Gå til innhold

Hvorfor skal vi ha turister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig noe poeng for Norge å satse på turisme? Det er klart at det er noen som tjener på det, men for samfunnet er jeg usikker på om det er særlig lønnsomt å forsøke å lokke til seg utenlandske turister.

En stor del av dem som kommer hit bruker minimalt med penger, både bobilturister og "interrailere" er det lite å tjene på. I tillegg bruker staten store summer både på å markedsføre landet og på å legge tilrette for dem som kommer. I tilleg til utgiftene som direkte er budsjetert til turister har vi utgifter til sykehus ved sykdommer og skader (og det er ikke småpenger ettersom en god del av dem som kommer er godt oppe i årene. I tilleg har vi hvert år reddningsaksjoner for å få ned basehoppere fra fjellvegger, finne skiløpere som har rotet seg bort osv.

Med den lave arbeidsledigheten vi har kan jeg heller ikke se at hensynet til sysselsettingen burde veie særlig tungt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja, interessant spørsmål.

Jeg tror fremdeles arbeidsplasser og verdier er et tungt argument. Ellers kan jeg tenke meg at vi bør ha turister :

-for å gi Norge anseelse som også smitter over på norsk næringsliv, ikke kun turistnæringen

- for at kulturminner og norske tradisjoner skal bli bevart. Penger blir brukt til å bevare dette, netopp for å tiltrekke seg turister (feks. stavkirker)

- for opprettholdelse av norske distrikter, infrastruktur feks.Tenk bare på Hurtigruta

- for norsk selvtillit, selvfølelsen, nasjonalfølelsen vår (ikke at den ikke er sterk fra før...)

-for at servicenivået i Norge bør bli utfordret av utenlendiger med krav om hvordan ting bør være

Skrevet

Jeg er enig i at det du nevner er argumenter for, men jeg skulle gjerne sett et regnskap som viste både utgifter og inntekter ved turismen. I dag synes jeg det er en alt for opplest "sannhet" at turismen er viktig, uten at noen egentlig tenker hverken på hva det faktisk koster eller hva vi ønsker å oppnå med det.

Skrevet

Vil værtfall få turistene opp hit.

Innbyggerantallet her tidobler seg, butikkene har en utrolig fortjeneste på dette, butikker som normalt stenger 16.30 er oppe helt til 20, som faktisk er lenge her. De små næringen her tjener også uhorvelig mye på turismen. Det er da tross alt levebrødet til noen.

Hvor mye koster det da? Siden du setter spørsmålstegn ved det.

Skrevet

Jeg vet ikke hva det koster. Det er jo hovedproblemet. Det virker ikke som om noen vet det eller ønsker å finne det ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...