Trollunn Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Har gått i mer eller mindre fullstilling (vikariater) i to år. Fom desember blir stillingen min redusert til 50%. Har jeg rett på dagpenger for det over 50%???
baby ventes 11 mars :) Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 er det foreldrepenger du tenker på? har du tjent over 1G året som var så har du krav på det,og det tror jeg nok du har. gå inn på nav.no og se der. mye man egentlig kan ha krav på om bare man vet om det:)
*juble juble* Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 såvidt jeg husker tar de utgangspunktet i din siste lønning før permisjon, det gjorde de i hvertfall da jeg motsatt fra deg gikk fra 50% stilling til full stilling i 7mnd av svangerskapet. Kan hende reglende har endret seg etter dette. Spør på nav
*juble juble* Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 glemte å føye til at du har ikke krav på arbeidsledighets penger om du jobber i 50% stilling eller mere.
Trollunn Skrevet 4. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2008 Det var det jeg fryktet ja. Men hvis jeg jobber 49% så får jeg arbeidsledighetspenger da sikkert... Jeg er jo ikke noen reell arbeidssøker på høyere stilling når jeg snart skal ut i permisjon lell- irriterer meg dette.
Smock Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Har du ikke muligheter for å komme til en ordning med arbeidsgiver om at du jobber 49 i stedet for 50 % da? Er jo snakk om en ubetydelig redusering i antall timer (les: minutter) i uka for at du skal kunne komme så godt som mulig ut av det under permisjonen... Så får du arbeidsledighetstrygd for den resterende prosentandelen som du ikke jobber. Når går du ut i permisjon da? Er det snakk om kort tid du eventuelt jobber 50 % så er det vel slik at NAV vurderer dette skjønnsmessig ut fra hvert enkelt tilfelle. Avviker den lønnen du har utbetalt når du går ut i permisjon veldig fra lønnsgjennomsnittet de siste månedene bruker i utgangspunktet NAV å ta hensyn til inntekten din en tid tilbake i tid og gjennomsnittsberegner dette. Tør ikke å si noe mer konkret i forhold til stillingsprosent, opptjeningsperiode osv da jeg har inntrykk av at dette varierer veldig mellom de ulike NAV kontorene (selv om de i utgangspunktet skal følge de samme reglene...)! Krysser fingrene for at det ordner seg for deg da. Er kjipt å bli sittende med 50% lønn i hele permisjonstiden når man egentlig har jobbet fullt i lang tid frem til en stund før permisjonen begynte...
Trollunn Skrevet 4. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2008 Jeg går vel ut i permisjon i begynnelsen av mars (termin 25.). NAV skal vel vurdere situasjonen til mitt beste, så jeg tror og håper at de tar utgangspunkt i i de beste mnd. lønnsmessig. Men jeg får ta meg en prat med de. Alt er så forbanna usikkert, vet ikke hvordan det blir over nyttår med jobben heller. Kan plutselig stå uten noe. Men DA får jeg i alle fall arbeidsledighetspenger
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 Er i en lignende situasjon selv og har fått masse informasjon fra NAV.. Det er faktisk slik at hvis du går ned til en stilling som er 50% eller mindre, kan man ha rett til dagpenger. Hvis du jobber mer enn 50%, har man ikke det.. Pga av nedskjæring har jeg måtte gå ned til en 50% stilling i nov og des, og er i utganspunktet arbeidsledig fra 1. jan. Søknaden er under behandling, men hvis godkjent, vil jeg ha rett til dagpenger utover det 50% jeg jobber, også mer i jan og feb hvis ikke jeg finner en annen jobb. Går også ut i permisjon i mars.. Men er alltid lurt å snakke med dem direkte.. Er så mange forvirrende regler og ting forandres hele tiden slik man får utdatert informasjon her.. Her er linken til nav sine side om dagpenger: http://www.nav.no/page?id=728 Lykke til!
*juble juble* Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Sitter med følelsen at den enkelte kundebehandleren sitter med mye "makt" og kan gi en del særbehandling til noen. Har selv også erfart at aktiv oppmøte og possitivitet kan hjelpe deg. Lykke til i hvertfall. Det er lov å prøve seg vet du, ofte hjelper det også!!!!!!
Trollunn Skrevet 5. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 5. november 2008 Crys1736! Din sit. er ganske lik min ja! Har du funnet ut hvordan de vil beregne foreldrepengene dine når det er slik???
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Hei! Er ikke 100% sikker, men har lest at de beregner foreldrepenger utifra de beste 3 månedene av de siste 6 man har jobbet.. Håper det er slik ihvertfall!!
to_tette? Skrevet 14. november 2008 #13 Skrevet 14. november 2008 jeg hadde selv en velidg liten stilling ved siden av studiene, men i perioder jobbet jeg nesten full tid. NAV tok utgangspunkt i den stillings prosenten jeg hadde, og da en vanlig månedslønn ut fra den, de tok ikke hensyn til hvor mye jeg faktisk hadde jobbet i 6 av 10 måneder før fødselen. Det gjorde at det faktisk lønnet seg for meg å ta engangsstønaden i forhold til foreldrepenger (det er det veldig sjeldent at det gjør.) så det hjalp ikke mye at jeg hadde stått på og jobbet alt jeg kunne mens jeg var gravid... har hatt mange mistanker om at jeg ikke fikk det jeg kunne hatt krav på, men hvis man skal på NAV tror jeg at man må vite hva man skal spørre om før man går dit... man må selv vite hva man skal ha krav på, og hjelpen du får avhenger mye av den saksbehandleren du får. kanskje får du helt andre svar hvis du kommer til en annen person... Dette er ihvertfall mitt inntrykk.
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 14. november 2008 #14 Skrevet 14. november 2008 Helt enig.. Er nesten slik at hvis sitasjonen er litt 'uvanlig' blir det masse problemer og veldig komplisert! Og informasjonen folk får avhenger VELDIG av hvem man har fått som saksbehandler. Men det føles ofte sånn at folk som misbruker systemet får mye mer enn de som prøver å gjøre ting på riktig måte.. Veldig frustrerende! : ) Her er linken til siden om foreldrepenger: http://www.nav.no/page?id=328 Også til der man kan beregne ca hvor mye penger man har krav på: http://www.nav.no/805351686.cms Finner ikke hvor jeg leste om at de tok en gjennomsnitt av de 3 beste månedene.. Kanskje bare noe jeg drømte!!!
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 14. november 2008 #15 Skrevet 14. november 2008 FRA NAV: "Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes foreldrepengegrunnlaget ditt lik dagpengene pr uke. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger kan foreldrepengegrunnlaget fastsettes etter inntekten din i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig." Dette gjelder seff bare for dem som mottar dagpenger mens de er gravide og jobber i en stilling som er 50% eller mindre..
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 14. november 2008 #16 Skrevet 14. november 2008 http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do#innledning Wizard for beregning av foreldrepenger..
Trollunn Skrevet 14. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 14. november 2008 Yeah!!! :) Snakka med NAV i går- hun som jeg har pratet med tidligere hadde tydeligvis satt seg inn i reglene... hehe. Hun bekreftet i alle fall at jeg vil få beregnet foreldrepengene av de seks beste av de ti siste mnd. om jeg har en prosentstilling i jobben og dagpenger ved siden av. Om man KUN går på dagpenger, så blir foreldrepengene det samme som dagpengene man har når man går ut i perm. Fikk også muntlig bekreftelse fra arbeidsgiver at de skal ordne så jeg har 40 eller 50% stilling til jeg går ut i perm:) Beregningsgrunnlaget mitt blir da av 100% lønn, så da ordner det seg veldig bra for meg lell:)
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 14. november 2008 #18 Skrevet 14. november 2008 Så bra! Det var sikkert en stor lettelse : )
to_tette? Skrevet 14. november 2008 #19 Skrevet 14. november 2008 Så bra at du traff på en real saksbehandler! så mye lettere det hadde vært for oss gravide hvis vi alle hadde fått riktig behandling! har selv lest det med at de tar gjennomsnitt av de beste månedene, men det gjorde tydeligvis ikke akkurat han furten vi fikk snakke med. dårlig at de ikke gjør det ordentlig, men gjør det lettvint og sier de skal ha den siste lønnsslippen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå