Gå til innhold

Er fullkornsris/pasta bedre enn vanlig ris/pasta?

Anbefalte innlegg

Gjest Pusikatt
Skrevet

Og hvorfor? Jeg tenker på - Vi prøver å gå ned noen kilo både jeg og gubben, men tenkte mer på å legge om livsstilen litt langvarig istedetfor disse lynkurene. Vi spiser mye ris og pasta, men jeg mener å ha lest at da er fullkornsvarene bedre. Men når jeg leser på pakkene ser det da ut som det er like mye av både karbohydrater og fett i fullkorsnris som i vanlig ris. Så da er det kanskje ikke bare å spise i vel likevel da, om man slanker seg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er nok bedre nettopp fordi du får i deg fullkorn. men kan nok stemme at det er like mye karbohydrater og fett i de likevell ja.

Skrevet

Ja.

Mindre karbohydrater, flere næringsstoffer og mer fiber.

"Bare å spise i vei" er det vel aldri med ris, pasta og poteter om man vil ned i vekt, men det er jevnt over sunnere å velge fullkornsvarianten. Om du primært er ute etter slankemat, bør du erstatte denslags middagstilbehør med mer grønnsaker; kokte, stekte, mos, råkost, salater etc.

Skrevet

Redusert karbinnhold - og de karbene som er er langsommere. Det vil si lav GI i fullkornsris/pasta. Du kan fint bruke det på et kosthold a la Fedon f.eks. Blodsukkeret holder seg mer stabilt enn med vanlig ris/pasta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...