Jenta_00_ Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Hei, jeg vil presisere før jeg begynner at dette ikke gjelder meg, men en nabo av meg og hennes mann var en bekjent/venn med sambo. For et par uker siden døde mannen hennes i en bilulykke. Han var på vei til jobben. De er opprinnelig fra utlandet men har bodd her siden barndommen, så de har bodd i norge i over tjue år(hun er nå 26 år). Hun har nå ansvaret for to barn, begge er under 3 år. Han var den eneste som jobbet og hun har aldri jobbet i sitt liv. Han jobber innenfor malerfaget og jobbet for et firma som er eid av en pakistaner. Er det noen som vet om hun får noen form for økonomisk "kompensasjon" fra jobben hans eller fra staten? Eller må hun finne seg en jobb og finne barnehageplass til begge barna(noe som er uhyre vanskelig i denne bydelen? De hadde også et lån sammen, ikke et veldig stort et men.. Lånet kan vel ikke ha stått i hennes navn om hun ikke har hatt en inntekt?
Slumdog Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Hvis de har vaert gift i enten 3 eller 5 aar (husker ikke..) eller mer har hun krav paa enkepensjon fra staten tror jeg... Pluss det kan hende han hadde annen privat ordning/forsikring eller noe gjennom jobben sin i tillegg.
Gjest Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Det er ingen lovpålagt kompensasjon utenom arbeidstid, men noen arbeidsgivere har livsforsikring som gjelder utenom arbeidstid også. Sier de nei har hun ikke krav på noe. Jeg har ingen anelse om hvordan lånet stod, men om det kun stod på han arver hun ikke gjeld. Siden hun har ingen/veldig lav inntekt har hun krav på gratis hjelp fra advokat. Hun kan enten gå til det offentlige kontoret for fri rettshjelp, (oslo+ noen prøveprojeker div steder. Høre med kommunen) eller en hvilken som helst advokat som driver med arv og lignende. Advokaten søker da om at staten betaler regninga hans. NAV har nok også noen stønader som kan hjelpe henne og barna i denne vanskelige tiden.
Anonym bruker Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 da søsteren min døde fikk mannen hennes utbealt en livsforsikring hun hadde gjennom jobben. hvis man jobber i det offentlige har man som oftest en gjennom ansettelsen. ikke de største summene da. så naboen din må sjekke hva slags avtaler mannen har gjennom jobben. Ang NAV: min svigerbror får etterlattepensjon. summen er ganske lav da min søster hadde vært student året før. men de hadde og kun vært gift i 6 måneder da. NAV har ikke vært til noe hjelp, får sykt lite utbetalt i måneden, siden han får etterlattepensjon, så får han ikke overganstønad, pensjonen er MYE mindre, ca 3000kr i mnd. OS er jo på ca. 10500kr. dobbel barnetrygd får han. selv om han er alene med lite barn så har han ikke fått plass i barnehage. tipper din nabo må ut og jobbe etterhvert. ang gjeld: Lånekassen sletter all gjeld der hvis man har det,men huslån og slik skal jo banken ha tilbake, så hvis man ikke greier å betjene lånet så må man evt selge huset. kjiipt, men sant. men hun kan søke bostøtte. overformynderiet: barn skal jo ha sin mor/farsarv, så evt forsikringsum blir og fordelt på barna. i vårt tilfelle kom overformynderiet og tok 40% av summen og satte på sperret konto. Dettte fordi når summen overstiger ca 70.000kr så har ikke gjenlevende foreldre/verge bruksrett, pengene blir "beskyttet" av myndighetene. man må da evt søke om å få bruke pengene til livsopphold hvis det trengs. din nabo må velge om hun vil sitte i skiftet eller uskiftet bo, hun kan få hjelp av skifteretten eller en advokat til dette anbefaler deg å sjekke på aleneforeldre debatten og få lest allt man har rett på når man blir alene. fryktelig trist at din nabo mistet mannen sin, håper hun får masse hjelp og støtte. desverre så kan jeg ikke skryte av hjelpen man får av det offentlige. hun bør få hjelp av en sosionom til å finne ut hva hun har rett på av stønader, og hun bør begynne raskt, ting tar tid altså.
Jenta_00_ Skrevet 3. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. november 2008 Takk for all hjelpen! Vet ikke helt om jeg er den riktige til å si ifra til henne men hun har jo ingen familie i nærheten og føler det er litt "plikt" siden sambo kjente mannen hennes godt. Godt å høre at det er noe hjelp å få. De var vel gift i 4 år tror jeg så får håpe hun får "enkepensjon" som første svar sier.. Takk igjen! Noen andre som kanskje vet om noe som har blitt glemt i tidligere svar?
Gjest Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Man har krav på etterlattepensjon dersom man har vært gift i 5 år eller har felles barn. Ettersom de har fler barn vil hun ha rett på dette. Ettersom de var gift står gjelden i begges navn hvis de ikke hadde "prenaptual agreement" (husker ikke hva det heter på norsk). Ellers ville jeg tatt kontakt med kommunen og høre hva slags hjelp hun har mulighet til å få, i tillegg til fra arbeidsgiver.
Jenta_00_ Skrevet 4. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. november 2008 Ok takk! men gjelder det med gjelden selv om hun ikke er på lånet? Har undersøkt litt og det var kun han som søkte om boliglån. Han fikk det innvilget og sto alene på papirene uten kona.. Må hun da betale tilbake den gjelden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå