Gå til innhold

Verge? Testament?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er alene om omsorgen for min sønn, og har vært det siden han ble til. Min sønns far kom på banen da gutten var 5 mnd, og har siden vært litt til og fra. Han har vært igjennom en del ting selv på hjemmebane, og har slitt ganske mye. Vi har forsøkt å få til fast samvær, men i går strandet det. Han har nå trukket seg som pappa. Han lar sine problemer gå ut over min sønn, som per nå altså ikke har en fungerende pappa... (Altså han har vært snill med gutten, men blir mentalt dårlig av å ha han sier han...jeje..)

Jeg ønsker å ha kontroll over hva som skjer med han hvis noe skulle skje meg. Jeg har foreksempel nettopp vært igjennom en kreftbehandling, sånn at jeg føler behovet er aktuelt.

Skriver man testamentet? Setter man opp en verge i offentlig regi? Hva gjør man?

Jeg har ei venninne som er advokat med barnerett som spesialtfelt, og jeg venter på svar fra henne. Men utålmodig som jeg er så spør jeg her også...

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener det er et aller annet dokument man kan fylle ut, hvor man ytrer ønske om hvor barnet skal bo dersom en selv går bort og årsak til dette. Det er nok ikke helt sikkert at det da blir slik, f.eks. kan far senere ombestemme seg og kjempe om omsorgen, men retten skal også ta hensyn til mors ønsker i brevet om de er godt begrunnet. Du må nok i tilfelle også avtale med ønsket verge om at de skal be om omsorgen, og evt ta kampen med far.

Dersom du ikke får avslag, så ville jeg ha søkt om egen dødsfallskapital hos et privat livsforsikringsselskap. Har det selv, og en utbetaling til min sønn på ca 500 000 om jeg går bort, koster kun 50 pr mnd. Du kan også be om at f.eks. 1/5 av beløpet tilfaller den du velger som verge for barnet. Får du avslag nå, så prøv å søk igjen når du har vært frisk en 5 års tid.

Forhåpentligvis vil dette vise seg å være bortkastet penger og arbeid, men forstår at du som har vært syk tenker på det ja ;)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...