Bira Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 sønnen min på 2,5 år har plutselig begynnt å stottre\stamme. Har ikke hørt tendenser til det i det hele tatt før han for tre dager siden begynnte med det. han sier "jeg jeg jeg jeg jeg er hjemme...." , kan kan kan kan du", "du du du du du trenger ikke det" osv........... Alltid bare første ordet i setningen , men ikke i hver setning. Er bekymret om han har - eller skal få problemer med stamming... Mye å engste seg for. Har tenkt å oppsøke logoped eller er jeg hysterisk??? Noen med erfaringer her inne?
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Tror jeg kan berolige deg med at dette er ganske normalt for alderen.. Vet om flere rundt den alderen som ha gjort akkurat det samme - men det går over.. Min sønn var akkurat helt lik, og jeg spurte helsesøster, og hun sa jeg bare skulle ta det med ro.Og det gikk over.
Bira Skrevet 3. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2008 Takk for svar Men til fru hotten tott : begynnte det plutselig med din sønn? Har nemelig lest at om det oppstår plutselig kan det være stamming... og at desto tidligere man oppsøker hjelp desto enklere å få bukt med dersom det er stamming.. men jeg får vel slappe av litt .. bare det at ordene kan gjentas opptil 5-6-7 ganger. Hvor lang tid tok det før de du vet om om sluttet?
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Ja, det kom bare helt plutselig til han. Han stod liksom å hakket på et ord veldig lenge før han kom til neste ord. Som sagt, tok han med til HS og hun sa det var normalt for i den perioden kan dem såpass med ord og dem får det altfor travelt når dem skal snakke at dem stoppe opp på ordene.. Husker ikke hvor lenge det varte, men det var ikke mange ukene, kanskje 1,5 mnd eller noe. Men hvis du lurer og bekymrer deg, så kontakt HS så får du svar.
solemio Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Begge mineunger hadde også en stamme-periode på noen måneder i den alderen. Det gikk over, men jeg hadde lettere panikk hver gang. Tok meg selv hardt i å tenke at jeg ikke skulle avslutte setningene for dem, for da ville de kanskje få komplekser for det. Det ga seg etter ei stund, selv om jeg ikke husker hvor lang tid det tok...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå