baby ventes 11 mars :) Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 dette er jo normalt gode teer, men jeg har hørt at man skal holde seg unna en av de når man er gravid, men jeg tror det var den hvite... håper det for har kjøp meg grønn te idag og føler meg så sunn
ikø29 Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Hei!! Jeg har ikke hørt noe om at en skal holde seg bote fra hvit te!!! Det har jeg drukket i bøtter og spann i fra rugetiden...!! Det skal være nesten det samme som er i grønn te bare enda sunnere med enda flere antioksidanter....
baby ventes 11 mars :) Skrevet 4. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2008 he he. DET står jo så mye om alt mulig man skal holde seg unna osv,,,, huskr ikke hvor jeg så dette med te, men det sto noe om at grønn eller hvit te ikke var bra i pga stor drenasjon eller noe he he men jeg drikker ihverfall min grønne te nå, og hvit og grønn te er ihvertfall sundt da
Tigerlily79 Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Jeg har derimot hørt at alt for store mengder med grønn te ikke skal være så bra. De stoffene som ellers er veldig bra for oss, skal vist gjøre at opptaket av folsyre - som jo er veldig viktig som gravid - ikke blir like bra. Selv anser jeg dette litt som med koffein: En kopp innimellom skader ikke, men man bør kanskje begrense seg littegrann. Dette er sakset fra lommelegen.no: "Du skriver at du nå "har forstått at å drikke to-tre kopper grønn te daglig i svangerskapet er skadelig for fosterets hjerne". Dette er ikke korrekt. Det dette handler om, er følgende: Grønn te inneholder et stoff som heter EGCG. Dette har masse svært helsegunstige effekter, bl.a. kan det sannsynligvis være med å reduser ens kreftrisiko, og i laboratorieforsøk har det vist seg å kunne drepe kreftceller. I tillegg inneholder grønn te en lang rekke andre svært helsegunstige stoffer, bl.a. antioksydanter, så alt i alt er grønn te noe alle og enhver burde drikke daglig ! Da kanskje med unntak av gravide. Så kommer poenget: EGCG kan binde seg til et enzym i kroppen som heter DHFR. Dette enzymet er involvert i og nødvendig for folatopptaket i kroppen. Mao. så tenker man seg rent teoretisk at grønn te, via EGCG og DHFR, kan redusere folatnivåene i kroppen. Og folat er et viktig vitamin under fosterdannelsen, da det har vist seg at folatmangel gir økt risiko for ryggmargsbrokk, som uansett er en svært sjelden tilstand. Det er derfor man anbefaler folat til gravide, i første trimester. (Hvis du ikke har tatt dette ennå, så begynn nå.) Der er på ingen måte noen påvist sammenheng mellom inntak av grønn te hos gravide, og økt forekomst av ryggmargsbrokk. Dette er nemlig rent teoretiske betraktninger, og ikke noe annet. Man kan kanskje bruke disse teoretiske betraktningene i litt sånn "føre-var"-tenkning, og derfor kanskje ikke drikke ekstreme mengder grønn te i svangerskapet. Men et par kopper daglig har selvfølgelig ingen praktiske betydninger. Så på ditt spørsmål om det "sannsynligvis går bra", så er svaret selvfølgelig er rungende ja ! Håper dette var et greit og beroligende svar. Du har nok lest et eller annet usaklig nettsted om disse greiene, tenker jeg, men nå har du fått balansert og saklig informasjon om dette." Her er en annen link om emnet: http://www.dinside.no/php/art.php?id=351869
Nea og juniors mamma Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Jeg er avhengig av grønn te til morgenen og drikker en stooor varm kopp med litt melk oppi. Folatnivået mitt er over norm referanseniv. ettersom jeg tok tilskudd frem til uke 12. Med andre ord, støtter meg til det "tigerlily79" la inn. Ang koffein så inneholder kaffe 80-90 mg, sort te 40 mg og grønn te 1/3 av det sort te har og det burde bli litt over 13 mg. Altså, nyyyyt den!!! Alt med måte ikke sant jenter??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå