Pollyanna67 Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Hei! Da har jeg vært og surfet litt på Internett igjen og fant en studie som viste at bruk av eggløsningssprøyte reduserer sjansen for graviditet betydelig. Dette begrunnet forfatteren med at i en naturlig syklus modnes egget ved mange forskjellige folikkelstørrelser. Dersom man setter eggløsningssprøyte ved en viss folikkelstørrelse, risikerer man å legge et egg som ikke er 100% modent. Og det virker jo for så vidt logisk:-) Studien viste også at abortfrekvensen var større hos de som ble gravid etter å ha brukt eggløsningssprøyte (av samme grunn). Hmm...kanksje eggløsningssprøyten min får ligge i kjøleskapet en stund til...:-)
Pollyanna67 Skrevet 3. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2008 Huff, jeg skulle selvsagt ha tatt vare på den! Prøvde å lete litt nå, men fant den ikke igjen i farta. Det er jo gjort massevis av studier vedrørende dette i USA. De fleste studiene er riktignok på kyr siden de har ubegrenset inseminasjonskandidater blandt de firbente, men biologien er jo den samme. Jeg fant imidlertid en studie som sier noe av det samme http://www.pnas.org/content/102/14/5268.abstract men den studien jeg så, var mer konkret i forhold til tall og suksessrater. Jeg vet ikke hvor mye man skal legge i slike studier, men jeg synes jo det er litt interessant uansett, nysgjerrig som jeg er:-) Jeg tror ikke norske leger er verdensledende når det gjelder kunstig befruktning pga det systemet vi har med offentlig helsevesen og politikere som vingler med hva som skal være tillatt og ikke. I USA er de mye mer fokusert på suksessrater og de har derfor gjort mye mer forskning på området. Det er derfor jeg synes det er litt spennende å lete på nettet og se hva jeg kan finne av informasjon...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå