Mrs. Kaizer Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Mannen har såååå lyst på hund, jeg er litt mer tilbakeholden. Han har sett en hund på finn.no som han har så lyst på. Skal innrømme at hunden er veldig fin og at det frister litt. Men samtidig er det så mye ansvar og en blir veldig "bunden"... Noen som har lyst å hjelpe med ulemper og fordeler? Hunden er blanding mellom husky og elghund. Noen som har erfaring med disse rasene?
Nusseline♀♀♂ Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 He he har du ikke lest hundeinnleggene som kommer fra tid til annen på disse sidene? Det er da jeg er sjeleglad jeg ikke har hund.
erteposen + 4 Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Det er mye arbeid i starten, like mye som med et nytt barn om en skal få en godt sosialisert hund. De trenger jo også en god del mosjon, og det er jo en fordel om en ikke er så veldig aktiv selv. Det er også sosialt å ha hund. Bakdelen er at en må vaske mer, spesielt når en har barn og hunden tar med seg mye dritt inn.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Vi har ikke hund, så i så måte er jeg vel flinkere på ulempene ;o) Gubben har kjempelyst på hund og jeg tror nok absolutt han er kapabel til å både oppdra og ta vare på en, men foreløpig sier jeg nei, fordi vi tilsynelatende ikke er motiverte nok for oppgaven, og så får jeg py av hår og lukt. Og man blir jo litt mer bundet mtp feks bortreising, men ting er jo klart hva man gjør det til. Jeg syns det er vanskelig å få "barnevakt" til katten om vi skal bort (ikke det at vi reiser så fryktelig mye altså) og den er det jo langt mindre arbeid med enn en hund.
Hiv o'hoi Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Kommer helt ann på hunden, om den er valp eller voksen. tar utgangspunkt i at den er valp: Biter på og stjeler leker til barna. Må gjøres husren, det er som å få et nytt barn og man må opp minst to ganger om natten for å ta den ut. Man blir mer bundet, man må sørge for pass ved eventuelle ferier. Hunden må ha mye tid. Den trenger et par timer med tur HVER dag, uansett vær. (dette når den er voksen selvfølgelig) I tillegg så skal man jo gjerne bruke hunden til noe. Svært få hunder er fornøyde med å kun være en familiehund. Utgifter til mat, veterinær og utstyr. fordeler: Man har en venn for livet. Man har en som alltid vil være der. Kort fortalt så veier fordelene opp for ulempene, om man er riktig innstilt på å få en hund.
LizzyG Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Jeg har to hunder, og kunne aldri tenke meg et liv uten hund. Men er det en voksen hund det er snakk om ? Er viktig å finne ut av hvorfor eierne ikke kan ha hunden lenger, og hvordan hunden er i forhold til barn, være alene hjemme og sånne ting. Både elghund og husky er to raser som krever en del fysisk og psykisk mosjon. Og husk at hunden krever sitt selv om dere er syke, eller ikke har lyst til å gå ut når det striregner. Og så må dere huske på at hvis ikke hunden skal være med på ferier, så er det alltid litt styr med å sette de bort. Men hvis dere føler at dere oppfyller alle "kravene" og at dere er motiverte, og at dere ikke minst passer til denne hunden, så go for it:)
Gemini77 Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Har ingen erfaring fra den rasen men hadde en nydelig schæfer tispe for inntil 1 mnd siden. Da måtte vi avlive henne pga svulst på hjernen. :-( HVordan jobber dere? HVor mange barn har dere? Da vi begge er i jobb (nå er jeg i perm da med 2. mann) må man ha strenge rutiner i hverdagen. Sto opp kl 6 hver dag hvor mannen gikk 50 minutter med hunden mens jeg stelte barn og meg selv før jobb. Deretter dro vi på jobb mens hunden var hjemme. Måtte rett hjem etter jobb pga henne, og la henne tisse etc. Så spiste vi middag og deretter gikk jeg tur med hunden i minst 1 time etter at lillegutt hadde lagt seg. Ble aldri avslapping før rundt 20.30 om kvelden. Etter at vi fikk 2. mann så ville det nok blitt et lite helvete på morgenen når vi begge går ut i jogg igjen, men nå måtte hun avlives da mens jeg var i perm så det fikk vi aldri oppleve. Men for at vi skulle få mest mulig tid med barna så ble det lek og moro med barna etter barnehagen og lekte ute med hunden etc, og gikk en god time etter at barna hadde lagt seg. Da har man ikke mulighet til å dra på noe treningssenter etc for en må være hjemme mens den andre går tur etc. Vi har så utrolig mye mer tid nå som hunden vå¨r er borte. Fælt å si det, men plutselig er det ikke noe "problem" å ha 2 barn. Heller ikke noe problem om en av oss har noen planer etter jobb. Det var det før da det er vanskelig å ha 2 barn og leggetid og ut med hunden. Hunden skal ikke lide for at man har barn. De skal ha ordentlige turer, og ikke bare små lufteturer for å gjøre fra seg. Heller ikke bare å gå ute på samme område. De trenger stimuli som de også får ved å gå på nye steder og lukte. Så har dere ikke tid til å gi hunden skikkelig med tid, så ikke skaff dere hund!! Men har dere masse tid til overs, og dere ikke jobber begge to, så kjør på! Veldig koselig, men her i gården skal vi ikke ha hund igjen før barna er store nok til å bidra og kunne være hjemme alene mens en av oss går med hunde.. Lykke til!
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Man skal aldri kjøpe en hund fordi den er fin, da har man bommet. Sett deg inn i de to rasene, snakk med eierene, gå gjennom hva dere kan avse av tid daglig, hva dere er villige til å ofre, både av tid, og økonomisk 8en valp koster ikke kun det man betaler der og da, man skal ha utstyr, forsikring, mat, medisiner, sikkerhetsutstyr til bil osv). Det er også mye lettere å få en voksen hund enn en hvalp, om man vil ta en snarvei til en lydig og oppdratt hund, men mange kjøper kun utfra søthetsgrad på valpene, og tenker ikke på hvilke bitemonster de vil bli. Når det er sagt, jeg er atter en gang lykkelig hundeeier, og selv jeg, som har planlagt (dette) valpekjøpet i mange år (pga spesiell rase) tar meg i å synes det er en voldsom jobb av og til. Det er som å få en baby i hus. Men det er akkurat like mye kos som å få baby, så det veier opp. =) Lykke til med valget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå