Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Kjenner jeg stresser veldig, fordi jeg må gå til legen og be om sykemelding. Grunn: Sjefen mener at jeg trenger det! Har depresjon, og jobben har faktisk vært det eneste lyspunktet i livet mitt siden jeg begynte i august. Men nå fikk jeg beskjed om at jeg gjør ikke jobben godt nok, jeg skaper merarbeid for de andre, og derfor må jeg bare sykemelde meg. Det var ikke en veldig effektiv kur for depresjonen akkurat. Hun er ikke interessert i å tilrettelegge heller. Hun ser meg kanskje 5 min i løpet av en arbeidsdag, så jeg syns ikke egentlig at hun har rett til å mene noe om hvordan jeg jobber. Så da kommer jeg i tanker om det er mine kolleger som har sagt noe... uten å heller konfrontere meg først... Nå er jeg gravid, og skal heldigvis ut i permisjon om et halvt år, og skal gjøre alt jeg kan for å bytte jobb etter dette. Vanskelig å gå til en arbeidsplass der jeg føler meg uønsket. Men har en sjef lov til å nekte meg å jobbe der når jeg selv ønsker å jobbe / føler at jeg greier det, iallefall deltid? Og kan en lege sykmelde uten noe særlig grunn? Bare fordi sjefen min har bedt om det liksom?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Han kan annbefale deg å bli sykemeldt om du ikke klarer jobben din når du er syk. Eller han kan si deg opp. Hva foretrekker du?
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Jeg har selv bedt ansatte ved et par anledninger om å be legen om en sykemelding. Jeg har gjort det av omsorg og omtanke for den ansatte, men også av hensyn til arbeidsplassen og de kollegaene til vedkommende. Og begge de gangene jeg har gjort det har det skyldtes psykiske årsaker. Min erfaring er at mange som har en psykisk lidelse mister til en viss grad selvinnsikten, og ser ikke selv at de kanskje fungerer svært dårlig i jobben, eller påvirker kollegaer og arbeidsmiljø på en negativ måte. Uansett om du synes at sjefen din ikke burde be deg om å snakke med legen, så er hun også sjef for de andre ansatte på arbeidsplassen din, og har ansvaret for deres velbefinnende også. Kanskje de er redde for å konfrontere deg med hvordan du fungerer på jobb fordi de ikke ønsker å gjøre det verre for deg, og derfor går til sjefen din? (Noe som faktisk er korrekt tjenestevei) Jobben kan ikke være ansvarlig for at du har det bra, og har ikke ansvar for at du har et lyspunkt i livet. Det er først og fremst en arbeidsplass hvor ting skal gå rundt, penger skal tjenes og service skal ytes. Når det er sagt, med dagens sykemeldingsregler er arbeidsgiver pålagt å prøve tilrettelegging og samarbeid med deg og legen din for å prøve å holde deg i arbeid så lenge som mulig. Så gå til den timen med legen og fortell hvordan du har det og opplever det, men vær åpen for innspill i forhold til at andre kanskje oppfatter ting annerledes enn deg.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Tja, synes vel sjefen faktisk er grei med deg. Hun ser at du ikke fikser jobben og antar dette er på grunn av sykdom (depresjon), da er det på sin plass med sykemelding, så du får mulighet til å behandle sykdommen din og komme deg opp på bena igjen. Du kan be legen din om å snakke med sjefen for evt tilretteleggelse. Hvis du selv mener du ikke er syk nok for sykemelding og bare gjør en generell dårlig jobb, bør sjefen din si deg opp. Pakken du kommer i: Nyoppstartet, deprimert, gjør en dårlig jobb, gravid. Ikke akkurat drømmesituasjonen for en sjef. Ta en tur til legen, legg fram problemstillingen din og diskuter riktig behandlingsform. Ta kontakt med sjefen og beklag hele situasjonen. Forklar hva du er i stand til å gjøre en bra jobb i og be sjefen din gå inn i dialog med legen din. Ønsker deg lykke til og god bedring, men føler også veldig med sjefen din her også.
Gjest Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Du kan også snakke med legen din om en avventende sykemelding. Her skriver legen en del kommentarer til arbeidsplassen om hva som bør gjøres for å unngå sykemelding, fra et medisinsk ståsted. Dette gjelder kun i arbeidsgiverperioden. Det er faktisk i arbeidsgivers interesse samt plikt og forsøke å tilrettelegge så godt som mulig slik at du klarer å være på jobb og yte det som forventes av deg. eR du sykemeldt betaler de faktisk for at du skal være hjemme og yte 0 de første 16 dagene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå