Gå til innhold

Hvor mye Hemofer skal jeg ta? Gravid og lav blodprosent.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok en blodprosent-prøve i dag, og fikk vite den lå på 10,5.

Legesektrtæren ba meg ta tilskudd, men glemte å spørre hvor mye Hemofer jeg skulle ta. Man skal vel ikke få for høy blodprosent heller når man er gravid.

Hvor lenge kan jeg regne med det går før jeg føler meg bedre?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

10.5 er lite ja, men helt vanlig når man er gravid. Hemofer er den pakka med grønt på, sant? Da tar du det som står i pakningsvedlegget..evnt kan jeg slå opp i felleskatalogen her..

Gjest Sekretøsa
Skrevet

den står ikke i fellekatalogen, så da vil jeg tro den er tatt av markedet. Men du får følge anvisningene på pakka. Det er vanlig tabletter, ikke depotab?

Skrevet

Da satser jeg på to stk for dagen. Står 2-3 om man er gravid, men er jo redd for at man skal få for mye også.. :-S Gale, nervøse gravide damen. hehehe

Vet du hvor lang tid det går før man får effekt?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da tar du 2 :)

Njei, hvor lang tid det tar varierer mye, men for min del hjalp det etter ca 2 uker (dog ikke med Hemofer, for den fikk jeg forstoppelse av)

Du ser jo neste gang de kontrollerer hb-nivået, om du trenger mer eller mindre :o)

Skrevet

Takk for svar. :-)

De har ikke målt hb-nivå på meg siden uke 10, så nå spurte jeg selv om å få måle det. Er i uke 28 nå.

Får følge med, skal på kontroll om 14 dager hos JM, hun kan sikkert måle hun også. :-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Bare hyggelig!

Måler de ikke det hver gang lenger?? Husker ikke hva de gjorde med minsten, men med eldste målte de på hver kontroll...

Ja, det kan hun helt sikkert måle :) Om ikke kan du komme hit, jeg er blitt skikkelig dreven! Haha

Skrevet

Hehehe, alltid greit å være tusenkunstner når man er mor. .-)

Nei, de måler visst ikke hver gang lenger, de er blitt veldig opptatt av urinprøver da - så kanskje de har glemt hele hb-nivået?! :-)

Legesektretæren sa iallefall det ikke ble målt jevnlig lenger, man måtte spørre selv. Som om ikke jeg er nok forvirra i utgangspunktet. :-P

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Veldig greit! :o)

Hm, nei da så... fått for mye å gjøre kanskje,så de ikke har tid til et stikk i fingeren? Jeg skal bli en bedre helsesekretær enn som så! ;o)

Nei, man er jo sjelden forvirra når man er gravid, med alt man må sette seg inn i...

Skrevet

Når jeg hadde lav blodprosent (og lavt jernlager) fikk jeg beskjed om å ta noe annet enn hemofer, siden dette er bare vanlig kosttilskudd. På apoteket ble det anbefalt ferro retard e.l som inneholder 100mg jern. Men du skrev ingenting om du hadde jernmangel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...