Gå til innhold

Første kontroll, uke 9


lykkeby

Anbefalte innlegg

Hadde min første kontroll i dag. Legen spurte om jeg ville at vi skulle prøve å høre hjertelyden til den lille. Jeg svarte desverre ja. Legen advarte meg på forhånd om at det ikke alltid er mulig å høre hjertelyden så tidlig. Vi hørte selvfølgelig bare min :( Det dumme er at selv om legen sa at det var helt vanlig at en ikke klarte å fange opp lyden, klarer jeg ikke å stole på at alt står bra til. Og jeg som til nå egentlig ikke har vært så bekymret!

 

Er egentlig litt oppgitt over meg selv i forhold til at jeg bekymrer meg for så lite. Har jo masse svangerskapssymptomer; kvalme, tretthet, ømme bryster, ingen menstrasjon... Så egentlig er det jo ingen grunn til bekymring. Det som er så dumt er at jeg ikke skal til kontroll igjen før i uke 18. Det er jo like lenge til som hele dette svangerskapet har vart!

 

Sorry klaginga altså, men trenger utløp for disse bekymringene ett sted. Har jo knapt fortalt noen om graviditeten enda, så er ikke så mange å snakke om det med. Og vil helst ikke uroe barnefaren med mine unødvendige bekymringer..

 

Noen andre som har opplevd det samme som klarer å legge bekymringene fra seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvorfor den legen din i det hele tatt prøvde å høre hjertelyd i uke 9. Min fastlege mente (forrige svangerskap) at uke 11 var litt tidlig å høre hjertelyd. Hun prøvde og fikk det til, men likevel. Hun hadde nok aldri prøvd i uke 9. I uke 11 eller 12 går det sikkert fint å høre hjertelyd, så da kan du få den tryggheten før UL i uke 18. Prøv å ikke bekymre deg, alt er sikkert helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det best å vente til etter uke ti? Jeg har fått beskjed fra legekontoret at jeg skal vente til uke ti med første kontroll. Tenkte å ta det neste torsdag, da er jeg 9+6. Er det noen mulighet for å kunne høre hjerteslag da? Hvis ikke vil jeg kanskje vente en uke til...eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Hjalp å høre at andre også synes at det var unødvendig. Er lettere å roe seg når andre bekrefter det en tenker :)

 

Leste forresten på internett i dag at man tidligst kan regne med å høre hjertelyd med doppler i uke 10-12. Vet jo ikke om det var dette legen brukte da.. Men er sikkert i samme gata uansett (skal være like bra som legens utstyr).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe særlig dette der. Jeg har vært borti en lege som ikke klarte å høre foster lyd. Samme kveld var jeg til en annen lege som klarte å høre lyd. De hadde likedane instrument men forskjellige teknikker. Den første rørte nesten ikke på staven mens denne andre `jaktet` på smårollingen der inne :o) Han forklarte det med at de er så små og raske og lett slipper unna...

 

Ikke vent til uke 18 for neste undersøkelse hvis du er bekymret - da har du mange uker fremfor deg med en kanskje ubegrunnet engstelse.

 

Lykke til!

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til jordmor i forrige uke (7+5), og vi hørte heller ikke babyen... Men hun sa hun hadde hatt en episode tidligere der de ikke kunne finne babyen, men alt var iorden.. Skal tilbake i uke 12, så håper å få høre da! Skjønner at du ble bekymret, jeg ble også det, og lei meg. Men alt er nok i orden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var hos legen til første kontroll i dag er 8+6, det var en medisin student, han prøvde å høre, men var ingen lyd. Har ei venninne som var til første kontroll når hun var 12 uker og heller ikke da greide legen å finne hjertelyden. Dette trenger ikke å bety at nurket ikke er der;) jeg føler meg ikke gravid (ingen symptomer) så etter legebesøket kjøpte jeg en ny test som jeg tok. Den var positiv:) Gjorde det fordi jeg er så redd for MA, og legen sa at hvis man har en MA så vil testen bli negativ ganske fort etterpå. Så hvis det er d som skal til så får jeg ta noen tester fram til uke 16-17 når jeg har neste kontroll. Alt for å roe meg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er jordmødrenes bekymring, og en av grunnene til at det er innført færre svangerskapskontroller. Vi gravide blir rett og slett stresset av alle målingene og kontrollene. I løpet av et svangerskap vil de aller fleste på et eller annet tidspunkt være utenfor normalen, og så blir vi nervøse.

 

I mitt første svangerskap hørte vi hjertelyden i uke 10, men den rutinerte jordmora sa at det var høyst uvanlig. Normalt sett brukte hun ikke prøve å lete etter hjertelyden så tidlig, men fordi jeg hadde lite fett på magen ville hun prøve likevel. I svangerskap nummer to hørte vi ingenting før i uke 12/13.

 

Jeg håper du klarer å finne roen. Et svangerskap er en vannvittig X-files opplevelse, der bekymringer og berusende glede går hånd i hånd. Det er helt normalt, og man kan ikke gjøre så mye annet enn å ta best mulig vare på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde min første kontroll idag. Jeg er ca 10 uker på vei. Min lege sa også at det ikke var normalt å høre hjertelyd så tidlig, den skulle komme i uke 11 - 12. Vi prøvde å høre, men det hørtes jo bare ut som om vi var på fjelltur og bare mine lyder kunne høres. Han henviste meg til UL så det får jeg vel time på snart. men han ville også at jeg skulle få høre hjertelydene så jeg fikk ny time 19 des. Håper jeg hører dem da. Blir mer og mer bekymret jo nærmere jeg kommer disse første tingene med hjertelyd og UL. Vet det er en sjanse for at ting ikke er som det skal, men jeg håper for all del på det beste. Er min første gang som gravid og jeg vil ting skal gå bra. Gleder meg sånn til å bli mamma.

 

Men, håper alt går bra for deg, tror det hjelper å snakke om det. Jeg snakker med samboeren om alle min bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...