Gå til innhold

andre med tospråklige unger her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

min bebi blir tospråklig norsk og spansk... andre med erfaringer med det her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vår gutt på 5 år er tospråklig, nederlandsk og norsk. Det kommer til å gå helt greit, og barnet får fordel av det. Det som regnes som viktig, er at foreldrene tar hvert sitt språk. Dvs. at for eksempel pappaen alltid snakker spansk til barnet, og du norsk, eller omvendt. I noen tilfeller kan barnet være litt sen med språket generelt, men det går seg til. Er jo mer å huske på med to språk :-) Vår sønn snakket ikke så mye nederlandsk før han var nærmere 4 år, men da han først begynte, viste det seg at han kunne det flytende. Glemmer aldri uttrykket i svigermors ansikt da han snakket i vei på "hennes" språk :-)

Skrevet

Jeg har to barn som blir flerspråklige. Jeg er russisk, mannen min er norsk og vi bor i Spania. Min eldste på 2 år snakker norsk, russisk og noe spansk. Det er ikke lett for henne, men jeg snakker konsekvent kun russisk til henne, mannen min snakker kun norsk og hun lærer spansk i barnehagen. Minste barnet er bare baby enda:-) Det er utrolig artig med tospråklige barn! Det er viktig å være konsekvent og snakke på begge språk slik som anonym over beskrev.

Skrevet

norsk og spansk her også, fungerer kjempefint:) foreløpig prater han mest norsk, men forstår spansk, selv om han gjerne svare på norsk... regner med at det går seg til med alderen...

Skrevet

Norsk og amerikansk, her. Har også hørt at språket vil komme noe senere. Dette blir spennende.

Skrevet

Bor dere i Usa eller Norge da? Usa her

Skrevet

Vi bor i USA, NY. Men håper på å flytte til Norge om noen år.

Skrevet

Har ogsaa en tospraaklig baby/unge, paa ca 8 mnd. naa. Tysk og norsk. Det maa jo vaere en kjempefordel for dem aa kunne to spraak flytende. Det stoerste problemet er vel skriftspraakene. Men jeg tror vi kommer til aa oeve paa begge spraak, hvis det ikke blir for mye.

Skrevet

Det er jo engelsk, da. Amerikansk er ikke et språk. Amerikanerne snakker engelsk med amerikansk aksent.

Skrevet

Norsk og kinesisk her i gården (og engelsk),,, Vi kommuniserer på engelsk, men pappa'n går på norskkurs så mulig det bkir på norsk etter hvert. Jeg har gitt opp kinesisk! Hehe!

Gutten vår er bare 5 mnd så har dessverre ikke noe erfaring enda, men kjenner flere som er flerspråklig. Jeg ser på det som utrolig positivt!

Skrevet

Ja, har to gutter på fem og seks med min engelske mann. Første mann begynte å snakke begge språka samitidig, tidlig, bare 8 måneder. Nummer 2 begynte til vanlig tid, men snakker også begge fra starten av. Aldri vært noe problem.

Skrevet

Engelsk og norsk her. Foreløpig snakker han og forstår mest engelsk, men regner med at det kommer til å forandre seg når han begynner i bhg i januar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...