Gå til innhold

Oppskrift på Kvæfjordkake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det var ei som lurte på hva Kvæfjordkake er for noe. Den kalles også for Verdens beste. Men her heter den Kvæfjordkake i og med at vi nesten er nabokommune til Kvæfjord kommune. Bare en kommune i mellom.

100 gr margarin

100 gr farin

4 eggeplommer

3 ss melk

1 ts vaniljesukker

100 gr hvetemel

1,5 ts bakepulver

rør margarin og sukker hvitt, bland i resten av ingrediensene og bland sammen. Bre deigen utover ei stor stekeskuffe. I min ovn må jeg lage 1,5 porsjon for at det skal passe i langpanna.

4 eggehviter

200 gr farin

100 gr hakkede mandler

Pisk eggehvitene halvstiv, tilsett sukker og pisk til stiv marengsmasse. Bre marengsen over kakedeigen og strø mandlene oppa.

Stekes ved 160 grader i 30-40 min. Midt i ovnen. Skal bli gyllen oppå og gjennomstekt.

Lag til 1 pk "romkakefyll" Følg bruksanvisninen på pakken, men ha i litt mindre melk enn det står ellers blir den så flytende. (den typen jeg bruker skal det være 4 dl melk i, jeg bruker 3)

Pisk 3 dl fløte og bland dette i romkremen.

Del kaka i 2 like store deler. Øegg den ene på fat med marengsen opp, bre fyllet oppa og legg den andre delen oppå, også den med marengsen/mandlene opp.

Vips ferdig!

Smaker himelsk godt!! Er en grunn til at den 2 ganger er kåret til norges nasjonalkake....

Denne oppskrifta har jeg fått fra min svigermor. Og den kan overhode ikke sammenliknes med den der 123 posemiksen som man kan lage en blek etterlikning av kvæfjordkake av. Den er rett og slett uspiselig!

Kaka kan godt fryses ned. Den smaker like godt etter tining. Kan godt serveres halvtint også, da som en slags iskake. Samker godt det også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha. Skal selvfølegelig stå LEGG den ene delen på fat. (ikke Øegg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...