Susan*lillegutt og mini* Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Vel,han har jo noe fruktose allergi,og siden vi er under utredning så får han ikke noe som helst med fruktose i seg,dvs. saft,frukt av noe slag og ja..dere skjønner. I bhg har det gått bra egentlig,han har vært stor fornøyd med å få grønnsaker i stedefor frukt og har ikke brydd seg så mye,MEN på fredagen var det forut kafe for foreldre og ungene,da hadde de saft frem KUN husholdningssaft og fruktsalat (kaker var det også da men..storebror er ikke kakegutt,liker frukt han) Så der slo gutten seg stor vrang siden han ikke kunen få frukt og saft,slo seg så vrang at han hadde flere astma anfall da han kom hjem,jeg var borte så var pappan som var hjemme med demog var like før han ikke kunne fare på jobb pga han var så rasende. Ikke misforstå meg,jeg forstår at det er for foreldre,men er jaggu like mye til barna også,og ser ikke store probleme med å skjære opp noen gulerøtter til han,så kunne han eller andre som ville ha spist det istedefor frukt,og han MÅ ikke ha saft,klarer seg fint med vann,men hele bunnet i at de hadde sett frem fruktkompott. Sa ifra i bhg idag,men ble liksom bare..åja,derfor han var så sint,da jeg prøvde å si at de kunen satt frem noen grønnsaker til han,slik de har gjort hele uke fra før av,han får grønnsaker de andre får frukt,går bare godt,så var det bare,hmm..vel var ikke de som hadde laget til med maten,var lille avd,vel uansett,lilleavd skal vite om dette også,og er de på hans avd å innformere lille avd om dette.. Har fra før vært der med helsesøster og sagt ifra om dette,og helsesøster har sagt at å forskjellsbehandle en unge på denne måte (nå gjald dette noe annet,men så å si det samme,de andre fikk pølser og stekt potet han fikk brødskive fordi de hadde glemt at han ikke kunne spise tomat pga eksemen,og hadde hatt det i,og gadd ikke lage til han ute,så han fikk skive,og var så lei seg) dette kallet da helsesøster for pysikisk terror mot et lite barn som ikke forstår alt,han vet han ikke kan spise tomat og alt med tomat pga han får vondt i eksemen,men frukt er nytt for han slik som det er for oss og bhg,men synes jaggu bhg skulle være såpass store at dem kunne kuttet opp gulerøtter eller noe til han,hun sa t.o.m ja,vi hadde jo egentlig kunne gjort det..vel hvorfor ble det ikke gjort.. huff..måtte bare få ut litt frustrasjon her.
Gjest Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Stakkar liten! Skal ikke barnehager ha saapass peiling paa barn at de skjoenner sapass? Jeg jobbet paa kjoekkenet i en barnehage i en periode og det var jo en selvfoelge at vi lagde ting alle kunne spise (det var en del allergier der ogsaa). Det hang en liste paa kjoekkenet med hvem som ikke taalte hva, og vi hadde en samling oppskrifter som var "trygge". Det er kanskje en ide for barnehagen soennen din gaar i?
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 3. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2008 vel..om det er andre barn der med allergier,aner jeg faktisk ikke,men det henger et ark på kjøkkenet over hva han ikke kan få pga eksemen,feks tomat i alle former,sitrus,jordbær (syltetøy om den ikke er rørt) men nå som han har kutta ut frukta har de ikke hengt opp noe,og joda,jeg forstår at dette var en foreldrekaffe,men mener også at det er like mye barna sin kafe,siden de også er med å lager til dette som regel,men bare synes at de kunne skjært opp ett par gulerøtter i tilegg,kanskje han ikke hadde blitt så sint som han ble,skuffa ble han nok uansett siden han ikke fikk sagt,men han kan fint drikke vann,men bare de at de hadde fruktkompott og ikke noe annet enn kaker til han,er skuffende. Her lager de ansatte (samt barna også av og til) til alt av mat,så er de ansatte sin feil,og synes det blir feil å skulle gå i forsvars posisjon og si,ja,men var den andre avd som laga til og vi har før hatt grønnsaker og slikt,med dip,nei sier jeg,ikke mens vi har vært her i bhg,og at jeg håper de tenker neste gang,for dette liker jeg ikke,så ble hun bare stille...huff..
Gjest Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Synes også det var veldig ubetenksomt av bhg. Og veldig unødvendig. Skjønner godt at du er skuffet, når de har fått så god informasjon...
Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Jeg ville tatt en prat med pedagogisk leder. Det skal bare ikke vaere saann! Vi hadde unger med alle mulige "matproblemer", men det gikk veldig greit. For meg hoeres det ut som om de ikke tar det alvorlig nok.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 3. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. november 2008 ja,er veldig skuffet..han starta på stor avd nå i høst,har da gått 2år på lille avd,de er ca 30barn til sammens i hele bhg,fordelt på begge avd,så er jaggu ikke mange barn i forhold til andre bhg. vi hadde bare trøbbel med lilleavd,og tenkte når han starter på stor avd skulle alt bli så mye bedre,men ble sååå skuffa over denne foreldre/forut kaffen at dere aner ikke. Greit er nytt for både oss og bhg at han ikke skal ha frukt,men de har vært klar over dette i 2uker,fått brev fra legen,jeg har snakka med dem,og de har holdt han unna frukt i 1uke,gått kjempebra med grønnsaker,så kommer dette... aner ikke hva jeg skal gjøre..hun jeg snakka med er primær kontakten hans,lurer på om jeg skal ta en liten prat med ped.lederen også,selv om det var en kafe for foreldre,så må de jo forstå at barna er jo også der,og når de har barn med allergi av uansett form,så bør de ta hensyn,hadde han hatt glutenallergi hadde det sikkert vært en glutenfri kake der,men virker som siden det er frukt så er det ikke noe ordentligallergi..vel kan love dere de her 2årene gutten har hatt så sterke smerter at han ikke klarte gå,eller hatt diare i 2år er jaggu ikke morr,en allergi er en allergi,uansett hvordan man snu og vender på det,og da synes jeg man skal legge tilrette,selv om det er "for foreldrene" som hun så pent sa!
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 3. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. november 2008 kaklehøna verper igjen: ja,men han var ikke der nå i morges,men skal ta en prat med han om han er der når jeg henter ungene. og hjelper det ikke,så kan jeg love dere jeg ringer helsesøster igjen,og ikke aner jeg om han fikk i seg frukt eller ikke,lurer på det..for han var veldig dårlig i magen idag,klaget på vondt i magen,og tar 2-3dager fra man får noe i seg til det kommer ut (var det legen hans sa hvertfall) og bare det å gå fra diare 6gr daglig i løpet av 2år,og magesmerter/kramper 12-15gr daglig,til bæsj 1gang om dagen til magesmerter bare noen få ganger i uka,er STOR fremgang her,og tar ikke bhg dette alvrolig og kan gi han noe annet enn frukt eller finne på noe annet,så gidder jeg ikke betale kostpenger for han lengere,blir for dumt,de er rett og slett dårlige på å legge til rette for barn med allergi eller andre sykdommer.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 3. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. november 2008 *dytter litt* vil ha andre sine meninger også =)
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 3. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. november 2008 *dytter litt til* =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå