Gå til innhold

Barna i dag er noen rotehuer!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i barn og synes de er morsomme. Men i det siste har jeg begynt som lærer på en skole (vikar). Jeg merker stor forskjell fra hvordan vi hadde det for bare 8 år siden.

I dag klarer ikke barna å ta imot en beskjed. Jeg er musikklærer på ettermiddagen en gang i uka. Og hver uke kommer det barn å spør "når er det musikkøving?" Da svarer jeg at det er hver onsdag kl 5. Da sier ungene" Det har ikke jeg fått med meg for det har du aldri sagt"

Enda jeg har sagt det minst 5 ganger i tillegg til at jeg ahr sendt mld til alle foreldrene på mobilen.

På skolen får alle barna lapper med seg hjem for den minste ting som de må huske å ta med - enten det er svømmeklær, maleklær e.l.

Sånn var det ikke da jeg gikk på skolen. Om vi hadde musikkøving en dag så skjønte alle at det var hver gang, og alle fikk med seg beskjeder.

Kan ikke huske å få lapper med hjem om diverse ting....

Er det bare meg eller har noen andre også denne oppfatningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Tror det kan ha litt med at man "syr for mange puter under ungene i dag." De trenger ikke ta ansvar i samme grad. Skal liksom få lov ti å "sulle rundt" og gjøre som de vil. Vi var vel litt vant til å måtte ta i mot beskjeder hjemme. Som at rommet skulle vaskes osv.

Har opplevd 14 åringer som må få beskjed hos mor når det er fotballtrening og kamp f.esk.

Det holdt da jeg rede på selv fra jeg var 8-9 år gammel..

Skrevet

Og hvem sin "feil" er dette liksom? Barna da eller? Vi må skjerpe oss, vi voksne og stille krav til våre barn igjen... Sier hun som er gravid med førstemann og har dritpeil på oppdragelse...:P

Skrevet

Til dagens barn sitt forsvar vil jeg si at uka var mye mer strukturert tidligere enn den er nå. Spessielt i SFO varierer planen fra uke til uke. Tidligere var det vanlig å skrive en ukeplan når man beggynte på skolen i august. Da var det denne planen vi kunne forholde oss til hele året. Desuten var det sjeldent krav om at vi skulle ha med oss spessialutstyr annet enn gymtøy de dagene vi hadde gym.

Hvis du vil slippe disse spørsmålene og maset bør du kansje slutte å sende så mange meldinger. De fleste lærer når de går glipp av noe mange nok ganger.

Deuten kan du vel begynne å gi anmerkninger og melding hjem hver gang ungene ikke har med seg det de skal.

Skrevet

La nå unger være unger! De er ikke perfekte små maskiner.

Skrevet

Ja, så får du fortsette å ordne opp alt for dem og passe på til de har passert 30..

Er ikke snakk om å være perfekte maskiner, men lære å ta ansvar, lære å ta i mot beskjeder. Selvfølgelig forskell på forventninger man kan ha til 6 åringer og 12 åringer.

Ungen til sambo er snart 19 og trenger fremdeles hjelp av mor for å ordne opp i ting 19 åringer absolutt bør kunne gjøre selv.. Hun har jo alltid sett på han som en unge som trenger hjelp til alt. Greit at ungdommer er litt "sløv" men litt bør de vel lære til de skal ut i arbeisdslivet..

Skrevet

HI her..

Jeg har kun sendt EN eneste mld til foreldrene om at det er øving hver onsdag kl 5. Pluss at jeg har sagt det mange ganger til barna på øvingene.

Å gi anmerkning er ikke noe vits fordi dette er frivillig. Det er korps det er snakk i. Det var en mamma som ringte i dag og sa at hennes sønn ikke kom flere ganger på øving fordi han ikke giddet.

Det er sålett for ungene i dag. Mamma ordner opp, eller læreren.

Er enig med en ovenfor at det er vi voksne som må lære barna våre å ta ansvar igjen. Synes bare det er skremmende.

Ser også at svigersøsteren min som er 18 år for SÅ mange ting lagt i hendene sine. Til og med legetimer ringer moren å bestiller for henne. Og hun kan ikke en gang fylle bensin selv. Det er HELT sykt!!!

Voksne syr puter under armene på ungene og de llærer lite med det. De ender opp som bortskjemte og late mennesker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...