Gå til innhold

Trenger sårt noen råd ang mat...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 4 mnd kontrollen fikk jeg beskjed om å begynne med grøt siden mini ikke hadde gått noe særlig opp i vekt. Han er en liten gutt...

Men nå har vi holdt på i 6 uker uten å få i han noe som helst... Har prøvd med tynn grøt, tykk grøt, maisgrøt, risgrøt, grøt med fruktmos, velling på flaske, grønnsaksmos både hjemmelaga og på glass med forskjellige grønnsaker, bare fruktmos... Har prøvd på morgen, midt på dagen, på kvelden, pupp først, ikke pupp først...

Første gangen han får noe nytt gaper han villig og spiser kanskje to bittesmå skjeer. Da ser det ut som han synes det er godt. Men etter de to bittesmå skjeene er det nok. Da kniper han igjen munnen, og hvis jeg lurer han til å smile sånn at jeg kan dytte skjea inn så spytter han det rett ut igjen. Neste måltid vil han ikke engang ha de to bittesmå skjeene...

Pappaen har også prøvd å gi uten at det hjelper, og han vil heller ikke ha mme. Har prøvd masse merker av mme... Så da fortsetter han å ikke legge på seg nok da...

 

Jeg prøver i ca en halvtime to ganger om dagen nå... og det begynner å bli ganske slitsomt. Er det noen som har noen gode råd? Begynner å bli litt frustrert nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg har noen råd å gi deg, for det høres ut som dere har prøvd absolutt alt her, og jeg skjønner godt du blir frustrert!

 

Men slik du beskriver at han responderer under måltidene er slik vesla mi gjør når hun er mett og er helt uinteressert i mer å spise. Men da har hun jo gjerne spist en del også, så jeg avslutter bare måltidet... Veldig viktig at måltidene blir lystbetont og han ikke føler seg tvunget på noe vis, men jeg måtte selv tvinge i vesla flaska en stund p.g.a hun nektet på både den og puppen og var for liten til å få fast føde til hvert måltid. Hun var jo helt tydelig sulten, bare kjempelei av å drikke seg mett!

Så nå er vi oppe i 4 måltider med fast føde (to av dem består av velling på flaske da og fruktmos etter det ene måltidet, middagsglass til middag og grøt i skål til kvelds). Det varierer veldig hva hun er mest interessert i nå, om det er skjea eller flaska, men stort sett får hun så mye melk hun vil ha først og deretter mat. Det er fordi hun helst vil ha mat av skje og nekter å ta flaska om hun får den til slutt.

 

Men hvor ofte ammes gutten din? Føler du han vil ha mer etter måltidene, at han fortsatt er sulten etter å ha spist, slik at du ikke har nok melk til han?

Eller er han for uinteressert i puppen til at han gidder å spise seg mett?

 

Det høres ut for meg som han rett og slett ikke er sulten, slik du beskriver han når han får skjea, så dersom han sover godt og er blid og fornøyd mellom måltidene ville jeg ikke stresset med denne maten altså! Det finnes neppe en unge som frivillig sulter seg.

 

Er han fryktelig tynn da? Det var sikkert godt ment av hs å be deg begynne med litt grøt, men om han nekter og er fornøyd med bare mm synes jeg det blir feil at du skal føle deg presset til å få i han mer mat! Da blir verken du eller ungen fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forresten, gir du alltid pupp FØR du prøver med mat? Du kan jo prøve å gi han litt grøt eller middag først en gang og pupp etterpå og se om det funker? Han er nok mer interessert i maten dersom han er skikkelig sulten, og puppen vil han nok ta etterpå likevel dersom han normalt er veldig glad i den...

 

Ikke vet jeg, men jeg synes du bør ta opp dette med hs igjen og fortelle hvor slitsomt du synes dette er og at denne prøvingen tærer på deg, for det vil jeg tro det gjør! Om hs ikke forstår såppas, burde hun ikke bære tittelen "helsesøster".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Skal til hs neste uke så får ta det opp med henne igjen da.

Gutten min er 63 cm og 6,2 kg så han er ikke veldig tynn, men absolutt ikke av de største heller.

 

Jeg ammer han ca hver 3. time. Da spiser han av en pupp, kan suge veldig lenge på en pupp og bare suger for å kose seg når den er tom. Men han vil ikke ha den andre puppen, så jeg regner med han blir mett.

Men om jeg ikke tilbyr han puppen kan det fint gå opp mot 6 timer uten mat.. Han drikker likevel ikke noe mer enn vanlig da. Jeg har prøvd å gi mat før pupp, men det hjelper ikke.

 

Sånn ellers er han en veldig glad og fornøyd liten gutt. Han tisser masse og bæsjer 5-6 ganger i døgnet. Så sånn sett virker det jo som han får i seg nok.

Hs mente det var fordi han sover veldig lite og fordi han er veldig aktiv at han ikke legger på seg så mye.

 

Sukk, skal ikke være lett det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...