Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 er så lei av og ha potetet, agurksalat og rømme til.. Hva har dere til laksen?
Pappalille Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Lag laksefilét som en "sandwich". Legg to deler i pannen, på den ene smører du et lag med rekeost på tube. Oppå der har du purre, litt chili kanskje litt stangselleri, og så legger du den andre delen forsiktig oppå med den ustekte delen ned mot "pålegget", setter på lokk og lar den steke til den er så ferdig du vil ha den. Jeg steker min _lite_, jeg liker ikke tørr laks ^^ Dette serverer jeg med poteter, ris eller pasta til alt ettersom hva jeg har lyst på. Jeg serverer også grønnsaker som er surret lett i panne/kjele. De skal være lune, men crunchy, og jeg bryr meg aldri med hverken agurksalat eller rømme til =) Creme Fraiché har derimot noen nye varianter med urter og greier i, de skal visstnok være gode =) *smatt*
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Pleier å lage laks med grillede grønnsaker til. Legg laksefiletene i en ildfast form. Stek dem halvferdige i ovnen. Legg så i grønnsaker - gulrøtter i skiver, cherrytomater, sjampinjong delt i to, rosenkål, paprika og løk i båter - hva du enn har lyst på. Hiv oppi en hel haug med kryddersmør. Stek ferdig. Server med fløtegratinerte poteter.
Trollkatt Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Hjemmelagd potetstappe, rosmarinsaus (hvit saus med rosmarin i) og dampet brokkoli & gulrøtter. Eller ris og fløtestuede grønnsaker, f.eks gulrøtter, purre og sellerirot. Eller pasta med fløtesaus, asparges og grønne erter
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 smør et lite lag med grønn pesto på laksefilene,og legg det i ildfast form. Skikkelig godt for liten og stor. Kan serveres med pasta
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Legg laksefiletene i en ildfast form. Bland sammen en matfløte og en kavli rekeost (ikke akkurat slankemat) Hell blandingen over laksen og stek i 200'c til laksen er gjennomstekt. Du kan ha litt reker i sausen ved slutten av steketiden. Server med ris og grønn salat med asperges og avokado i. NAM!!
Sunnybeach4gull :) Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Laks med eggesmør og sjalottløk- sjampinjong 4 pers Dette trenger du : 1, 2 kg laksekoteletter 4 store poteter 2 gulrøtter 1 brokkoli 4 egg 200 g smør 200 g sjampinjong 1 sjalottløk Salt og pepper Slik gjør du : 1.Sett potetene på kok. 2.Sett vann med salt i på kok og legg fiskekotelettene i når det syder. La de trekke i ca. 10 minutter til de er lyserøde og gjennomkokte. 3.Lag eggesmøret : kok eggene. Skrell de og hakk de i en skål. Tilsett det smeltede smøret like før servering. 4.Skjær sjampinjongen i skiver og stek den i smør på pannen. Krydre med salt og pepper etter at den er stekt. (salt trekker ut vannet fra soppen og den stekes dårligere) skrell sjalottløken og finhakk den. Bland sammen med soppen. 5.Skrell og del gulrøttene. Brokkolien deles opp i passe biter. La de dampe til de er møre. 6.Server den nykokte laksen med potet, grønnsaker, eggesmør og sjampinjong/sjalottløk stuingen. Laks ala bernaise 4 pers Dette trenger du: 4 -8 laksefileter (med eller uten skinn) Noen spiser mer enn andre, men EN passelig stor laksefilet holder for de fleste. 8 middelsstore poteter Fingersalt ( Maldon f.eks) Litt olivenolje Smør Melk 1 pk Bernaisesaus Sitronpepper Salt Slik gjør du : 1.Hvis laksefiletene er frosne må du tine dem. Sett stekeovnen på 200 grader. 2.Slottspoteter : Vask potetene og kutt dem i fire deler før du legger dem på en stekeplate med bakepapir under. Ha godt med olivenolje, fingersalt og pepper på før du steker dem midt i ovnen til de er gjennomstekte, ca. 20-30 minutter. 3.Når potetene er halvstekte har du litt smør i pannen og krydrer laksefiletene med sitronpepper og litt salt før du steker dem på middelsvarme til de har fått en gylden og fin farge. Senk varmen og la filetene steke til de er rosa inni. Visst det er skinn på filetene steker du den skinnfrie siden først. 4.lag bernaisesausen slik som det står på pakken. Server gjerne en salat til. Ris kan selvfølgelig også brukes i stedet for slottspoteter.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Laksefile?? Morsomt ord. Du skal få en t av meg:)
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Tusen takk for mange gode tips:) Mmmmmm gleder meg til middag:) HI
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #10 Skrevet 3. november 2008 Det hadde jeg og tenkt i dag=) Jeg pleier å ha gulrøtter, stangselleri og løk blandet i olje med salt og pepper i en ildfast form, legger laksefilet oppå og steker det sammen. serveres med kokte poteter og hollandaisesaus og brocoli namnam=) kan jo ha ris og barnaisesaus til og.=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå