Gå til innhold

betaling før foreldrepengene trer i kraft..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jeg helt på jorde når jeg mener det er arbeidsgiver som skal legge ut din vanlige lønn frem til permisjonen begynner selv om man har vært litt sykemeldt den siste mnd?? Jeg får nemlig ikke lønn fra han og står nå uten penger en hel mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du har vært sykemeldt skal du få sykepenger... og har du jobbet får du lønn for det du har jobbet...

er vel ingen arbeidsgiver som "legger ut" lønn?

Skrevet

Jeg trodde de la ut for så å få dette refundert fra NAV. Han har vertfall søkt om å få pengene igjen for de ukene jeg har vært sykemeldt... og da må han jo i det minste betale meg lønn - han kan jo ikke få i pose og sekk og jeg ikke en krone..

Skrevet

Arbeidsgiver skal betale for de 16 første dagene man er sykmeldt. Utover dette kan han forskuttere sykmeldingspenger. Om du er sykemeldt i f.eks 22 dager, kan han betale for de øvrige 6 dagene, og få dem refundert fra NAV. Penger for de 16 første dagene er det arbeidsgiver soms kal stå for, og det får h*n ikke penger for fra NAV...

Men, du skal ha penger for det du har vært sykemeldt ja. Var du sykmeldt i oktober, og lønna pleier å komme 10.november, skal du da få sykepengene dine fra arbeidsgiver på lønnsdatoen... Og om arbeidsgiver forskutterer utover 16 dager, så skal du uansett få pengene dine 10.november, og så ordner arbeidsgiver opp med NAV etterpå...

Litt kronglete forklart, men skjønner du hva jeg mener? :)

Skrevet

hvis arbeidsgiver krever sykepenger for deg refundert fra NAV, så må han betale ut sykepengene til deg. dersom du har fyllt ut del d på sykemeldingen, og krysset av på at du ikke får utbetalt lønn fra arbeidsgiver utover arbeidsgiverperioden, oppgir du ditt kontonr, og da er det du som får pengene og ikke arbeidsgiver.

men arbeidsgiver kan ikke la være å betale deg penger, for så å få igjen penger fra NAV! Jeg fikk lønn fra jobben selv om jeg var sykemeldt i 4 uker, og så får de refundert fra NAV..

Skrevet

Litt enklere sagt kanskje, hentet fra NAV sine sider ;)

"Som arbeidstaker har du rett til sykepenger fra første sykefraværsdag. Arbeidsgiver betaler sykepenger for de første 16 kalenderdagene av sykefraværet. Fra og med 17. sykedag er det folketrygden som betaler sykepengene. Utbetaling skjer direkte til deg eller arbeidsgiver kan fortsette lønnsutbetalingen og kreve refusjon i sykepenger fra folketrygden."

Skrevet

Det er nettopp det.. rotehue vet ikke hva han har kryssa ut eller hvordan han har gjort det... for noe rot!

Skrevet

det er du som skal krysse av for det... men dere har sendt inn delen til NAV? Ring og hør med dem om hva som står....

MEN ett spm først: hvor lenge var du sykemeldt??

Skrevet

Jeg har krysset av på at jeg ikke får utbetalt lønn fra arbeidsgiver, men han vet ikke hva han har skrevet eller levert inn.

var sm 20% en uke, 50% en uke og 100% de to siste så da skal vertfall han betale meg de resterende prosentene.. Men da må det være en lang behandlingstid på nav for der har jeg ikke hørt noe.. blir helt forvirra. Nav har lagt en sak på meg nå så får forhåpentligvis svar innen 24 t.

Skrevet

Bare ett lite tips. Arbeidsgiver kan også søke om å få refundert de første 16 dagene av sykemeldingsperioden når du er sykemeldt pga svangerskapsrelaterte problemer. Så det skal ikke være noe problem for deg å få penger for det du har vært sykemeldt.

Skrevet

Men arbeidsgiver skal uansett betale for de 16 første dagene... Og så må han søke om refusjon fra NAV etterpå, ikke først... Og så skal NAV betale resten iom at arb.giver ikke forskutterer utover de 16 dagene... Da kommer antageligvis betalingen derfra ca den 25.november. Håper det ordner seg :)

Skrevet

Jeg var helt eller delvis sykemeldt fra mai-oktober. Krysset av på at arbeidsgiver ikke betaler og fylte ut kontonummer på det grønne arket bakerst. Da betaler NAV den % du eventuelt er sykemeldt og arbeidsgiver betaler deg lønn for den % du eventuelt er på jobb.

Jeg fikk ikke utbetalt noe før etter et par mnd på grunn av mye rot hos NAV og min arbeidsgiver. Det arbeidsgiver må gjøre for at du skal ha ditt på "det rene" er å sende inn skjema om lønn og skatteopplysninger slik at NAV vet hva de skal betale. I tillegg måtte jeg være registrert i et register (husker ikke hva det var - men et register der det står hvem som er din arbeidsgiver - dette er arbeidsgivers ansvar ...IA register??!).

Skrevet

For de 2 første ukene (20% en uke, 50% en uke) skal arbeidsgiver betale deg sykepenger i h. h. t. sykemeldingsprosenten OG lønn for den resterende prosenten (siden det er snakk om 16 kalender dager så skal han også betale et par dager med 100% sykepenger)

Dette skal han så kunne søke refundert av Nav.

Om du har sendt arbeidsgiver de to delene c og d gul og grønn så er det viktig at arbeidsgiver videresender den grønne delen til nav om nav skal kunne utbetale deg sykepenger

Om du fortsetter å være sykemeldt og arbeidsgiver ikke kommer til å forskuttere sykepenger så sender du selv den grønne slippen ferdig utfylt til nav.

Ellers kan jeg skrive under på at nav er trege.

De gir ikke besked om de mangler noe heller så det er bedre å ta en telefon og følge opp selv

Skrevet

Alle lønns og skatteopplysningene er levert og registrert, jeg har vært en uke i permisjon nå og fått foreldrepenger for de 2 dagene i oktober mnd som jeg skulle ha. Så de har all informasjonen. Det er kun lønna den siste mnd før permisjonen startet som er problemet og det blir et giga problem dersom det går et par mnd før jeg får dette utbetalt(er søren meg lånekasse mnd og nå....)

Får bare vente på svar fra NAV nå

Takk for alle svar :)

Skrevet

Ut ifra det du skriver så er det arbeidsgiver du bør gå ¨på Det er jo han som skulle ha betalt deg mesteparten av det du ikke har fått!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...