supernint Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Jeg 11+6 med min første.. Har siden jeg var liten slitt med migrene. Har de siste ukene vært svært plaget med migrene! Er redd for at tablettene jeg tar(Imigran radis) skal påvirke fostret på noen måte... Andre som er i lignede situasjon? Får liksom ikke skikkelig svar fra lege heller... bare at jeg bør ta minst mulig tabletter under graviditet... Men ikke lett å følge det rådet når jeg har migrene flere ganger i uka! Er så redd dette skal skade den lille i magen!
ingrid73 Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Jeg bruker maxalt til vanlig og det kan man ikke bruke når man er gravid. Hørte at man kunne bruke immigran, men legen min sa at hun ikke synes noe om det. Hun sa det var bedre å bruke paralgin forte, og det har hjulpet meg litt i hvert fall. Men jeg har bare brukt det når jeg absolutt har måttet. Nå har det heldigvis blitt bedre, det ble bedre rundt uke 16-17 ca, men før det var det ille, jeg kastet opp og var kjempedårlig på grunn av migrene flere ganger i uken.
noggie Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Har slitt med migrene siden sluttet å amme forrige gang. Får anfall ved endringer i lufttrykket/ værendringer (gøy om høst/vinter/vår kan du tro ; )). Jeg bruker relpax til vanlig, men den skal ikke brukes ved graviditet/amming da den overføres til barnet. Er i uke 31 nå. Løsningen her har blitt aktiv sykmelding ved de periodene som kan utløse anfallene og rett og slett bli i senga den/de dagen/-e i et mørkt rom. Legen din har rett i at minst mulig tabletter er best og man får prøve andre løsninger noen ganger. Kan du bytte merke? vet de fleste migrenemedisiner helst ikke skal brukes, men kan jo prøve? Ta en prat med jobben også, kanskje du kan legge deg nedpå litt når du merker at det kommer. Be legen følge ekstra opp på ultralyd og ev. be om trippeltest( blodprøve) hvis du fremdeles er bekymret. Husk, i de fleste tilfeller går det bra. Lykke til ; )
Trillet Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 uff.. stakkars! Jeg har vært veldig plaget me migrene og vondt i hodet før jeg ble gravid. Mens jeg gikk gravid hadde jeg to store anfall. Og nå har jeg sluttet å få det. Noen blir bra av migrene etter at de fhar fått barn og jeg har vært heldig der!!! Stakkars! Jeg VET hvordan dere har det! 1Det så JÆVLIG!!!!! Får håpe dere også blir bedre etter graviditet!!!!
Fire småtroll Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Ifølge legen min kan Imigran brukes, men bare visst det er helt, helt nødvendig. Han ville heller sykemelde meg siden anfall ofte utløses av stress og når en er sliten... Så nå går jeg sykemeldt på andre uka og har bare hatt ett anfall i uka, siste uka på jobb hadde jeg tre anfall! Så for min del har det hjulpet å roe ned litt, men håper virkelig det skal bli enda bedre.
supernint Skrevet 4. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2008 Tusen takk for svar! Ja litt vanskelig dette med å begrense inntaket av tabletter...spesielt siden anfallene er sterke og flere ganger i uka. Jeg var sykemeldt fra uke 7 til 10 pga av kvalme/oppkast...var da hjemme og hadde da ingen migrene. Begynte på jobb igjen forrige mandag og har hatt migrene 6 ganger siden da..!!!! Føler liksom ikke jeg kan sykemelde meg igjen.. me kortere dager hadde kanskje vært noe...
To små - en rosa og en blå Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Jeg har vært sykemeldt mer eller mindre 100% helt siden midten av august. Er nå 23uker på vei. Fikk beskjed om å ikke ta medisiner, men å roe ned helt hjemme. Dette har hjulpet veldig for meg. Kan liksom bare legge meg ned (og med x-antall spybesøk på toalettet) uten bekymringer for jobb el. når det kommer. Har et barn på 4år fra før og trenger jo å fungere litt for henne også. Du må tenke på babyen fremfor jobben. Er sikkert ikke bra for barnet at du har migrene støtt og stadig heller. God bedring!
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Jeg har klippet ut dette fra felleskatalogen: (sumatriptan er virkestoffet i Imigran) Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Data fra et større antall gravide kvinner som har brukt sumatriptan indikerer ikke fosterskadelige effekter. Sumatriptan skal bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk. Det anbefales at melken fra de første 8 timene etter administrering av sumatriptan kastes, hvoretter amming kan gjenopptas. Dette er hentet fra en annen side: Det er ikke påvist skader på foster ved bruk av triptaner i svangerskapet, men det foreligger altså sparsomt med dokumentasjon. Sumatriptan er regnet som trygt ved amming, barnets vektjusterte dose er 3,5 % av morens, og det er en peroral biotilgjengelighet på kun 15%. Det mangler likevel dokumentasjon angående effekt på det barnet. Konklusjon I svangerskapet bør triptaner om mulig unngås. Dersom dette ikke er mulig, bør sumatriptan være førstevalg, da det foreligger best dokumentasjon for dette preparatet. Ved amming regnes sumatriptan for trygt. For andre triptaner mangler dokumentasjon. Dvs at Imigran er den type migrenemedisin som er best dokumentert under graviditet, og bør velges hvis noe skal brukes. Men en gradert eller full sykemelding for å forebygge anfall er vel indisert her? Så kanskje du kan unngå å måtte ta medisin? Lykke til og god bedring!
Gammelamazon Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Var nettop til lege selv, etter å ha slitt med et utall migreneanfall de siste to-tre månedene (skjønner ikke hvorfor jeg ikke gikk før...). Hun sa, som flere andre her nevner, at immigran er det som er best dokumentert når det gjelder gravide, men at det fortsatt trengs mer forskning. Hun mente heller at jeg i begrenset grad skulle bruke paralgin - og sykmeldte meg dessuten 50%. Generelt ville hun heller sykmelde meg så lenge det trengtes, enn at jeg tok mange tabletter. Jo mindre medisin, jo bedre!
supernint Skrevet 5. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2008 huff... dette er ikke lett. Vet arbeidsgiver ikke blir glad hvis jeg sykemelder meg igjen..... Tror heller jeg skal spørre om å få jobbe kortere dager..altså frem til lunsj....Får håpe det kan hjelpe. Går ihvertfall ikke ann å fortsette med disse migreneanfallene og mengder av tabletter i all evighet! Tusen takk for at dere deler erfaringer og råd med meg!
Lykke X 4 Skrevet 5. november 2008 #11 Skrevet 5. november 2008 Her kan du lese om legemidlet i forhold til graviditet og amming: http://www.legemiddelhandboka.no/xml/ Som du ser finnes det ifølge Norsk legemiddelhåndbok ingen holdepunkter for skadelige effekter av det medikamentet. Hvis du bekymrer deg for dette, bør du ta kontakt med legen din og få h*n til å forklare og berolige deg.
Mini LK Skrevet 5. november 2008 #12 Skrevet 5. november 2008 Jeg fikk ikke bruke noen migrene medisiner når jeg hadde anfall og det var så ille at jeg ble innlagt. På sykehuset tilbød de kun afipran for kvalmen og paracet for hodet, ingen av dele hjalp og ejg var der til det ble bedre av seg selv. Var skikkelig ille, men jeg tror generelt at å ikke stresse og legge mest mulig tilrette for dette er viktigst samtidig med jevnt inntak av mat og drikke for å holde blodsukker og væskebalanse noenlunde jevnt. Prøv alternativ behandlling som akkupunktur, healing eller noen du har tro på kan hjelpe deg. Lykke til
HØYgravid+mammaen til Oliver!! Skrevet 5. november 2008 #13 Skrevet 5. november 2008 hei! er nå 23 uker på vei i andre sv. har hatt hyppig migrene anfall opp til tre dager sammenhengende ca to ganger i uka, sammen med spenningshodepine mellom øktene. skikkelig ille! i første sv var jeg sm 100% i 7 mnd, og det var helt grusomt. legen anbefalte ingen medisiner, og jeg provde litt ulike alternative behandlinger. ahdde prøv akupunktur fra før, og ho meg har det ingen virkning. men etter babyen kom var jeg så godt som HELT kvitt det. to anfall på 1 år. livet kunne ikke vært bedre;) nå er jeg blitt like dårlig igjen, men har en ny fast lege som ønsker å hjelpe. henviste meg videre til en nevrolog, som sa dette; 1.paralgin forte er ok. 2.imigran ved kraftige anfall er ok, og kan bryte anfallssirkelen slik at man ikke er dårlig like lenge. finnes som nesespray, smeltetab og vanlig tab. 3. afipran (? usikker på navnet, men er kvalmestillende) er ok 4. paracet er ok 5. ibux kan hvis det er det eneste som hjelper og det er helt nødvendig, kan brukes i 2.trimester (4mnd-6mnd). men ibux er nsaids, og IKKE bra for barnet, men verst tidlig og mot slutten av sv. så det er ikke å anbefale! 6.forebyggende medisiner (for høyt blodtrykk og epelepsi) bruker ikke under sv. og et suuuuper bra tips som jeg virkelig har kjent forskjell på, er å ta magnesium tilskudd. dette er helt ufarlig, hjeper til med boldgjennomstrømningen. også bra mot muskelkramper. eller hold deg unna sitrus, ost og sjokolade, det er triggere. lykke til!
Promp Skrevet 5. november 2008 #14 Skrevet 5. november 2008 Hei! Dette måtte jeg bare svare på! Jeg har også hatt migrene siden jeg var liten, kan ikke huske et liv uten migrene. I mitt første svangerskap ble jeg sykmeldt i 1.trimester pga migrene. Det som hjalp var å ta det med ro, og slappe av. Men migrenen hang fortsatt over meg, og det var en tøff start på svangerskapet. Men plutselig, når jeg var 6 mnd på vei, så snudde det seg. Og jeg hadde ikke migrene i det hele tatt frem til tulla mi var 3-4 mnd! HERLIG!!! I dette svangerskapet var starten likedan, om mulig enda verre. Ingenting hjalp, paracet funker ikke, og jeg turte ikke ta migrenemedisin heller. Paralgin Forte gjorde heller ingenting annet enn å sløve meg mer ned... Tilslutt, i ren desperasjon, kontaktet jeg Vibeke Brems som driver med noe som heter Bowen teknikken. Og tre behandlinger hos henne, så var jeg plutselig helt migrene-fri! Helt fantastisk!!! Så nå har jeg gått siden i sommer uten migrene, og nå er det 2-3 uker igjen til termin. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men jeg anbefaler deg å søke på nett etter Bowen-teknikken for å se om det er noen i nærheten av der du bor som kan hjelpe deg også! Masse lykke til og god bedring!!
J-86 Skrevet 6. november 2008 #15 Skrevet 6. november 2008 Huff, dette er ikke enkelt nei! Jeg har så lyst på barn nå. (har ingen fra før) Men har slitt med migrene og spenningshodepine siden jeg var 13, er 22 år nå. De siste 7 årene er det bare blitt værre og værre. Jeg har prøvd alt av alternative behandlinger- ingenting virket. Jeg har prøvd alle medisinene jeg kunne-ingenting virket! Jeg har også astma,allergi og mye ryggplager. Jeg har kraftig migrene alt fra 4-7 dager i uken,de dagene jeg ikke har migrene har jeg sterk spenningshodepine!! Så jeg klarer ikke å fungere i hverdagen. det går mot ufør med meg nå. Det siste året har jeg vært så dårlig at jeg har vært sengeliggende i flere mnd i strekk! Smertestillende fungerer ikke på meg, og paracet/paracetamol er jeg allergisk mot.. Men jeg vil jo så gjerne ha barn! Skjønner ikke hva jeg skal gjøre.. Håper jo at jeg er en av de som kan bli bedre av graviditet/fødsel.. Men må jo tenke realistisk og!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå