Gå til innhold

Smart å ta opp studielån og bruke det til feks oppussing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe.....jeg er litt utålmodig og vurderer nesten å gjøre det, regna ut at ca 25 000 av lånet vil bli gjort om til stipend ved bestått ekamen så det er jo helt supert. Skal betale ned underveis mens jeg utdanner meg er plana, alternativet er å pusse opp over tid og spare til nytt kjøkken, forbrukslån vil vi IKKE ta opp i hvertfall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sier jo at det "er lurt å ha studielån" da.... Er vel ett lån med gode vilkår og relativt rimelig lån, så tja, nå er ikke jeg noen økonom, men det høres litt lurt ut...

Skrevet

Var det jeg tenkte, med fullt lån så kan jeg pusse opp stua og kjøkkenet rimelig kjapt, har noe oppsparte midler også å skyte inn. Skal studere til våren 2012 så jeg rekker da å betale ned en god del av lånet før det rentes også. Lyst å få starta nå over jul. Hvis ikke må vi vente i hvertfall et år til...og jeg er drittlei av gammelt kjøkken der dørene bokstavelig talt faller ned i huet på meg. Og den forferdelige beige tapeten som forrige eier pussa opp med går meg på nervene.

Skrevet

det er jo generelt lurt å ikke ha gjeld da :)

mannen her har studielån etter 6 års utdanning og har jo fått mye gjort om til stipend osv.... men resten henger jo med i mange mange år til så det blir en dyr utdannelse når det lånet er betalt ned... Vi har hatt ganske mange "æsj, at det er så mye studielån episoder" allerde. Det hefter når man skal låne til hus, bil osv....

jeg studerer nå og får ikke stipend da vi er gift og mannen tjener for mye... Så studielånet jeg får nå disse 3 årene settes rett på sparekonto og så skal jeg betale tilbake rubbel og bit i første avdrag etter utdannelsen og beholde rentene :)

Du er jo heldig som får noe gjort om til stipend da :)

Skrevet

Vi har jo allerede huslån, billån så det er ikke noe problem, og lånet vil bli tilbaketalt for det meste i hvertfall før rentene løper. Kommer til å sette av 1000kr hver mnd til å betale ned i hvertfall den dagen jeg er ferdig med utdanninga.

Blir kun tatt opp for et år.

Skrevet

Så lenge du ikke er en "sløser", mener jeg det er hensiktsmessig å ta opp studielån.

Jeg har studert i 3 år, og stort sett bare brukt stipendet. Og satt av de pengene som jeg vet må betales tilbake.

Dermed "får" du mange tusen kroner hvert studieår... Blir dumt å takke nei til det.

Skal begynne å betale lånet tilbake nå, og da er det kjekt med en real sum oppspart på kontoen;)

Skrevet

Nei..kan trygt si jeg ikke er et "ødeland" på noen måte. Oppussingen er strengt tatt svært nødvendig også siden kjøkkenet her er fra 60-tallet og bokstavelig talt faller ned i huet på oss. Å ta opp forbrukslån for å pusse opp har vi lite lyst til siden vi er økonomiske av oss, hadde tenkt å klare oss uten studielån, men kansje vi skal ta opp hele veien siden så mye blir gjort om til stipent hvis jeg har had de rette tallene (rimelig sikker på at de var rett) da jeg regna ut på lånekassas sider over hvor mye som kunne bli gjort om til stipend i etterkant.

Å låne og sette på høyrente hadde kansje ikke vært dumt, er jo kun det første vi skal "bruke opp" sånn sett.

Skrevet

Nemlig. Jeg fikk ihvertfall omkring 80 000 i året, men sitter igjen med 50 000 i lån for hvert år.

Gode renter får du også for de pengene på høyrentekonto, så du tjener på det også...

Skrevet

Ulønnsomt i lengda....i hvertfall med tanke på at deler av studielånet blir gjort om til stipend hvis man fullfører og står på eksamen...som er plana mi å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...