Gå til innhold

Det er for harry å si at noe er harry...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rota meg inn i en diskusjon der uttrykk av typen "barn som vokser opp i hjem uten kulturell kapital" ble brukt flittig av enkelte. Men hva betyr det?

Alt kan vel defineres som kultur, og selv om du er en uspiselig lort som skjemmes av mora di fordi hun hører Ole Ivars og hekler sine egne dorulldokker, så betyr vel ikke det at hun er blotta for kultur?

Er ikke dette bare et tåpelig uttrykk for folk som tror de høres jævla mye smartere ut hvis de sier at det tegner på mangel på kulturell kapital å dra på campingferie enn å si at det er harry?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har allerede lova meg bort i gode og onde dager...

Skrevet

Det har da jeg også. Ikke skal jeg gifte meg igjen noengang heller. Men ellers er jeg klingende enig.

Skrevet

Kommer likevel ikke bort fra at enkelte er dummere enn andre. Noen vil helst ikke si det direkte, og bruker heller kunstige uttrykk som "kulturell kapital". Det er f.eks. så enkelt at det er forskjell i kvalitet på Donald og Dostojevski, akkurat som det er forskjell på TV3-såper og franske spillefilmer (stort sett). Hva man tar inn av sånne inntrykk, påvirker i sin tur hva man tenker på, snakker om og evnen til å tenke selvstendig. Intellektet trenger næring og utvikling, ikke bare resten av kroppen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt det med "kulturell kapital" jeg heller. Jeg tror faktisk at muligheten til å sammenligne kultur og "ukulltur", gjør en person mer i stand til å kunne foretrekke, man kan på den måten utvikle og videreføre diverse interesser. Hvis man blir dyttet på kun en form for kultur i store doser fra man er liten, kan muligens det slå negativt ut. Jeg mener...det er jo flott da...hvis en unge kun vil spille på fiolinen sin, men det kan jo være greit om ungen spilte playsation. Innimellom.

Skrevet

Dette med kulturell kapital er uhyre spennende! I enkelte miljøer vil jo det å være mest mulig harry - i noens øyne - gjøre at du er meget rik på kulturell kapital. Kulturelt betinget, som absolutt alt annet av slike sosiale markører. Kultur er uansett et utbrukt ord, likevel omfavner det så mye.

Alt er relativt, selv det relative. (Harald Eidheim).

Relativiser alt, alltid. :)

Skrevet

Det er forøvrig forskjell på å være dum, om man kan si at noen er det, og det å være uopplyst. Ser for eksempel at noen her bruker begrepet "white trash" om det de helt klart mener er tegn på dårlig smak og lav intelligens. "White trash" har jo absolutt ingenting med det å gjøre, men at man er født inn i et sosialt område av et samfunn, hvor man på mange måter er dømt til å leve det livet man er født til. Det er jo ganske enkelt fordi folk ikke har økonomi til utdannelse. Fattigdom avler fattigdom.

Om man ikke lærer å tenke kritisk, så lærer man heller ikke å se sammenhenger og paralleller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...