flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Jeg fikk i dag beskjed om at celleprøven min ikke var helt som den bør være. Det er ikke påvist celleforandring som skulle tilsi livmorhalskreft, men det er funnet såpass uregelmessigheter at jeg skal sjekkes emd biopsi. I mellomtiden må vi naturlig legge prøvingen på vent... Jeg har forresten ikm den 12., har liten tro på at jeg er gravid siden dette er første pp, men alt er jo mulig... I så tilfelle er det mulig de venter til etter graviditeten med biopsien, eller går inn likevel. Jeg blir veldig glad hvis noen vil dele sine erfaringer med meg! Hva skjer egentlig under en sånn biopsi? Det blir noen uker i spenning for vår del, da:-/ Håper og tror på positive resultater, og dessuten er det jo de aller fleste som blir helt friske igjen etter livmorhalskreft, og kan få barn igjen. Men det er den usikkerheten, da... Uansett, tenke positivt! (Det er mange som har det utrolig mye vanskeligere enn meg, jeg har ingenting å klage over)
BabyMe Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Uff... Håper alt ordner seg for deg og dere! Masse lykke til! Vi krysser fingrene for deg!
LilleMy- Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Hei! Har desverre lite erfaring med biopsi i livmorhalsen, men har vore med paa biopsier andre plasser. Det jeg husker er at det blir satt bedovelse med sproyte forst. deretter tar de en saan litt storre dings, uff vet ikke hvordan jeg skal forklare den tingen, men den har hvertfall en litt stor sproytespiss i seg, og tar proven med. Denne dingsen lager en ganske kraftig lyd naar selve proven taes. men, det gaar fort og du har jo faatt bedovelse. vil bare si at du har lov aa vaere redd, lei deg selv om det finnes andre som har det verre:) Synes du er utrolig flink til aa takle dette! Masse lykke til og god klem fra LilleMy
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Hei, dette kan jeg svare deg på, for jeg har gjennomgått hele greia selv! For det første..du trenger ikke grue deg..! Jeg fikk påvist celleforandring grad 3 (alvorlig grad). Ble derfor henvist til biopsi på sykehuset. Det var nesten som å ta en celleprøve, bare mindre ekkelt De tar bittesmå prøver fra livmortappen (området du har celleforandring). Vips så er det over. Så er det å vente på resultatene. Mine resultater viste såpass mye celleforandring at de var nødt til å fjerne dette. Så da fikk jeg time til fjerning. Gruet meg og var dritnervøs. Og fikk i tillegg soppinfeksjon noen dager før inngrepet, så det var veldig ubehagelig å få "nebbet" tredd opp i skjeden.. Fikk lokalbedøvelse. En lang nål stakk de inn, og bedøvet meg. Fikk litt hjertebank av bedøvelsen og høy puls - en helt vanlig reaksjon. Så roet det seg når bedøvelsen begynte å virke. De skar bort noen små områder på livmortappen med en slags glødetråd. Tok på meg tykt bind, dro hjem og slappet av. Sykmeldt en uke for å ikke belaste livmora og for å unngå blødninger. Så var alt bra Eneste negative for deg er at du er prøver, og etter et slikt inngrep bør man vente 6 mnd før man blir gravid. Men, det er jo ikke sikkert biopsien din viser at du må fjerne noe da. Kan jo hende den viser at dette vil ordne seg selv
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 3. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2008 Tusen takk for svar, begge to! Jeg tror faktisk jeg sover bedre i natt på grunn av ordene deres. Så får vi håpe at svarene ligger der før jul en gang, og at det er gledelige nyheter. Vi snakkes!
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Er som sagt ingenting å bekymre seg for! Celleforandring er veldig vanlig, og dette er gynekologene gode på! Vips så er alt bra igjen Veldig få tilfeller bare som gir kreft...
vill ha en 3a Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Hei! Jag hade också cellforendringer før ca 15 år sedan. Jag minns inte allt, men biopsin var inte det som satte sig i minnet. Mina cellforendringar var också av 3e graden. Jag hade lite otur med en lege på en privatklinikk. Han skulle prøva och frysa bort det som var skadat, men det gick inte så bra. Tillslut kom jag till sykehuset och dær brende bort cellforendringarna. De har sækert bættre metoder idag! Allt gick fint, men visst var jag också orolig. Det kommer man inte ifrån! Usikkerheten! Efter det har jag tagit cellprover varje år och de har varit helt normala. Det viktiga før mig var att få veta hur vanligt det ær. Nær jag berættade før veninnor, kom det alltid fram att de kænde någon eller hade haft det selv. Det ær vældigt vanligt och ofta beror det på virus!!! Efter det har jag føtt 2 barn helt normalt. Ta det rolig under sykemeldingen så kroppen får tid att hela. OCH det ær lov att tycka synd på sig selv. Jag tror att viss man ær ledsen ska man gråta så att alla spænningar slæpper - då helar man fortare!!! Jag skickar en massa positiva tankar!
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 4. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. november 2008 "vil ha en 3a" Tusen takk for alle positive tanker:)
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 du må IKKE bekymre deg!!! jeg ser slike ting nesten daglig på jobben min uregelmessighetene gjør at man ønsker å ta en vevsprøve-altså biopsi for å få helt klart for seg hvilken celleforandring du har. det blir en vanlig gu hvor de pensler livmorhalsen din med eddiksyre som gjør at det er lettere for legen å se celleforandringene i mikroskop. deretter tar han/hun biopsien. det er helt vanlig å få lokalbedøvelse. enten spray eller ved noen små sprøytestikk. hvis du er godt bedøvd som de aller aller fleste er, så kommer du til å kjenne litt press i underlivet når de tar prøvene. i tillegg tar de et lite skrap fra innsiden av livmorhalsen din for å se på cellene der. det tar alltid noen uker å få svar på prøvene. HVIS det er grove celleforandringer vil de kanskje gjøre en konisering. dvs fjerne disse celleforandringene. det gjøres også i lokalbedøvelse på de aller aller fleste sykehus. selv om du har de groveste celleforandringene betyr ikke det at du ville utvilket dette til kreft. men det kan være en fare for det. det er jo derfor vi tar disse prøvene når det gjelder graviditet, så er det ikke noe problem å bli gravid etterpå. jeg er usikker på om de ønsker at man venter en stund etterpå.. den største eventuelle komplikasjonen kan være at man kan føde for tidlig. men SJELDEn "altfor" tidlig hvis du skjønner. dette fordi livmorhalsen blir litt forkortet!! du kommer itl å få masse god informasjon når du kommer til gyn pol!! les litt på denne linken : http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1393 hvis du vil lese mer så se på seriøse nettsteder!!
flikkiflakkaflikkflakk Skrevet 5. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2008 Takkogtakk igjen! Så greie dere er:) Skal sjekke den linken også, takkerogbukker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå