Gå til innhold

Åhhh *frustrert*!! Den amminga er ikke så enkel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å gjøre en kort historie lang;

Jenta mi (4 mnd) går opp "for lite" i følge hs' kurver.

Veide henne for 7 uker siden, og på de 7 ukene har hun nå gått opp 400 gram.

Hun er ikke lita, er 64 lang og veien 6400 (i dag), men det er altså denne kurven som ikke ser ut som den skal.

De siste tre ukene har jeg puppet og puppet for å øke både vekt og melkeproduksjonen, og trodde vel egenlig at hun skulle veid mer i dag, men den gang ei...

Ønsker så inderlig å fullamme, men innser at det kanskje ikke holder - og har så vidt begynt å prøve litt velling (prøvd 2 ganger, bare).

Hun er blid og fornøyd på dagtid, men har begynt å våkne oftere om natten enn for en mnd siden. Hun gråter ikke, bare får mat og sover videre.

Vet ikke hva jeg ville ha ut med dette innlegget, men noe var det. Jeg vil, jeg vil, men jeg får det ikke til - og det frustrerer meg grenseløst!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med å fullamme til 6 mnd. Kjempefint for de som kan det! Men er det virkelig et så stort nederlag å måtte begynne med fast føde ved 4 mnd?

Alle babyer er forskjellige og har ulike behov.

Vi har en stor og sterk liten krabat som krevde pupp veldig ofte dag og natt. Sliten mamma og sliten gutt.

Jeg begynte med velling når han var 3,5 mnd og grøt når han var 4. Det ble en helt annen gutt, mye mer fornøyd og følte at hans motoriske utvikling tok et kjempesteg frem(kan selvfølgelig være tilfeldig). Han spiste fortsatt om natta, men ikke med 1-2 t mellomrom. Og jeg som hadde hatt så dårlig samvittighet- nå så jeg, at det vi gjorde var helt rett for vår gutt.

Har hatt hs i ryggen hele veien.

Men i visse miljøer deriblant fra en del DIBere får man høre at man er egoistisk og bare vil gi grøt fordi man vil sove. Eller fordi det er så "spennede" å gi mat. Fordi jeg hadde en stor gutt som la veldig godt på seg, mente mange at dette var det ultimate beviset på at mm er nok...

Man er ikke en dårlig mor fordi man ikke fullammer til 6 mnd. Man er en god mor når man ser barnets behov.

Uff dette ble langt og kanskje usakelig. Merket at jeg har hatt endel frustrasjon om emnet inni meg. Jeg tror de aller fleste ønsker å gjøre det som er aller best for sin baby men ikke alltid lett for en førstegangsmamma å stå på sitt.

Håper du får ut frustrasjonen din. At dere blir fornøyd med de valg dere gjør. Jeg er sikker på at du gjør en kjempejobb!

Skrevet

Mitt råd er å ikke stresse. Du ammer, og du har fullamma i 4 måneder. Hva er krisen om hun får litt ekstra? Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg selv var akkurat lik. Syntes det var et utrolig nederlag å gi tillegg. Men fra ammepoliklinikken fikk jeg et godt råd: "Det viktigste er at barnet blir mett". Jeg frykta vel kanskje at det skulle bli slutt på ammingen hvis jeg ga noe annet, men det var absolutt ikke tilfelle. Jeg avvente han da han var over 16 måneder, kunne sikkert ha fortsatt ennå. For øvrig tar det veldig lang tid å introdusere fast føde, så om du begynner forsiktig nå, er det bare positivt, tror jeg. Lykke til!

Skrevet

Kjære deg ... du har fullammet i 4 mnd., du har vært KJEMPEFLINK!

Det er overhode ikke noe nederlag å gi en porsjon grøt på kvelden nå.

(Eg. trenger det ikke være på kvelden heller, en porsjon på formiddagen eller ettermiddagen kan hjelpe vel så bra på nattesøvnen.)

Husk også at søvnen forandrer seg for mange små rundt 4-5 mnd alderen, så at hun plutselig forandrer seg på natta trenger ikke ha noe med maten å gjøre. Det er bare en del av søvnutviklingen deres.

Jeg forstår frustrasjonen din, men husk at 4 mnd er bra jobbet!

Klem fra en som måtte gi opp helt etter knappe 8 uker og vet godt hvordan du føler det nå.

Skrevet

Ikke noe krise det vel!

Gi en flaske med velling på kvelden (vi har gitt før amming på kvelden).

la babyen få smake på ting også - banan, brødskive osv.... fint å lære å kjenne på ulike smaker ved 4 mnd er nå anbefalingen hs skal gi.

Skrevet

Neida. Det er ikke krise. Jeg var bare litt oppesen fordi jeg endelig (dette er mitt tredje barn) fikk til å amme! Stolt, fornøyd og lettet - for det er veldig lettvindt, synes jeg.

Men som en av dere nevner; det er jo ikke slik at det er enten eller... Skal jo ikke slutte helt - bare tilføre noe nytt ;-) Det går seg nok til, og 4 mnd er MYE lenger enn jeg innerst inne trodde jeg skulle klare før jeg fødte. Etter to barn og to barselperioder uten å mestre ammingen (den ene var sonde-matet og med nr 2 ble jeg veldig syk og mistet all melka etter noen uker...) hadde jeg rimelig lav selvtillit til å fikse det denne gangen også.

Kanskje derfor det sitter så langt inne å si "OK, vi får ikke fullammet til 6 mnd, men det er ikke noe krise". Men det er jo ikke noe krise!!

Skrevet

Dattera mi spiste både grøt og middag fra hun var fire måneder, nå er hun snart 14 måneder og ammer enda, så det at du legger til et annet måltid betyr da ikke at du ikke klarer dette med amminga..!!

Skrevet

selfølgelig må gu gi henne grøt hvis hun trenger det!du kan jo forsatt amme selv om hun får grøt i tilleg. min gutt begynte med både grøt og middag når han var 4 mnd fordi han var så lett og la på seg lite. den første dagen han fikk middag ( med kjøtt da) så sov han 6-7 timer i strekk. !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...