Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Sitter her og grubler på hva jeg skal studere etterhvert... har desverre studert 3 år på universitetet uten å finne noe som jeg ville studere. Skal sies at jeg var svært skolelei og ikke motivert. Har også jobbet 3 år, men ingenting fanger intressen. Når jeg ser på ulike studier o.l så er det ingenting som frister bortsett fra jus... Men fordi jus er et så omfattende og "tungt" studie så tør jeg ikke å satse på det i frykt for å ikke klare det. Føler ikke jeg har tid eller mulighet til å mislykkes eller tulle mere... men er redd for om jus er for "tøft" studie for meg... men det er den eneste som fenger interessen min. Hadde rettslære på vgs og likte fagene godt. Har snart 2 barn, så vil gjerne få meg en utdannelse. Så blir litt stresset ang utdannelse. Noen som har noen råd eller erfaringer?
Gjest Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Kan du få raket sammen en bachelor av noe slag? Jeg har ei venninne som tok en master i en form for jus i utlandet. Hun kan jobbe som juridisk rådgiver og lignende men aldri bli fullmektig eller advokat. Kanskje noe sånt kan være noe for deg? Forøvrig tror jeg ikke egentlig jus studiet i seg selv er så mye verre enn andre studier, men at det er sinnsvake karakterkrav som gjør det tøffere. De fleste studier er beinharde om du kun kan ha A'er.
Moderator. Hannah Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Har hørt blowjobb kan være godt betalt:-)
Gjest Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 hmmm... du kan jo sjekke nsb.no, de har flere utdanninger som er korte (og litt lengere) og du tjener ikke så aller verst (kommer litt ann på hva du velger så klart). Kanskje du kan bygge på noe videre på det du har, eller du kan ta en helt ny utdannelse som feks. lokomotivfører på et år hvis du ønsker det:) kommer ikke på noe annet fornuftig i farta, så det var det eneste tipset herifra^^
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Hvilken holdning? Jeg er vel mer realistisk. Tenker over mine begrensninger. Skjønner ikke hvor jeg skulle ha uttrykt dårlige holdning. Synes det er tåpelig at noen kan svar slik til andre medmennesker. hi
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Kan få en bachelor i psykologi om jeg studerer et år til, men vet ikke om det er det jeg vil. Føler rett og slett ikke det er det jeg vil... føler kanksje ikke det er noen klare jobbmuligheter etter en bachelor i det. Pluss at karakterene er ikke de beste fra de første 3 årene. Har slitt med dårlig konsentrasjon, diverse personlige forhold som har tatt tid. Drømmen er ikke å jobbe som jurist eller advokat men mer å jobbe i en storbedrift med avtaler o.l. Har forsåvitt likt syn som deg når det kommer til at presset er like høyt om ønsket og målet er kun A'er i alle fag.Og noen er skapt for å studere matematikk mens andre historie, jus, o.l.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Det er ikke slik at jeg ønsker den korteste utdanningen, mitt dilemma er vel mer at det frister med jus,eller det er vel det eneste som frister men er redd for at det er å ta vann over hode når man har familie osv. Og føler ikke jeg har mere tid for å eksperimentere:) Føler jeg burde finne drømmestudie nå... Men takk for tips:)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Kan ikke forstå hvor du ser en slapp holdning.. jeg sier jeg har studert i 3 år på universitetet men finner ikke studiet som passer for meg. Og at jeg har jobbet i 3 år uten at jeg finner det som er mitt kal i livet. Og om du mener mitt kal i livet er å være uføretrygdet så får det så være... At jeg ser mine begrensninger ved å studere et studiet som jus, er vel mer å tenke realistisk enn å være slapp. At du får frem at jeg er asosial, og har angst kan jeg ikke forstå. Men meg om det. Synes forøvrig du skal være forsiktig med og snakke så nedlatende til medmennesker. En dårlig egenskap det der:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Hei! Jeg studerer jus selv, så jeg skjønner at du ønsker å gå den retningen. Så all ære til deg for at du også tenker realistisk. Du kan jo høre med en studierådgiver om noen kombinasjonsmuligheter. Hva med å kombinere forretningsjus (har det i alle fall på BI) med administrasjon og ledelse eller økonomi? Det kan jo være en mulighet..... Nå vet jeg ikke hvor i landet du er fra, men mange steder har de såkalte Karrieresentre. Vet de har det i Oslo sentrum. De kan hjelpe deg med å finne en utdanning eller yrkesmulighet tilpasset dine behov og interesser.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Du er ei voksen dame som har sosa rundt på universitetet i 3 år uten å finne deg sjæl. Så ber du en gjeng bim damer gi deg råd. Ærligtalt. Hvis du ikke vet mere om deg selv en det er det virkelig synd på deg.
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 Herregud, så mange teite svar du får Syns det er fint du ser realistisk på det! Hør om du kan ta studiet over flere år? Jeg vet at man kan tilrettelegge studier i enkelte tilfeller, så lipper det å bli så mye på en gang. Lykke til! Og fuck disse idiotene så ikke har noe bedre å gjør enn å hakke på andre. Enkelte mennesker er jo som kjent mindre intelligente.
ScaryMama Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Hva med å fulløre psykologistudiet, også ta en master i organisasjonspsykologi på BI? Det er ikke høye karakterkrav for å komme inn, og da kan du jobbe i store firmaer:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #13 Skrevet 4. november 2008 Jeg spør da her om råd og erfaring.. ikke at andre skal ta et valg for meg. Lurer vel mer om andre har vært i lignende situasjon og hva var utfallet for de. Spør ikke andre om hva jeg bør gjøre... Synes det er så mange tåpelig svar man får når man spør om vanlige spm. Det er en dårlig egenskap og ikke ha respekt for medmennesker slik at man kan svare på en normal måte. Men for all del... vær så god! HI
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #14 Skrevet 4. november 2008 Takk for et normalt svar:) takk til alle andre også som svarer normalt. Ja, må jo se realistisk på det. Har tross alt en familie og ta vare oppi alt også! Det at jeg kan ta det over flere år, virket som en god løsning. Har tatt kontakt med en studierådgiver i trheim så hun skulle ringe når hun fikk tid. Økonomi er ikke helt favoritten men dog interessant. Men det var en mulighet det med Bi, skal se litt på det. Takk for svar!
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #15 Skrevet 4. november 2008 Takk for støtte:) Håpløst å legge et innlegg her inne... blir målløs hver gang. Men iallefall, skal høre med studierådgiveren her i trheim om man kan forlenge studietiden:) Takk for bra tips!! Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 4. november 2008 #16 Skrevet 4. november 2008 Har tenkt på å fullføre psykologi studie. Har vurdert master i barn og unges psykiske helse etter bachelor men tror det er et karaktersnitt på c eller b. Så det har vært i tankene mine, MEN er det det jeg har lyst å holde på med i mange, mange år fremover. Har lyst å velge et yrke som jeg vil jobbe i også, ikke bare for å få en jobb... Ikke enkelt å velge en retning man skal ha mange mange år,og tenker mange av disse spydige kommentarene kommer fra folk som kanskje misstrives i sin jobb... hvem vet! Men får gruble litt over det her igjen.... Og aldri mer legge inn et slik innlegg her, for makan til respektløse folk som fins:) Huff, synes synd på de! Men tusen takk for et hyggelig svar og tips og råd:) Takk for at det finnes flotte folk også innimellom de mindre hyggelige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå