2gullklomper Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Min mann har eit blått og eit brunt øye, jeg har grønne. er det da det ene brune som vil dominere ?
kleine Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Hei, Nei så enkelt er det ikke:) Skal prøve å gjøre det enkelt å forstå. Genotype BB - Brune øyne - Kan kun få brunøyde barn uansett hva den andre partner har. Genotype Bb - grønne og brune - Om den lille b slår seg sammen med en liten b til blir øynene blå. Om liten slår seg sammen med en stor B fra far eller evnt mor, blir det brune eller grønne. Genotype bb - Blå øyne - Må være to små b for at fenotypen ( fargen som synes) skal bli blå. Håper det ikke ble alt for uoversiktelig. I ditt tilfelle: Mann: Blått og brunt øye - Altså genotype Bb, med mulighet til både blåøyde og brunøyde barn avhengig av hvilken av B / b den tar fra partneren:) Du: Grønne øyne - Bb. Mulighet for samme som mannen. Altså 75 % sjanse for brun/grønnøyde barn og 25% sjanse for blåøyde. Om ikke jeg har regnet feil:)
2gullklomper Skrevet 4. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2008 åh.. såpass:) Takk for svar! Er spennende det der.. Blir gøy å se:)
stinky-monkey Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Hos oss har jeg blå øyne, og mannen min har brune øyne. Vi har 2 barn med brune øyne, og ett med blå øyne. Det passet jo ikke helt til den teorien...eller har jeg misforstått? Hvis en har helt brune øyne så kan han da ikke få barn med blå øyne? Var det sånn å forstå? I så fall stemmer jo ikke det her... Hmm.. det var litt innvikla :-)
M og gutta Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Da har du gentypen bb=blå øyne mannen din har Bb=brune øyne. Den store B'en er dominant og vil bestemme øyenfarge. Altså har dere to barn med Bb og ett med bb. Forstått da?
kleine Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Da har du ikke forstått det helt rett. BB og Bb er begge brune eller grønne øyne. Og Genotype BB kan ikke få blå øyde barn, men det kan genotype Bb derimot. Så ditt tilfelle stemmer m teorien:) Man kan ikke utfra brunfargen på øynene fastslå om d er genotype BB eller Bb. Men mannen din har genotype Bb, det vet vi nå siden han har fått et blåøyd barn. Da har den lille b´n din slått seg sammen med hans lille b, dette gir blå øyne.
kleine Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 svaret var ment til hun prins....? ikke til rollergirl, håper det var oppklarende:)
stinky-monkey Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 Ok, da forstår jeg :-) Trodde utifra din første forklaring at hvis man har brune øyne, så er man BB, og da ikke kan få blåøyde barn. Men nå forstår jeg, ja :-) Må visst bare ha ting inn med teskje av og til..he, he ;-)
bomsa Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Min søster og hennes mann har begge blå øyne, men fikk et barn med brune.... De tror at en av hans besteforeldre hadde brune øyne... Så hvis du har såkalt bb så kan du likevel få barn med BB? Hun har heller ikke vært utro....:-)
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Hei dette var litt vanskelig og forstå. Typen min har blå øyne og jeg har grønne øyne. Noen som kan forklare meg hva farge som kanskje jenta vårs kommer til å få? =)
kleine Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 Hei Sanna Har hørt om like tilfeller, men da er de visst ikke helt blå har jeg blitt fortalt. De har et gråskjær, som i mange tifeller kan være umulig nesten å se, men genotypen til en av de er da Bb og det er ikke blå øyne, selv om det kan se slik ut for vårt blotte øye:)
kleine Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Til JenteBeibi:) Mann: Blå - Genotype bb Du selv: Grønne - Genotype Bb. Dere har da sjanse for både blåøyde eller brunøyde barn avhengig av hvilken genpar som slår seg sammen. Derfor jeg sier brune og ikke grønne, er at alt som ikke er blått er i følge teorien brunt(dominant), selv om det er grønt (fenotypen)
kleine Skrevet 4. november 2008 #13 Skrevet 4. november 2008 Til prins.. Ikke lett dette her, men når man først får det inn pleier det sitte,hehe:)
Yarn Skrevet 4. november 2008 #14 Skrevet 4. november 2008 Tenkte bare si at nyere forskning viser at det ikke alltid er fullt så enkelt heller. Såvidt jeg minnes, skal det antagelig finnes flere gener som styrer øyenfarge. Synes å minnes det iallefall fantes gener for grå og grønne. I tillegg så skal man ha funnet at det faktisk går an at begge har blå øyne og får brunøyde barn. Kommer an på kombinasjonen av gener, regner jeg med. Tidligere har man nok sendt hjem noen gråtende elever fra biologitimene.... barn med brune øyne som har blåøyde foreldre. Men ellers fungerer denne modellen i de aller fleste tilfeller, og er et typisk eksempel brukt for å demonstrere klassisk mendelsk arv.
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 4. november 2008 #15 Skrevet 4. november 2008 kleine Tusen takk for svar =) dette er veldig spennende!
kleine Skrevet 4. november 2008 #16 Skrevet 4. november 2008 Til jentebeibi. Det blir faktisk 50 % sjanse for at det blir blå, og 50% for grønne/brune, spennende:)
JenteBeibi.04.02.09<3 Skrevet 4. november 2008 #17 Skrevet 4. november 2008 kleine =) Oki, så kjekt at noen kan dette =D Kjempe gøy! Vet du noe om krøllet? hehe. Typen min har krølle å jeg har helt stritt hår. Lurer sånt på om det er 50-50 om hun får krøller.
kleine Skrevet 4. november 2008 #18 Skrevet 4. november 2008 Til jentebeibi:) Nei, det vet jeg desverre ikke Ha en fin kveld
2barnsmamma77 Skrevet 4. november 2008 #19 Skrevet 4. november 2008 Det er sant det at nyere forskning viser at flere gener spiller inn på hvilke øyefarge barnet får, ikke så enkelt som vi lærte i biologitimene der brun dominerer. Vi er forresten tre søsken der vi har tre forskjellige øyefarger, brun, blå og grøn. Begge foreldre har brune.
snuppa&snuppen Skrevet 5. november 2008 #20 Skrevet 5. november 2008 Kan to grønnøyde få et barn med brune øyne da tro?
kleine Skrevet 5. november 2008 #21 Skrevet 5. november 2008 Til snuppa og snuppen:) Ja:) Grønne øyne har genotype Bb. Kan både få brun- og grønn øyde barn. Og blåøyde:) Kommer ann på hvilke gener fra mor og far som slår seg sammen. Om barnet får fars store B og mors lille kan det bli brune eller grønne øyne. Om fars lille b slår seg sammen med mors lille b blir det blå Ha en fin dag
kleine Skrevet 5. november 2008 #22 Skrevet 5. november 2008 Hei venter novemberjenta:) Med at du og dine søsken har blå brune og grønne øyne bekrefter jo bare den teorien jeg bruker... Fins sikkert masse ny forskning på dette området, men denne teorien brukes i høyere helsefaglige utdanninger fortsatt Ha en fin dag:)
snuppa&snuppen Skrevet 5. november 2008 #23 Skrevet 5. november 2008 Takker for svar! Virker logisk ja:) En fin dag til deg også Grønn er liksom en litt sånn "allrounder" c",)
kleine Skrevet 5. november 2008 #24 Skrevet 5. november 2008 Har selv blå øyne:) Og datteren vår har blå øyne, men nå er jeg spent på den som bor i magen min. Mannen min har brune genotype Bb, og vårt første barn fikk hans lille b, dermed blå øyne. Nå hadde det vært gøy med en grønn eller brunøyd... Spennende med litt variasjon:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå