bikini Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Jeg trenger å vite følgende: Min mors fetter, har en kone.....har hun et navn? (jaja, jeg vet hva hun heter, men finnes det et navn på hva hun er for meg, eller for min mor? Jeg regner vel ikke med det, siden det er ganske fjernt, men må spørre..... Evt. Hva blir min mors fetter til meg? Henger dere med?
prekæs Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Filleonkel eller tante. Eller er jeg helt på jordet nå? (tror ikke det)
Dronningen! Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Filletante/onkel er vel fars eller mors onkel/tante? Eller er det grandtante?
Gjest Siklerotte Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Heter i prinsippet ingenting - foruten filletante eller filleonkel som Prekæs sier. http://no.wikipedia.org/wiki/Filletante - så har du definisjonen på det rene. Din mors fetter blir ingenting til deg, men hans barn igjen er dine tremenninger.
bikini Skrevet 4. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2008 Ja, kanskje det er filletante hun blir til meg? jeg har egentlig alltid trodd det var slik at det filletante eller filleonkel er tante eller onkel til foreldre....men så har jeg hørt endel kalle sin bestevenninne for filletante til barna sine. Har også hørt at inngiftede tanter er blitt kalt for filletante....er komplisert det der..... Hm....har forresten aldri hørt om filleonkel tror jeg, bare filletante. Men takk for svar!
bikini Skrevet 4. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2008 Ok, men da blir det jo en slags filletante da, selv om det ikke er helt riktig, så må man jo få si det slik..... Takk for svar
Gjest Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Fille onkel/tante er "uekte" tatnter og onkler. Tradisjonelt dine foreldres søskens kjærester/samboere. I det de gifter seg, så blir de vel "ekte" Ste- tanter og onkler hanvner vel også under fille-begrepet. Grand er betegnelsen på foreldres tanter og onkler ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå