han med og han har ikke gitt de et eneste klor engang selv under lek. Men idag tok han kaka synes jeg og jeg trenger hjelp. Han har nettopp fått ormekur så problemet ligger ikke der. Og nå begynner han jaggu bli feit også;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kastrerte katter blir gjerne glupske. Og det er viktig at de ikke blir feite..

(dessuten skal de ha mat som er tilpasset kastrerte hankatter)

Ett triks er å sitte klar med vannpistol når han hopper opp på benken og gi han en real dusj akkurat når han er på vei opp. Det er litt ondskapsfult, men katten tar ikke skade av det (det blir ikke tilsvarende som å slå en hund f.eks) og det virker! Viktig at du treffer rett tidspunkt, dvs idet han hopper opp, det virker dårligere hvis du venter til han har satt seg på benken.

Ellers gjelder det å gjøre slike ting minst mulig tilgjengelig. Steng han ute (fra kjøkkenet) mens du lager mat, sett søppelposen et utilgjengelig sted osv.

Det GÅR AN å trene en katt, men det krever litt mer arbeid og smisk enn med en hund. Jeg vet om noen som har fått til katten sin med klikkertrening, men det er kanskje ikke tid til å begynne med sånt når du har barn i tillegg...

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar.

Han får for tilpasset kasterte katter men problemet er at han var slik før han ble kastert også. Har prøvd å sprute vann på han og tatt han flere ganger på rett tidspunkt men like ille uansett:(

En sta fyr med andre ord;)

Skrevet

Du sier ikke noe om hvorvidt denne katten er ute eller ikke. Kanskje han kjeder seg? Jeg har også kastrert katt, han er ute hele natta og inne å purker og sover hele dagen. Finnes ikke feit, og finner masse å spise ute.

Skrevet

Det går ann og trene katter,men det krever tålmodighet..Og du må gjøre det samme om igjen og om igjen.

Jeg klarte å trene katten min til å ligge på rygg mens jeg klippte klørne hans ,han lå helt stille .

Sa jeg legg deg ned ,gjorde han det .

Sa jeg sitt ,så satt han

Og jeg måtte si hverse god ,når han fikk maten sin ellers så rørte han den ikke ..:)

Jeg tror den katten trodde han var en hund .hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...