Gå til innhold

Født både med og uten epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig her.. Jeg fødte snuppa mi uten smertestillende, rett og slett fordi det ikke ble tid til noe. Heldigvis gikk jo alt greit og jeg synes jeg var veldig sprek etter et par timers hvile. Var tidlig ute og gikk i gangene og var i grunnen veldig fornøyd.

Nå er det bare noen uker igjen før neste snuppe skal komme og spørsmålet om epidural dukker naturligvis opp :) Lurer derfor på om det er slik at man trenger lenger tid å komme seg på om man har vært såpass "dopet" under fødselen?

Er egentlig innstilt på å føde uten denne gangen også, men greit å sette seg litt inn i dette.. bare sånn i tilfelle ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ikke dopet av epidural,men de fjerner mye av smertene under riene. Jeg hadde epidural under første fødsel, og kjente lite smerter etter jeg fikk epiduralen. Selv om jeg ikke kan huske at smertene ble så mye verre etter de skrudde den av da pressriene uteble/stoppet opp heller.Syntes etterpå at det hadde vært supert med epidural og tenkte at det skal jeg ha neste gang også.. Helt til jeg kom inn på sykehuset andre gangen med 6 cm åpning, uten at det hadde vært spesielt vondt enda. Så ble det fødsel uten annen smertelindring enn et varmt bad, og selv om de siste 2 cm var svært smertefullle så var det en helt annen opplevelse og kjenne at kroppen faktisk gjorde jobben selv- spesielt da pressriene kom!For å føde uten pressrier er ikke enkelt og det var mye vondere enn å føde med pressrier- om du skjønner. Så- når jeg nå skal føde for tredje gang håper jeg veldig at den fødselen blir som min andre,dvs at det går hlt greit uten smertelindring. Men man vet jo ikke hvordan det blir før man er der, det er jo så mye som påvirker smertene. Hvor sliten man er, om det tar lang tid i åpningsfasen, man er utrygg f.eks.

Jeg er ikke i mot epidural, tvert i mot.Det kan være et flott hjelpemiddel.Men- i mange tilfeller blir jo bl.a riene dårligere og pressriene borte, og det kan jeg skrive under på er "lite praktisk".Men dopet blir du ikke.

En annen ting som også var godt var å slippe å bli koplet til ledninger på alle bauger og kanter- epidural i ryggen, riestimulerende i ei vene, ctg på magen for å følge med på fosterlyd og etterhvert en sak de festet på hodet til babyen- det var godt å føde uten så mye medisinsk styr! :-)

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Var hos jordmor i dag, og hun sier som så mange andre at neste fødsel som regel går lettere enn første - og da tenker jeg at det sikkert ikke er nødvendig med epidural.. så krysser fingre for at ting blir bra :)

Lykke til du også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...