smågodt prinsessa Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 har jeg virkelig ingenting jeg skulle ha sagt??
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Nei, det kan han ikke. I en rettsak blir det aldri dømt 50/50 så lenge foreldrene er uenige. Men i en rettsak skal han ha like stor sjangs for å få hovedomsorgen som deg.
smågodt prinsessa Skrevet 4. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2008 så da kan jeg stå i fare for å ikke få omsorgen for sønnnen min på 14mnd hvis vi havner i rettsak?? Har du en kilde til dette? Jeg er nødt å komme med seriøse argumenter til han.. jeg griner og griner..!!!!
Gjest Gul stjerne Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 jo, det har du. Sier han at han "bare skal få det"? Det høres ut som du blir truet av en sint pappa. Om du ikke er enig, må andre instander inn for å mekle mellom dere, og evt ta avgjørelsen for dere.
Gjest Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Selvfølgelig har faren like stor rett på barnet sitt som deg! Hvorfor skulle han ikke ha det? Når det er sagt så er det veldig sjeldent at retten mener at 50/50 deling er noe særlig, så det vil nok neppe bli til det om det skulle gå så langt..
smågodt prinsessa Skrevet 4. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2008 ja han er sinna... vi skal til mekling snart... vi har akkurat gjort det slutt,, og jeg var så dum å trodde at jeg skullle få hovedomsomrgen.. men jeg er så redd for at han skal få det som han vil... det kan virkelig ikke skje!!!
Bring_it_on!!:)) Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Altså han kan ikke kreve det helt ut av det blå... Men det kan heller ikke du.. Blir dere ikke enig om omsorgsfordeling så må dere til mekling og han kan få 50% samvær da ja.. Det er jo like mye hans barn..
TøffiTrynet☠ Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 Men hva er du redd for, jenta mi? Er han på noen måte slem mot barnet? Syns du ikke han er skikket til å ha noe særlig omsorg? Eller er du redd for at du får se barnet ditt "for lite"? (I dine øyne). Tror du ikke at han også er redd for å miste kontakten med barnet? Og ja, det er like mye hans barn som ditt.. Uansett... Lykke til! Klem..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Det er litt off det du sier Blekkis, 50/50 blir kun anbefalt om foreldrene viser god vilje til samarbeid og ytrer ønske om 50/50. En slik løsning krever så mye samarbeid og velvillighet fra begge parter at det ikke dømmes/anbefales med mindre foreldrene begge går inn for dette. Og her virker det jo ikke som om mor er helt enig. En annen ting er barnets alder, 50/50 anbefales heller ikke for bran under 3 år. Men ja, far har like stor rett på sitt barn, men hos så små barn får i hovedsak mor hovedomsorgen, med mindre noe taler mot mor. I saker med større barn hvor mor og far stiller likt er det mer sansynlig at far også kan få hovedomsorgen, med mindre man blir enige om en 50/50-løsning.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Jeg sier ikke at han vil få det.. men at han kan legge det frem som ønske.. Og jeg skjønner han.. Jeg vet det er sjelden at det blir sånn.. men det er ikke sjelden at det blir ytret ønske om det.. I hovedsak så får mor hovedomsorgen for barnet ja.. men de siste årene så er faktisk også dette jevnet seg noe ut.. jeg kjenner flere pappaer som har hovedomsorgen for barna.. Uten at det er stor grunn til at mor ikke skulle hatt det..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 "Blir dere ikke enig om omsorgsfordeling så må dere til mekling og han kan få 50% samvær da ja" sier du, og det er det som ikke stemmer helt. Om foreldrene ikke blir enige, blir ikke en rettslig avgjørelse, eller anbefaling fra familieværnkontoret 50/50. Men begge har like stor mulighet til å få hovedomsorgen. Dette pga det jeg skrev om behovet for samarbeid ved 50/50. Forøvrig er jeg enig med hun over her, har ikke far en voldshistorie eller annet som tilsier at han ikke burde ha barnet har jo han like stort krav på samvær som mor.
Groosalugg Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Far har selvfølgelig like mye rett på barna som mor, og han kunne jo krevd hovedomsorgen også. Tydeligvis prøver han å få til en ordning der dere får dele barna likt og det må da vel være bra?
Dina1 Skrevet 4. november 2008 #13 Skrevet 4. november 2008 Man kan godt få 50-50 ja, og man treng heller ikke være enig eller samarbeide godt for å få det. Trenger bare gi inntrykk av at du bryr deg om barnet og er genuint interessert i å være en god forelder. Er du oppegående, og framstår som ok, er det ingenting i veien for å ikke få 50-50. Har flere eksempler på dette! Men det vil komme mye an på alder på barna, barnas meninger betyr mye. Jeg for øvrig syns det er svært egoistisk å skal ha barna 50-50, feks annenhver uke. Barna blir dratt opp av nettverket sitt, må kanskje gå på annen skole, har andre regler og rutiner, andre ting, osv... Vet om et eksempel på at dette HAR fungert, og det var to foreldre som var veldig opptatt av barnet. Bodde nært hverandre og nært skolen,i gang avstand. Kranglet aldri og klarte å se barnets beste. Uansett er det ikke enkelt, og skjønner at HI er fortvila. Det er da alikevel mest vanlig at mødrene får den daglige omsorgen, selv om det er begges barn. Systemet er ennå ikke klar for noe annet virker det som... Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå