Gå til innhold

Jeg blir snart alenemor, hva b;r jeg vite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...mest okonomisk tenkte jeg...

sorry skrifta. Har engelsk tastatur-innstilling og faar ikke switsha over til norsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på situasjonen din hva du får i støtte. Det ligger en god oversikt på disse sidene, skal se om jeg finner den og dytte den opp til deg:)

Skrevet

barnet under 3 eller mellom 3 og 5 og du er i utdanning så har du krav på overgansstønad, barnebidrag(kommer ann på om hvor mye faren har ungen), dobbel barnetrygd,barnetilsyn til barnehage(kommer sammen med overgangstønad)

, redusert foreldre betaling, om du tjener under 300 000 i året.. bo støtte?

men gå inn på www.nav.no så finner du d meste der,

ta bare kontakt med barnehage etaten og snakke med de, oxo med bostøtte kontoret...

Skrevet

Her var det litt feil ute å gikk;)

Så lenge minste barn er under 8 år, så har du rett på inntil 3 år med overgangsstønad. Dette kan utvides til 5 år, ved nødvendig utdannelse, om du ikke har yrkesutdannelse fra før. Men barna må være under 8 år. Der er noen "spesialregler" om barnet er eldre. Full overgangsstønad er i dag kr 10 831,-, og har du inntekt, så minker overgangsstønaden med 40 øre pr krone du tjener over ca 2900 i måneden. Og inntektsgrensen for å miste overgangsstønad er 360 000 brutto i året.

En ekstra barnetrygd.

Barnebidrag fra barnefar. Kan regnes ut på NAV sine sider(bidragsveilederen).

Stønad til barnepass helt til og med 4. klasse(ved behov). 64 % av barnepassutgiftene. Og ikke bare i 3 år. noen kommuner har redusert foreldrebetaling ved lav inntekt.

Ved lav inntekt kan du søke om bostøtte hos kommunen.

Og skatteklasse 2 skal du ha. Det blir gjeldende for hele året, om status 31.12 er enslig forsørger, selv om du ble alene 30.12:)

Tror jeg har fått med det meste her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...