Gå til innhold

10 uker og avtagende kvalme - bekymret!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker de siste dager en avtagende kvalme (er i uke 10), mens faglitteraturen mener den verste kvalmen ikke skal gå over før etter uke 12. Grunnen til at dette bekymrer er at jeg har hatt 2 MA tildigere (påvist uke 11 og uke 14), og da forsvant også graviditetssymptomer som feks kvalme.

Noen som har mistet kvalmen før uke 12 og fortsatt vært gravide (tenker ikke på dere som aldri blir kvalm i svangerskapet)??

Skal ikke på UL før om 2 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

faglitteraturen tar ikke akkurat høyde for individuelle forskjeller da.. der beskrives gjennomsnittet. for meg har det vært forskjellig i begge de tidligere svangerskapene, da har kvalmen kommet og gått hele tiden, denne gangen var jeg kvalm en ukes tid, og det var det.. men hvis du er virkelig bekymret så ring legen, mas om å få ul litt tidligere.. :)

Skrevet

hei, jeg har lest at man plutselig fra rundt uke 9 kan merke dager hvor de ikke er kvalme, og at kvalmen kan avta noe rundt denne tiden.

Forstår din nervøsitet!! Hatt MA selv for bare noen mnd siden, men er 9+5 i dag, og merker kvalmen bare en gang i mellom nå. Såvidt en gang i går, og så langt i dag har jeg vært litt uggen et par minutter.. Det er visst en del individuelle forskjeller ja. For meg har det mye å si hvor uthvilt jeg er, om jeg blir kvalm eller ikke...

Avtagende symptomer er skremmende, huff! Men blir jeg for bekymret så kan jeg steike karbonader, eller bare se for meg en stooor tallerken med oksesteik og bearnaise eller noe... hehe. Da merker jeg at magen vrenger seg litt..

jeg har UL om 3 uker, og håper virkelig at tiden går fort dit!!!

Håper alt er bra med deg!!

Skrevet

Det ER så lett å henga seg opp i kva bøker og eksperter seier! Det EG ofte gløymer er at dei tek utg pkt i eit gjennomsnitt!!! Dei seier at kvalmen skal gå over etter 12-13 veker..... Kva er DET basert på? At ALLE som har vore med på dette slutta å vera kvalme då? Nei. Eg er SIKKER på at i deira observering av gravide fann dei at nokon sluuta å vera kvalme etter berre nokre få dagar, andre kanskje ikkje før i veke 17-18 (eksempeltal). Så har dei summert antal veker og delt på kor mange som var med i observasjonen. Svaret dei kom fram til var veke 12-13!!!! Det er i grunnen enkel matematikk, men VELDIG snart å gløyme foordi ein trur veldig fort at det MÅ vere noko galt med meg når ting ikkje skjer som det "skal". Eg, f.eks. vart bekymra då brystene mine slutta å vera vonde i veke 5-6.... Då skulle eg ha fått blodårer som "strutta" osv....men det har eg ikkje enno, men gravid er eg!!!! Lurer eigentleg på kor mykje av det som står skrive VERKELEG stemmer med verkelegheita..... Så eg ser fram til veke 12-13 når eg skal vere fri kvalmen min!!!! Kanskje eg kan håpe på at han forsvinn før? Kanskje eg vert uroleg då??? Hmmmmm..... Det er ikkje lett når fornuften seier éin ting og følelsane ein annan...... Hos meg er IKKJE følelsane alltid å stola på!!!!

Lukke til, og bestill ein ul! Gå privat om du vil...då treng du ikkje henvisning frå lege. Det koster litt ekstra, men er du uroleg så prioriter det dersom du har råd til det!!! Det er viktig at du kjenner deg roleg. Liten vits i å uroa seg unødig!!!!

Lukke til!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Hei Lissi!

Jeg skjønner godt at du bekymrer deg med din historie. Men inne på babyverdens uke for uke, uke 9, der står det at mange blir bedre i kvalmen etter denne uka. Jeg har selv hatt mange bra dager etter den tiden, men er kvalm innimellom og det roer meg.

Prøv å slappe av og ikke bekymre deg. Du skal se det er din tur og at det går bra denne gangen:-)))

Lykke til videre:-)))

Skrevet

Hei. Ikke rart at du bekymrer deg siden du har dine erfaringer, men prøv å tenke at alle svangerskap er forskjellige. Jeg har lest at mange slipper kvalmen fra uke 9-12. Selv var jeg i forrige svangerskap veldig kvalm absolutt hele døgnet fra og med uke 6 og til og med uke 9. Kunne våkne av det om natten. Da 9. uke var over forsvant kvalmen så og si på dagen. Dengang var jeg bare utrolig lettet og visste ikke at det kunne bety noe negativt. Like greit, for bekymring er jo heller ikke bra... Alt sto ihvertfall bra til. Mye av det som skjer tidlig i svangerskapet er det kroppen som styrer, helt fritt fra hva vi ønsker og håper. Det å slappe av, koble ut, sove godt, spise sundt er noen av de tingene vi selv styrer, så jeg håper du klarer å begrense bekymringene. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for alle gode og oppmuntrende svar!!

Jeg er gravid for 7. gang, og har fortsatt "bare" tre barn. I tillegg er dette garantert siste gang med graviditet i mitt liv da det er assistert befruktning og grunnet høy alder. Man blir da ekstra følsom for symptomer som evt kommer og går.

Alle graviditeter har vært preget av intens kvalme dag og natt fra ca 5 uker + og til ca 12 uker, men det jeg ikke husker er om det var gode dager innimellom.

Nå skal jeg på genetisk veiledning den 5/11, og så tipper jeg det blir UL på sykehuset uka etter, inkl duotest. Jeg får bare roe meg ned til den tid.

Det er jo nok av andre symptomer som ømme pupper, mørke blodårer på puppene, uønsket rask vektøkning (som vanlig opp 2,5 kg på 5 uker!) og korsryggsmerter. Egentlig bør jeg bare være fornøyd om kvalmen dempes. Kjenner i kveld at kvalmen siger innover meg igjen, så jeg tror nok det er verst når jeg er stresset eller trøtt.

Igjen takk for kloke, oppmuntrende svar alle sammen;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...